Mokslininkai įrodė, kad lėtas internetas žmogui sukelia įtampą, prilygstančią siaubo filmo žiūrėjimui, todėl nenuostabu, jog ršiui stringant būtent tą sekundę, kai norite pasidalinti įspūdinga asmenuke ar išsiųsti svarbų laišką, apima nemenkas susierzinimas.
Dažniausiai tokios situacijos užklumpa viešose, masinio susibūrimo vietose, o dėl prastai veikiančio interneto žmonės linkę kaltinti ryšio operatorius. Kad ir kaip norėtųsi strėles laidyti į lengviausią taikinį, yra ir kitų veiksnių, galinčių kenkti interneto spartai.
Pagrindinė ir dažniausiai minima lėto interneto priežastis – didelis prisijungusių vartotojų skaičius. „Vietos, kuriose susirenka daugiau žmonių, turi tik vieną bazinę stotį, o tai reiškia, kad ši stotis vienu metu privalo aptarnauti didelį vartotojų, naršančių internete, kiekį. Kiekviena tokia stotis turi ribotą duomenų paleidimą, todėl galima dalintis tik tam tikra greičio riba. Jei tą pačią akimirką visi vartotojai pradės siųstis didelius failus ar žiūrėti aukštos kokybės vaizdo medžiagą, taip bus pasiekiama bazinė stoties riba, o internetas taps lėtesnis, – sako „Bitė Lietuva“ išmaniųjų įrenginių ekspertas Egidijus Adomkaitis.
© DELFI (Š. Mažeikos nuotr.)
„Teo“ ir „Omnitel“ duomenų paslaugų architektas Antanas Vidašius tiek mobilųjį, tiek belaidį internetą lygina su pyrago gabalėliu. „Kaip ir pyrago, kurio gabalėlio dydis priklauso nuo to, kiek asmenų ketina juo pasigardžiuoti, taip ir radijo dažnių talpą reikia dalinti didesniam kiekiui žmonių. Dėl ribotų dažnių išteklių, masinių renginių metu ryšio greitaveika yra didelis iššūkis bet kuriai belaidei technologijai. Plačios aprėpties teritorijose, kur yra daug ryšio vartotojų, naudojamos papildomos stotelės. Tačiau mažoje teritorijoje su dideliu vartotojų tankiu, siųstuvų ar stotelių kiekis problemos paprastai neišsprendžia dėl tarpusavio interferencijos. Tai reiškia, kad netoliese esantys siųstuvai paprasčiausiai vienas kitam trukdo“, – priduria jis.
Įtakos gali turėti net ir telefono modelis
Pasak E. Adomkaičio, mobilusis ryšys ir internetas – sudėtingi mechanizmai, todėl jiems įtaką gali daryti ir kiti veiksniai, tokie kaip vieta, turimas įrenginys ar net pastato tipas.
Signalo stiprumas konkrečioje vietoje. „Signalo stiprumą telefone rodo ryšio „lazdelės“, tačiau reikėtų atkreipti dėmesį ne tik į jų kiekį, bet ir kokybę. Užmiestyje vykstančiuose renginiuose ar viešose vietose kelios „lazdelės“ gali garantuoti visai skirtingą signalo kokybę nei toks pat jų skaičius mieste, kuriame vienu metu parsisiunčiama daugiau duomenų, žmonės intensyviau bendrauja telefonu. Tai sukelia trikdžius, prastinančius signalo kokybę“, – tikina ekspertas.
Įrenginys. „Ryšio kokybei įtakos gali turėti net ir vartotojo telefonas, jo korpusas. Jei telefono korpuse daug metalo, ryšys bus prastesnis. Taip pat mobilieji įrenginiai skiriasi į juos integruotomis antenomis, jų kokybe“, – teigia E. Adomkaitis.
Geografinės ypatybės. „Jei nuo vartotojo iki artimiausios bazinės stoties daug kliūčių (pastatų, didesnių medžių ir pan.), radijo bangos, kuriomis sklinda ryšys, gali nepasiekti tikslo arba jį pasiekti nusilpusios. Pavyzdžiui, miškingoje teritorijoje signalas skils iki 3 km atstumu, o lygumoje – net iki 30 km“, – aiškina specialistas.
Pastato tipas. „Interneto ryšys gali būti silpnesnis ir dėl pastatuose naudojamų medžiagų. Modernūs langai, saugantys šilumą, turi akiai nematomas metalines plėveles, kurios pasižymi ir tuo, jog slopina siunčiamą radijo signalą“, – pabrėžia išmaniųjų įrenginių ekspertas.
Koją pakiša verslininkų požiūris
Renkantis restoraną, prekybos centrą ar bet kokią kitą viešą įstaigą, vienas pagrindinių kriterijų – jose esantis „Wi-Fi“ ryšys. Vis dėlto, ne visada atradus aptrintus, vos matomomis raidėmis ant lango užklijuotus nemokamo belaidžio interneto inicialus, galime juo naudotis be problemų.
