Pastaruosius penketą metų pastebima tendencija, kad viso pasaulio vartotojai savo išmaniaisiais įrenginiais naudojasi ilgiau, o jų vidutinis tarnavimo laikas artėja prie 3 metų. Išmaniosios įrangos remonto ir priežiūros bendrovės MTTC vertinimu, tam įtakos turi tiek auganti prietaisų kokybė, tiek vartotojų sąmoningumas taupant lėšas ir gamtos išteklius.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Dar prieš pandemiją rinkos tyrimų bendrovės „Kantar Worldpanel“ analizė rodė, kad 2013-2019 m. vidutinis telefono gyvavimo ciklas Europoje išaugo nuo 18,3 iki 26,2 mėn., o per pandemiją pastebėta tendencija atidėti naują pirkinį.
Panašius reiškinius galima pastebėti ir Lietuvoje. MTTC duomenimis, 60 % bendrovės atliekamų populiariausių telefonų remontų šiuo metu sudaro anksčiau nei prieš 2 metus išleisti modeliai, nors dar 2018 m. šis rodiklis siekė vos 49 % – tai rodo, kad klientai yra linkę pratęsti įrangos gyvavimo trukmę.
Pasak MTTC vykdomojo direktoriaus Andriaus Mieželio, ilgėjantį išmaniųjų įrenginių tarnavimą lemia kelios priežastys: visų pirma, telefonų gamintojai investuoja į tyrimus ir kyla įrangos kokybė, patikimumas bei ilgaamžiškumas. Tam tikrą efektą sukuria ir besiplečianti įrenginių draudimo paslauga – padengiamos remonto išlaidos kone visuomet skatina pasilikti seną įrenginį užuot įsigijus naują.
Visgi ne mažiau svarbią rolę atlieka patys vartotojai: jiems vis labiau rūpi aplinka, tvarumas, žiedinė ekonomika. Kadangi kone kiekvieną telefoną sudaro ne tik plastikas, aliuminis, stiklas ar varis, bet ir auksas, sidabras, platina bei daug kitų retųjų elementų, vis daugiau vartotojų supranta šių medžiagų gamybos įtaką aplinkai, todėl renkasi turimus prietaisus naudoti kiek ilgiau bei išnaudoti visas jų atnaujinimo ar „gyvavimo pratęsimo“ galimybes.
„Istoriškai rinka buvo įpratusi prie 24 mėn. trukmės garantinio aptarnavimo ar telefono išsimokėjimo sutarčių ir atitinkamo telefonų amžiaus. Vis dėlto auganti telefonų kokybė, draudimo paslaugos bei vartotojų sąmoningumas šį laikotarpį pastebimai prailgina. Net ir neturint draudimo, poros metų amžiaus telefono remontas beveik visada bus ekonomiškai tikslingas, išskyrus katastrofinius pažeidimus, kuomet vienu metu pažeidžiama daug skirtingų detalių – ekranas, galinis dangtelis, rėmelis, pagrindinė plokštė ir kiti komponentai“, – sako A. Mieželis.
Pasak jo, norint prailginti telefonų gyvavimo laiką, geriausiai pasiteisina ekrano arba pilnas įrenginio draudimas, apsauginių plėvelių, stiklų, dėklų ir kitų apsaugų naudojimas siekiant išvengti pažeidimų, taip pat nuolatinis programinės įrangos atnaujinimas, garsiakalbio ir kitų ertmių pravalymas nuo dulkių.
Jau po pusantrų metų daugelis prietaisų savininkų gali pradėti jausti trumpiau tarnaujančią bateriją, bet pasak A. Mieželio, jos pakeitimas nauja yra itin ekonomiškas, vos kelias dešimtis eurų kainuojantis būdas pratęsti prietaiso gyvavimą ir sklandų veikimą. Neturint įrenginio draudimo, daugeliu atvejų bus ekonomiška remontuoti ir mikrofonų, garsiakalbių, jungčių ar kabelių gedimus, taip pat keisti dužusius ekranus.
MTTC taip pat pastebi, kad rinkoje auga atnaujintų (angl. refurbished) telefonų paklausa. Tokia įranga jau pradėjo prekiauti vienas Lietuvos ryšio operatorius. Pasak A. Mieželio, MTTC taip pat jau atlieka telefonų atnaujinimo paslaugą užsienio partneriams ir svarsto įvairias galimybes tokius telefonus pasiūlyti ir Lietuvos klientams bei operatoriams.