Jūs žinote, kas yra SOS – tai pagalbos signalas, kurio tikriausiai mokėtės ir mokykloje. Šias raides rašysite ant negyvenamos salos paplūdimio, jei kada tokioje įstrigsite. Tačiau kadaise prieš SOS buvo naudojamas kitas kodas CQD – kodėl jis buvo pakeistas?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Iš tikrųjų, sausio 7-oji diena yra CQD gimtadienis – šis kodas buvo patvirtintas 1904-ųjų sausio 7 dieną, nors oficialiai įsigaliojo nuo vasario 1 dienos. Jį patvirtino „Marconi International Marine Communication“ kompanija, kad į bėdą patekę laivai žinotų, kokį signalą siųsti, nepriklausomai nuo to, kokia vėliava plazda virš denio.
CQD raidės pasirinktos neatsitiktinai. CQ buvo naudojamas anksčiau, nors tai ir nebuvo standartas – šios raidės buvo tariamos kaip „sécu“ nuo prancūziško „sécurité“ („saugumas“). Tai nebūtinai buvo pavojaus signalas – šiuo žodžiu buvo apibūdinamos įvairios su laivybos saugumu susijusios temos. Galima įsivaizduoti, kad laivai vienas kitą perspėdavo apie, pavyzdžiui, ledkalnius – „CQ CQ CQ, ledkalnis ties...“
Saugumo informacija nebuvo aktuali visiems – koks jums skirtumas, ar kažkur yra ledkalnis, jei ten neketinate plaukti? Todėl didelė dalis CQ signalų galėjo būti ignoruojami. Taigi, reikėjo signalo, kuris padėtų identifikuoti į bėdą patekusių laivų žinutes, todėl Marconi pridėjo raidę D nuo angliško „distress“ (nelaimė). Taigi, CQD signalas nuo 1904 metų pradžios Marconi radijo operatorių buvo suprantamas kaip nelaimės ištikto laivo pagalbos šauksmas, į kurį būtina reaguoti iš karto.
Kaip jau pastebėjote, Marconi vardą minėjome ne kartą. Kad ir koks svarbus Guglielmo Marconi indėlis į radijo komunikaciją yra, „Marconi“ kompanija neturėjo teisės reguliuoti visos radijo komunikacijos žinučių struktūros. Taigi, CQD niekada netapo universaliu tarptautiniu standartu. Ir gyvavo gana trumpai.
1906 metais Berlyne įvyko Tarptautinė radiotelegrafijos konvencija, kurioje sutarta naudoti vokišką nelaimės signalą. Vokietijoje jis buvo naudojamas nuo 1905 metų balandžio, tačiau 1906 metais jis tapo tarptautiniu standartu, kurį jūs žinote kaip SOS.
SOS raidės dažnai prisimenamos kaip „Save Our Souls“ (Gelbėkite mūsų sielas) ar „Save Our Ship“ (Gelbėkite mūsų laivą), bet tai yra netiesa. Tiesą sakant, tas signalas techniškai net nebuvo SOS – tai buvo ···---···. Kitaip tariant, trys taškai, trys brūkšneliai ir vėl trys taškai. Kai CDQ telegrafu buvo barbenamos kaip trys atskiros raidės su pauzėmis tarpuose, SOS buvo vienas ryškus signalas, neprimenantis jokių kitų raidžių, nes joks kitas ženklas neturi 9 simbolių. SOS raidės toje žinutėje buvo išskaitytos vėliau ir tapo net ir vaizdiniu pagalbos šauksmo simboliu.
Beje, įdomus faktas – 1912 metais skęstantis „RMS Titanic“ pasiuntė signalą CQD, kuris tarp britų laivų ir tuomet buvo gana populiarus. Haroldas Brideas, jaunesnysis radijo operatorius, pasiūlė naudoti naują SOS, juokaudamas, kad tai gali būti paskutinė jų galimybė panaudoti naująjį kodą.