„Prasto „Wi-Fi“ tinklo priežastys gali būti įvairios – nuo netinkamo projekto, kuriame neatsižvelgiama į radijo signalo sklidimo sąlygas, iki lėtos interneto prieigos ar nekvalifikuotos priežiūros. Tačiau dažniausiai koją pakiša ne itin atsakingas verslininkų požiūris. Jie mano, kad nemokamas belaidis internetas – ne vertę kurianti paslauga, o tik standartas, kurį pakanka įsigyti“, – pasakoja A. Vidašius.
Specialistas pabrėžia, kad verta atkreipti dėmesį į statistiką, kuri rodo, jog vertindami savo poreikius viešbučiuose, klientai „Wi-Fi“ kokybei teikia didesnį prioritetą nei pusryčiams. Taigi, papildomos investicijos gali daryti įtaką ne tik didesniam klientų pasitenkinimui, bet ir kurti konkrečia naudą verslui.
Tikrinkite programėles
Prieš pradedant ieškoti išorinių priežasčių, dėl kurių lėtėja interneto ryšys, patariama pasitikrinti, ar jo nestabdo telefone esančios aplikacijos. „Mobilųjį internetą gali lėtinti programėlės, interneto ryšį naudojančios siunčiant didesnius failus, tokius kaip atnaujinimai, sinchronizacija. Ryšio spartai kenkia ir debesų kompiuterijos tarnybos, torrent programa“, – teigia E. Adomkaitis.
Informacijos apie veikiančių programų naudojamą atmintį ieškokite telefono nustatymuose. Pastebėjus, kad tam tikros aplikacijos darbiniams procesams „suvalgo“ per daug atminties, patartina jas išjungti, o jei programos nenaudojamos – galite nė nedvejoję jas pašalinti. Kuo daugiau laisvos vietos turės telefonas, tuo sparčiau jis veiks, taip gerindamas interneto kokybę.
Įspėja dėl šnipinėjimo
Prastą interneto efektyvumą lemia ir virusai bei šnipinėjimo programos. Pastarosios sistemą lėtina trukdydamos naršyklei ir monopolizuodamos interneto ryšį. Jos skirtos interneto panaudojimo ir klavišų paspaudimų stebėjimui, dėl kurių įvyksta pauzės, o problema atsiranda tada, kai kelios šnipinėjimo programos veikia vienu metu. Norėdami atkurti interneto efektyvumą turėtumėte reguliariai paleisti apsaugą nuo šnipinėjimo programų, kad galėtumėte išvalyti bet kokius jų sukeliamus užkratus.
Kenkėjiškos programinės įrangos gali padaryti žalą ne tik interneto ryšiui, bet ir duomenų saugumui. Jei naudojate nemokamą belaidį internetą, turite būti itin budrūs. „Dažnai smulkūs nemokamo belaidžio interneto ryšio tiekėjai nesirūpina kontrole, incidentų atsekamumu, todėl patartina atkreipti dėmesį į paslaugos tiekėjo patikimumą“, – pataria „Teo“ ir „Omnitel“ duomenų paslaugų architektas A. Vidašius.
Esant nepatikimam interneto ryšiui, apsukrūs programuotojai gali nesunkiai įsilaužti į jūsų telefoną ir perimti jame esančius duomenis, prisijungimus, todėl išmaniųjų įrenginių ekspertas E. Adomkaitis primena, kad turite vadovautis keletu labai svarbių taisyklių: „Naudojantis nemokamu belaidžiu internetu neprisijunginėkite prie asmeninių paskyrų (elektroninės bankininkystės, socialinių tinklų ir pan.), neįvedinėkite jokių slaptažodžių ir susikurkite apsauginį telefono kodą, kuris neleis svetimiems žmonėms naudotis jūsų duomenimis“.
Pasitaiko atvejų, kai paties viruso telefone nėra, tačiau vartotojai naršo kenkėjiškai apkrėstame puslapyje, todėl privalote įdiegti antivirusines programas, saugančias ne tik patį prietaisą, bet ir interneto svetaines, kuriose lankotės.
Kaip pagreitinti interneto spartą?
Jei norite būti nuolat pasiekiami ir be rūpesčių dalintis savo gyvenimo akimirkomis, o jūsų darbas bei gyvenimo būdas reikalauja dažno naršymo internete, turite atsižvelgti į tai, ar jūsų išmanusis telefonas palaiko sparčiausią, 4G technologiją, leidžiančią mėgautis geresne ryšio kokybe. Taip pat nepamirškite prižiūrėti programėlių, esančių įrenginyje, veiklos ir išjunkite jų siunčiamus pranešimus, trikdančius telefono greitį.
Venkite kavinių ar patalpų, kurios neturi langų, yra rūsyje ar užstojamos daugelio kitų, aukštesnių pastatų, medžių. Ir nepamirškite, kad lėtas internetas nevertas jūsų streso, todėl užuot jį keikę, patikrinkite, galbūt problema slypi kur kas arčiau, nei manėte.