© DELFI |
---|
Lietuvoje ryšio paslaugos yra kelis kartus pigesnės, nei kai kuriose Europos valstybėse (pvz., Nyderlanduose). Apskritai jos, anot vienos praėjusių metų ataskaitos, yra pigiausios Europoje. O Europoje, panašu, yra pigiausios pasaulyje, vadinasi, mes, Lietuvos gyventojai, telekomunikacijų paslaugomis galime naudotis pigiausiai pasaulyje. Už tai galime nuoširdžiai padėkoti neįtikėtinai konkurencijai tarp trijų mūsų ryšio operatorių. Bet ir jie, nepaisant tokių mažų kainų ir draugiškumo, žioplius gali nubausti taip, kad nemaloni vidinė tuštuma piniginę kamuos ilgą laiką.
Žiopliai šiuo atveju – žmonės, sugebantys viršyti šiaip jau visai nemažus teikiamų paslaugų limitus. Tiesa, skambučių ir žinučių limitai šiuo atveju iš esmės prarado prasmę – šios paslaugos visiškai neribotais kiekiais visų operatorių siūlomos už vos didesnę nei 6 eurų sumą („Tele2“ – 6,08 euro, „Bitė“ – 7 eurai, „Omnitel“ – 6,66 euro). Žinoma, net ir šias sumas galima vadinti „prabanga“ norintiems savęs neriboti. Tiems, kurie neketina „kyboti ant telefono“ visą laiką, visi operatoriai turi ir gerokai kuklesnių pasiūlymų su ribojimais.
Vis didesnę pajamų dalį ryšio operatoriai gauna iš mobiliojo interneto, nors ir jo kaina nėra tokia jau siaubinga: 1 GB kaina „Tele2“ yra 2,32 euro (skirtumas tarp plano „Pigiau“ be interneto ir su 1 GB limitu) „Bitėje“ yra 4,5 euro (plano „Lankstus“ įkainiai), o „Omnitel“ – 4,59 euro. Paštui, programėlėms, socialiniams tinklams ir protarpiniams paspoksojimams į „Youtube“ visiškai pakanka.
Kitaip tariant, mūsų operatoriai paskutinių marškinių savo klientams tikrai nenurenginėja. Kol šie nepasirodo esą žiopliai ir dėl priklausomybės nuo „Youtube“ (ar kitų su internetu susijusių paslaugų, kurios negailestingai siurbia ribotus megabaitus) tinkamai nesureaguoja į operatoriaus pranešimą, kad artėjama prie duomenų mėnesio limito.
Taigi, prieita prie pagrindinio šio straipsnio klausimo: kiek kainuoja gigabaitas duomenų viršijus paslaugų teikimo sutartyje numatytą limitą (tarkime, tas limitas – taip pat 1 GB)?
„Bitė Lietuva“
Įvedus planą „Lankstus“, šis operatorius iš esmės panaikino „duomenų limito viršijimo“ sąvoką – išnaudojus pirmą gigabaitą už 4,5 euro, visi vėlesni gigabaitai kainuoja vos ne perpus pigiau, po 2,75 euro. Kitaip tariant, duomenų limito viršijimas netgi „skatinamas“.
Užsakant mobilųjį internetą planšetiniam ar nešiojamajam kompiuteriui ir jo apimtį viršijus, kiekvienas megabaitas kainuos 1 lietuvišką centą (gigabaitas – 10 litų, arba 2,9 euro).
„Omnitel“
Po pirmo gigabaito (jis naudojantis šio operatoriaus paslaugomis kainuoja 4,59 euro) sunaudojimo kiekvienas vėlesnis megabaitas kainuoja 1,448 euro cento (5 lietuviškus centus). Tiesa, jei buvo užsakytas 4 GB duomenų limitas, tai jį viršijus duomenys kainuoja 5 kartus pigiau. Kitaip tariant, papildomo gigabaito kaina – 14,48 euro. Šiek tiek nemalonu, bet paskutiniai marškiniai ant kūno lieka.
Tiesa, naudojantis planais „Išmaniems“ duomenys, viršijus jų pasirinktą limitą, apskritai nekainuoja, bet jų perdavimo sparta ribojama iki 64 Kbps iki kito mėnesio pradžios.
„Tele2“
Ryšio operatorius, kuris visuomet pabrėžia, kad jų paslaugos yra pigiausios, šiuo atveju iš trijulės išsiskiria itin smarkiai: viršijus sutartyje numatytą duomenų limitą, kiekvienas papildomas megabaitas kainuoja po 14,48 euro cento (50 lietuvišku centų). Ir tai galioja be jokių išlygų, visiems šio operatoriaus planams, kai sudaroma ryšio paslaugų teikimo sutartis. Kitaip tariant, papildomas gigabaitas viršijus limitą kainuoja 144,8 eurus arba 500 litų. O tai – jau beveik pusė minimalaus mėnesinio atlyginimo.
Arba perfrazavus, jeigu naudotojas dėl žioplumo ar neįveikiamos priklausomybės nuo „Youtube“ (ar jų derinio) nereaguoja į operatoriaus pranešimus, jog mėnesio duomenų limitas beveik išnaudotas ir laikas riboti apsukas, iš jo gali būti atimti ne tik paskutiniai marškiniai, bet ir oda nugremžta.
Taip išeitų, kad „pigiausias operatorius“ – tuo pačiu ir griežčiausias atsakomybės mokytojas?
Galima tartis
„Tele2“ komunikacijos vadovas Andrius Baranauskas tikina, kad 50 centų už megabaitą arba 500 litų už gigabaitą nėra bauda klientams. „Jeigu tai įvyko per nežinojimą, nesupratimą arba jeigu šitiek duomenų „prisuko“ vaikas, visuomet galima kreiptis į mūsų klientų aptarnavimo centrą, kuris per savaitę išanalizuos situaciją ir, jeigu limito viršijimas buvo atsitiktinis, pasiūlys klientui atgaline data įsigyti didesnį duomenų paketą“, – sakė A. Baranauskas, pridūręs, jog nors apie tokią galimybę nėra informuojama jų interneto svetainėje, tai – ne paslauga „draugams ir elitui“, o standartinė procedūra.
Tiesa, jeigu tokie atvejai klientui nėra vienetiniai, jie gali būti vertinami kaip piktnaudžiavimas – tuomet sąskaitą teks apmokėti nepriklausomai nuo jos dydžio. „Tikime, kad jeigu taip nutiko vaikui, tai tėvai su juo pasikalbės, paaiškins kaip internetu naudotis atsakingai ir tokie atvejai nebepasikartos“, – sakė bendrovės atstovas.
Be to, ryšio operatorius, išankstinio apmokėjimo klientų turintis maždaug pusantro karto daugiau nei mokančių pagal sutartį, šiuo metu svarsto pastariesiems pritaikyti procesus, kurie taikomi pirmiesiems: išankstinio mokėjimo paslaugos naudotojai kiekvieną duomenų paketą apmoka iš anksto ir per mėnesį jų gali sunaudoti neribotą kiekį. Ir nors toks paslaugų pardavimo būdas turi privalumų (niekada netaikomas limito viršijimo, arba „standartinis“ tarifas), bet turi jis ir trūkumų (išnaudojus duomenų paketą įrenginys lieka visiškai be interneto).
„Kol kas negalime pasakyti, ar klientams toks paslaugų teikimo būdas bus priimtinas, analizuojame situaciją“, – sakė A. Baranauskas.