Telekomunikacijų sektorius nuolat turi plėstis, kad patenkintų didėjančią duomenų ir ryšio paklausą. Kritinė jo svarba itin išryškėjo pandemijos metu, kai beveik viskas persikėlė į skaitmeninę erdvę. Tačiau ar telekomunikacijų bendrovės gali plėsti savo veiklą, nedidindamos šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio ir socialinės atskirties?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
5G duomenų sunaudojimą pakels 400 proc.
Ši pramonės šaka yra labai svarbi siekiant nedaryti įtakos klimatui. Nuo ryšį tiekiančių bendrovių prasideda žingsniai tvarumo ir ekologijos link. Taikydamos inovacijas telekomunikacijų technologijose, tokiose kaip daiktų internetas, viešieji ir privatūs tinklai, bendrovės gali padėti daugeliui svarbių pramonės šakų prisidėti prie ekologiškesnės ateities.
Palyginti su kitomis pagrindinėmis pramonės šakomis, telekomunikacijų bendrovės energijos sunaudoja palyginti nedaug – apie 0,6 proc. pasaulio elektros energijos, o jų BVP dalis sudaro 2–3 proc., rašo portalas „Telecoms“. Tačiau norint pasiekti tinkamą investicijų į 5G vystymą grąžą, reikės toliau diegti naujoves, o tai neišvengiamai padidins energijos suvartojimą. Energijos sąnaudos jau dabar viršija 20 proc. telekomunikacijų bendrovių veiklos biudžeto, o kai kuriais atvejais siekia ir 40 proc.
Nors 5G užtikrina didesnį energijos vartojimo efektyvumą vienam gigabaitui nei 4G, apskaičiuota, kad dėl to duomenų naudojimas padidės 400 proc. Didelės investicijos į 5G padeda skatinti tolesnes inovacijas, todėl telekomunikacijų bendrovės privalo atsižvelgti į neišvengiamai padidėsiantį elektros energijos sunaudojimą ir įtraukti jį į savo tvarumo tikslus.
5G diegimas reiškia, kad sumažės priklausomybė nuo senesnių 2G ir 3G tinklų, nemaža dalis įmonių visoje Europoje jau pareiškė savo ketinimus jų atsisakyti. Pavyzdžiui, Vokietijoje „Vodafone“ jau išjungė 3G ryšį ir įsipareigojo iki 2025 m. atsisakyti 2G tinklo. Nors senųjų tinklų išjungimas neabejotinai prisidės prie anglies dioksido išmetimo, perėjimas prie efektyviau energiją vartojančių 4G ir 5G tinklų yra svarbus žingsnis grynojo nulio link.
Turi keistis ir visuomenė, ir ekonomika
Lietuvoje viešėjusi „Telia“ tvarumo vadovė Sara Nordbrand portalui LRT.lt pabrėžė, jog telekomunikacijų bendrovės yra katalizatorius skatinant visą visuomenę didesniais žingsniais eiti tvarumo link.
„Kaip telekomunikacijų bendrovė vaidiname svarbų vaidmenį, nes galime įgalinti pokyčius. Galime padėti vartotojams sumažinti emisijų kiekį, energijos suvartojimą pasitelkdami skaitmeninius sprendimus, pavyzdžiui, daiktų internetą. Taip pat aktyviau įtraukiant į nuotolinius susitikimus, tai pakeičia keliavimą. Iš socialinės pusės galima pagerinti išsilavinimo, informacijos pasiekiamumą. Tuo pačiu mes turime mažinti ir savo įtaką aplinkai, CO2 emisijas, kalbame apie tai, kaip susitvarkome su tarša ir t. t. Turime labai didelę teigiamą įtaką, bet taip pat turime susitvarkyti su neigiama“, – aiškino S. Nordbrand.
Ji įvardijo, kad kompanija siekia būti klimatui neutralia iki 2030-ųjų. Taip pat norima skirtingas visuomenes grupes skatinti įgyti skaitmeninių įgūdžių. Pasak S. Nordbrand, svarbu, kad įvairūs visuomenės nariai būtų pasiruošę skaitmeniniam pasauliui, nes jeigu nebus, jie rizikuoja būti palikti užnugaryje.
Anot pašnekovės, didžiausi iššūkiai susiję su pastangomis viską derinti su kitomis kompanijomis ir dirbti petys į petį. Viena vertus, reikia sutarti su tiekėjais, kita vertus – su pačiais vartotojais. Jie turi gauti didžiausią naudą, tuomet bus juntamas ir teigiamas poveikis tvarumo prasme. Šiuo klausimu turi keistis tiek pati visuomenė, tiek visa ekonomika.
„Negalime būti izoliuota, tvari sala. Mums reikalingas visos visuomenės pokytis tvarumo link“, – teigė S. Nordbrand.
Patyrėme didelį skaitmeninį šuolį
Kelias tvarumo link yra investicija, tikino ji. Ilgalaikėje perspektyvoje tai padeda sumažinti išlaidas, minimizuoti taršą, didinti suvokimą, kaip naudojame energijos bei kitus gamtinius išteklius. Tai taip pat galima susieti ir su žmogiškaisiais resursais, pavyzdžiui, pritraukti talentus. Savo ruožtu visi šie aspektai pritraukia tik dar didesnes investicijas.
Kaip ateityje atrodys tvarios telekomunikacijų bendrovės? Pasak S. Nordbrand, paslaugų esmę sudaro infrastruktūra – be jos daugybė paslaugų visuomenei nebūtų pasiekiamos. Kiekvienais metais infrastruktūros svarba tik didėja.
„Palyginti su ikipandeminiu ir pandeminiu laikotarpiu, patyrėme naują skaitmeninį šuolį visuomenėje. Manau, kad išliks infrastruktūra, tačiau tinklas bus kitoks ir veiks šiek tiek kitaip. Šiuo metu esame susitelkę į 5G ryšio vystymą. Šiuo metu yra daug diskutuojama apie ketvirtąją pramonės revoliuciją, orientuotą į modernesnės, efektyvesnės industrijos kūrimą. Manau, bus labai įdomu pažiūrėti, kaip visa tai vystysis ateinančiais metais“, – sakė S. Nordbrand.