Telefono valdymas balsu pamažu tampa įprasta praktika. Tačiau jau kuriamos dar intuityvesnės alternatyvos. „Android“ vysto funkciją, telefoną leidžiančią valdyti tiesiog veido mimikomis. Kaip tai veikia ir kokios šios technologijos perspektyvos?
Asociatyvi „Unsplash“ nuotr.
Arnoldas Lukošius, „Tele2 Inovacijų biuro“ ekspertas, dalinasi įžvalgomis apie naujus telefono valdymo būdus ir pasakoja, kaip telefonuose veiks operacinės sistemos valdymo mimikomis technologija.
Kam yra skirtos „Android AccesibilityService“ paslaugos?
Siekiant geriau suprasti, kaip ir kodėl atsiranda galimybė telefoną valdyti veido mimikomis, visų pirma reikėtų išsiaiškinti, kas yra „Android AccessibilityService“. Programinės įrangos kūrėjams šis terminas gerai žinomas, tačiau daugeliui vartotojų jis dar nėra girdėtas.
Tai yra atviro kodo platforma, kurią galima naudoti programėlių su inovatyvia vartotojo sąsaja kūrimui. „Android AccessibilityService“ paslaugos atsirado galvojant apie neįgaliuosius ir jų poreikius. Tokiu būdu sukurti sprendimai padeda jiems lengviau valdyti turimus prietaisus bei suteikia gyvenimui daugiau komforto.
Tačiau, kaip dažnai nutinka, vienu tikslu sukurta technologija bėgant laikui natūraliai įgauna naują paskirtį. Remiantis „Android AccessibilityService“ kuriami sprendimai imami naudoti vis plačiau ir galiausiai pasiekia masinę auditoriją.
Alternatyvūs telefono valdymo būdai
Specialią „Accessibility“ (liet. Prieinamumas) skiltį savo nustatymuose turi kiekvienas „Android“ telefonas. Joje galime koreguoti šios aplinkos valdymo būdus.
Kai kurios funkcijos, kurias čia rasite, yra labai paprastos. Pavyzdžiui, tamsusis režimas arba reguliuojamas teksto dydis. Tačiau gausu ir tokių specifinių funkcijų, kaip „TalkBack“, kuri leidžia valdyti telefoną net nežiūrint į jo ekraną. Tokia galimybė atsirado galvojant apie silpnaregius. Naudojantis šia funkcija, sistema orientuotis padeda garsu – informuodama, kas tuo metu matoma ekrane. Savo ruožtu, vartotojas po ekraną juda gestais į kairę ir dešinę, bei dvigubais paspaudimais.
Taip pat galima pakoreguoti ir garso nustatymus, pasirinktinai išplečiant arba susiaurinant garso diapazoną. Toks funkcionalumas atsirado siekiant padėti žmonėms su klausos sutrikimais. Galų gale, prie telefono galima netgi prijungti įvairius jiems skirtus pagalbinius prietaisus. Dar viena naudinga „Accessibility“ funkcija – titrai. Ją savo patogumui gali naudoti kiekvienas, bet ji atsirado būtent tam, kad padėtų kurtiesiems lengviau mėgautis vaizdo turiniu.
Kaip veikia telefono valdymas mimikomis?
Alternatyvūs „Android“ telefono valdymo būdai tikrai nėra naujiena, tačiau valdymas mimikomis yra pats naujausias iš jų. Jis buvo pristatytas visai neseniai – bandomojoje „Android 12” operacinės sistemos versijoje. Ją kelis pastaruosius mėnesius gali išbandyti beta programoje dalyvaujantys vartotojai. Valdymas mimikomis atsirado ketvirtojoje beta versijoje ir kol kas yra prieinamas tik „Google Pixel“ telefonų savininkams, bet su laiku turėtų paplisti visoje „Android“ ekosistemoje.
Ši technologija leidžia telefoną valdyti visiškai jo neliečiant. Funkcija naudoja asmenukių kamerą. Ji fiksuoja jūsų veido išraiškas ir žvilgsnius, ir leidžia jais atlikti tam tikrus veiksmus: slinkti ekranu aukštyn arba žemyn, patikrinti pranešimus ar sugrįžti atgal į namų ekraną. Tai daroma tiesiog žvelgiant į kairę arba dešinę, pakeliant antakius bei išsižiojant. Ilgainiui turėtų atsirasti ir daugiau veido mimikų, atliekančių vis daugiau ir įvairesnių funkcijų.
Kam yra skirtas telefono valdymas mimikomis?
Operacinės sistemos valdymas mimikomis nėra visiškai nauja technologija. Turbūt daugelis prisimena legendinį mokslininką Stephen Hawking, kuris dalį savo gyvenimo buvo priverstas praleisti neįgaliojo vežimėlyje. Su aplinkiniais jis bendravo padedamas labai panašios technologijos – speciali kamera stebėdavo jo akių bei veido raumenų judesius ir pagal juos dėliodavo sakinius.
„Android“ atnaujinime esanti funkcija toli gražu ne tokia išvystyta ir tiksli, bet veikia panašiu principu. Ji taip pat sukurta galvojant apie judėjimo negalią turinčius žmones, bet greičiausiai vėliau toks sprendimas bus pritaikytas ir kitiems vartotojams.
Jeigu nuspręsite šią funkciją išbandyti patys, pastebėsite, kad ekrano viršuje šviečia speciali ikona, informuojanti apie aktyvuotą kamerą. Tai sufleris, kad ji stebi jūsų veidą ir bando interpretuoti jo mimikas. Įrankis taip pat leidžia pakoreguoti jutiklių jautrumą. Pavyzdžiui, prailginant arba sutrumpinant laiką, kurį turi būti rodoma viena ar kita mimika.
Telefono valdymo ateitis
Technologijų evoliucija retai būna idealiai sklandi. Kartais jos pasirodo per anksti ir prigyja ne iš karto. Tarkime, liečiamas ekranas atsirado gerokai anksčiau, nei buvo pritaikytas „iPhone“ išmaniesiems telefonams. Tad ir tokie eksperimentai, kurie kuriami su „Android AccessibilityService“, dabar gali atrodyti kaip viso labo nišinės technologijos, skirtos labai specifinei žmonių grupei. Tačiau kartu jie sufleruoja, kaip išmanieji telefonai vystysis artimoje ateityje.
Akivaizdu, kad, tobulinant technologijas, jas siekiama padaryti kaip įmanoma intuityvesnes. Kitaip tariant, bandoma pamažu įgyvendinti viziją ateities, kurioje prietaisų mes net nepastebėtume – jie veiktų mūsų norus bei poreikius suprasdami akimirksniu.
Tokia eksperimentinė valdymo mimikomis sistema kada nors gali virsti visiškai įprasta funkcija. Tarkime, kamera pati pastebės, kada skaitydami tekstą pasieksime puslapio apačią. Klausimas tik kada tai nutiks. Tai visų pirma priklausys nuo to, ar naujoji funkcija suras kritinę vartotojų masę, kurios reikia efektyviam technologijos tobulinimui.