Gigabitinę spartą, nejuntamą vėlinimą ir kitus privalumus žadantis 5G ryšys pradeda savo kelionę į masines rinkas. Geroji žinia – permainų bus, ir didelių, ypač tam tikruose verslo sektoriuose. Tačiau dideles viltis puoselėjantys privatūs klientai gali likti nusivylę.
„Daug žmonių klausia: ar 5G bus mobiliojo ryšio evoliucija, ar revoliucija? Aš manau, kad visų pirma tai yra evoliucija ir dabar yra jos ankstyvoji fazė. Šiuo metu 5G yra tarsi vaikas, o kai jis užaugs, gamybos pramonėje sukels tikrą revoliuciją. Tai yra sritis, kurioje šiuo metu yra daugiausiai erdvės tobulinti procesus, plėstis, didinti efektyvumą“, – sakė Ivanas Bretanas, Švedijos „Telia Company“ inovacijų padalinio „Division X“ verslo vystymo vadovas.
Praėjusią savaitę Vilniuje vykusioje „Telia“ verslo konferencijoje „Technology Day 2019“ kalbėjęs I. Bretanas pabrėžė, kad 5G ryšį nuo šiuo metu visiems puikiai pažįstamo ir plačiai naudojamo 4G skiria tai, kaip ir kam jis yra naudojamas. Arba bus naudojamas ateityje.
Išbandė ir su robotais, ir su geimeriais
5G ryšį telekomunikacijų bendrovė diegia ir testuoja visose Baltijos bei Skandinavijos šalyse, išbandydama įvairius naujosios technologijos panaudojimo būdus.
Pernai į vieną pirmųjų jos bandymų Suomijoje buvo įtraukta kompiuterinių žaidimų žaidėjų bendruomenė. Viename el. sporto renginyje geimeriai galėjo išbandyti 5G galimybes, žaisdami tinklo žaidimus prisijungę per 5G. Žaidėjai pasirinkti neatsitiktinai: jie kelia aukščiausius reikalavimus ryšio patikimumui, o kadangi kiekviena milisekundė kompiuteriniame žaidime gali lemti pergalę, delsa turi būti minimali. Taigi operatoriaus užduotis buvo pasirūpinti, kad 5G tinklas suteiktų tokį pat kokybišką ryšį, kaip šviesolaidinis.
Didelio visuomenės dėmesio sulaukė ir Helsinkio oro uoste šmirinėjantis autonominis robotas. Žmonės gali kreiptis į jį pagalbos, gauti nuorodas ar patarimų, o kai kitų užduočių neturi, šis robotas tiesiog važinėja oro uosto koridoriais ir stebi teritoriją.
Dar vieną robotą „Telia“ kartu su „Nokia“ ir „Intel“ įdarbino gamykloje: bandymų metu jis fiksavo ir analizavo surinkimo linijos darbą. Naudodamas mašininio mokymosi algoritmus robotas įspėdavo linijos operatorių apie klaidas ir nesklandumus, į kuriuos buvo akimirksniu reaguojama.
Iššūkiai transporto srityje
Švedijoje „Telia“ 5G galimybės buvo išbandytos su sunkiuoju transportu. Kol vairuotojas sėdėjo patogiai įsitaisęs biure ir gurkšnojo kavą, šachtoje darbavosi nuotoliniu būdu valdomas krautuvas. „Tai suteikia du didelius privalumus. Pirma, didesnis efektyvumas – vienas operatorius gali valdyti kelis tokius pusiau autonominius įrenginius. Dar svarbiau tai, kad požeminėse šachtose atliekami sprogdinimai, kurių metu pasklinda nuodingos dujos, o joms išsisklaidyti reikia kelių valandų – visą tą laiką žmonės šachtoje dirbti negali. Bet jei mašinoje nėra vairuotojo, jai dujos nebaisios ir laukti nereikia“, – sakė I. Bretanas.
Pusiau autonominės transporto priemonės gali ne tik dirbti šachtose, bet ir vežioti krovinius. Elektrinius autonominius sunkvežimius „T-pod“ savo veikloje jau naudoja Švedijos transporto kompanija „Einride“, o jų patikimą darbą užtikrina tas pats 5G ryšys. Šie sunkvežimiai didžiąją dalį laiko dirba autonomiškai, esant sudėtingoms situacijoms jų valdymą nuotoliniu būdu gali perimti operatoriai.
I. Bretanas pastebi, kad nuotoliniu būdu valdomam transportui duomenų perdavimo delsa yra gyvybiškai svarbus rodiklis. „Jei vairuotojas nuotoliniu būdu stabdo transporto priemonę ar ją pasuka, o ši sustoja ar pasisuka tik po sekundės, per tą laiką įveikdama papildomą atstumą, tai yra didelė problema, kuri gali sukelti ir saugumo pavojų“, – sako jis.
5G nuo pernai metų pabaigos taip pat veikia Lietuvoje, o šį ryšį paleidusi „Telia“ pasiekė rekordą, kuomet gyvame tinkle buvo išvystytas 1,8 Gb/s duomenų perdavimo greitis.
Pirmenybė – verslui
Visa tai – ankstyvosios 5G bandymų stadijos, tačiau kryptis aiški ir tai visų pirma yra verslas. Priežastis paprasta: norėdami teikti 5G ryšį, operatoriai turi įsigyti naujas dažnių juostas, kurios kainuoja brangiai. Antai Suomijoje už 130 MHz rėžį 3,5 GHz dažnio juostoje kompanija sumokėjo 30 mln. eurų. Kadangi tai brangus išteklius, operatoriai siekia surasti kuo efektyvesnius jo panaudojimo būdus.
Papildoma nauda verslui ta, kad sutartyje su operatoriumi dėl paslaugų teikimo galima numatyti konkrečius 5G ryšiui keliamus patikimumo reikalavimus. Pavyzdžiui, ne mažesnė nei 500 Mb/s duomenų perdavimo sparta, ne didesnis nei 10 ms vėlinimas, bent 99,99 proc. paslaugos pasiekiamumas, visoje gamyklos teritorijoje veikiantis ryšys ir panašiai. Tokių reikalavimų „Wi-Fi“ ryšys išpildyti negali.
Svarbu suprasti ir tai, kad, pradėjus diegti ir plėsti 5G ryšio tinklus, 4G ryšys niekur nedings. Netgi atvirkščiai, 4G yra 5G ryšio pagrindas, kuris dar ilgai tenkins daugelį poreikių, ypač privačių klientų.