Sistemos aprašymas
Mikrobangų principu veikianti tupdymo sistema (MLS) yra patvirtinta ICAO kaip standartinė artėjimo tūpti sistema, kuri turėtų pakeisti ILS sistemą. MLS sistema teikia precizinę navigacinę informaciją, kad būtų lengviau valdyti orlaivius jiems artėjant tūpti pagal tam tikrą azimutą, išlaikant reikiamus atstumus tarp pačių orlaivių bei kitokių kliūčių. MLS sistema teikia tokią informaciją:
- Artėjimo azimutas.
- Atgalinis azimutas.
- Artėjimo aukštis.
- Atstumas.
- Kita informacija.
Išskyrus su tolimačio įranga, visi MLS signalai yra transliuojami vienu dažniu tam tikrais laiko intervalais. Yra 200 kanalų, kurie naudojami nuo 5031 iki 5090,6 MHz tarpe. Transliuojamas siauras spindulys, kuris eina per visą veikimo zoną turėdamas fiksuotą veikimo dažnį, tiek azimutas tiek aukštis gali būti apskaičiuoti imtuvo pagalba orlaiviui dar esant ore. Visa tai daroma tam tikrais laiko intervalais. Pilotui, MLS sistema teikia informaciją panašią į ILS informaciją, kurią jie mato standartiniame CDI monitoriuje.
ILS trūkumai, palyginus su MLS sistema
Instrumentinio tupdymo sistema(ILS) jau 40 metų tarnauja kaip standartinė tupdymo pagal prietaisus sistema palengvinanti tiek pilotų tiek skrydžių vadovų darbą. Esant tokiam ilgam tarnavimo laikui sistema(ILS) praranda savo poziciją, todėl sukūrus MLS sistemą atsivėrė naujos galimybės tobulinti aerodrominę įrangą naudojamą orlaivių tupdymui. Žiūrint į ateitį reikalavimai įrangai vis kyla, o vis senstanti ILS sistema nesugeba jų išlaikyti dėl šių kliūčių:
- Mažas jautrumas ir didelė įrengimo kaina.
- Vienas artėjimo kelias.
- Dideli trukdžiai.
- Ribojamas kanalų skaičius(iki 40 kanalų).
MLS sistemos pranašumas, lyginant su ILS
Pradžiai reikėtų paminėti kad, ILS tinkamam panaudojimui trukdo daugybė įvairiu veiksnių bei kitų aplinkybių. MLS ne tik pašalina šias problemas, bet ir turi labai daug pranašumų lyginant su ILS sistema. Tie pranašumai yra tokie:
- Nėra trukdžių būdingų ILS sistemai.
- Nepriklausomai nuo oro sąlygų horizontali matomumo zona yra 60 laipsnių į abi puses nuo ašinės KTT linijos, nuo 0,9 iki 15 laipsnių vertikali matomumo zona ir matomumas į tolį iki 20 jūrmylių (NM).
- Galimybė vesti orlaivius į labai mažas tūpimo aikšteles, tokias kaip sraigtasparnių aikštelės ant stogų ir panašiai.
- Galimybė keisti orlaivių užėjimo linijos aukštį priklausomai nuo orlaivių tipo.
- Taip pat galimi užėjimai netiesiomis trajektorijomis.
- 200 naudojamų kanalų suteikia penkis kartus daugiau galimybių negu ILS.
- Žymiai padidina visus minimumų reikalavimus.
- Šios sistemos užtenka viename tako gale, kad orlaiviai galėtų tūpti abiem KTT kursais.
- Sistemos aparatūra atsparesnė įvairioms oro sąlygoms.
- Reikalauja žymiai mažiau priežiūros bei aptarnavimo.
Artėjimo azimutas
Artėjimo azimuto antena pastoviai siunčia informaciją 40 laipsnių kapu į abi užėjimo zonos puses. Stebėjimo zona yra labai tiksli maždaug 20 NM į tolį nuo tako slenksčio ir apie 20 000 pėdų į aukštį. Pati antena įrengta 1000 pėdų atstumu nuo tako pabaigos.
Atgalinis artėjimo azimutas
Atgalinio azimuto antena taip pat teikia informaciją tiek tupiantiems tiek išvykstantiems orlaiviams. Atgalinio azimuto siųstuvas iš esmės yra toks pats kaip ir artėjimo azimuto siųstuvas. Ir vis dėl to, įranga transliuoja kažką panašaus į žemesnių duomenų dažnius, kadangi valdymo tikslumo reikalavimai nėra tokie griežti kaip artėjimui tūpti. Įranga dirba tokiu pačiu dažniu tuo pačiu dažniu kaip ir artėjimo azimuto, skirtingu laiku ir perdavimo tvarka. Tupimo-kilimo takai, kuriuose yra MLS artėjimo įranga abiejuose galuose, azimuto įranga gali būti įjungta tiek artėjimo azimutui, tiek atgaliniam artėjimo azimutui.
Aukščio zonos reguliavimas
Aukščio stotis transliuoja signalus tokiu pačiu dažniu kaip ir azimuto stotis. Aukščio siųstuvas paprastai statomas apie 400 pėdų nuo tako slenksčio ir nuo palietimo zonos.
Atstumo reguliavimas
Atstumo reguliavimas (DME ar DME/p) dubliuojamas kartu su MLS. DME/P tikslumas yra ±100 pėdų lyginant su standartiniais DME, kurių tikslumas yra ±1200 pėdų. Ateityje gali būti reikalinga išdėstyti naujos kartos DME/P, kuri gali būti nesuderinama su standartiniais DME imtuvais.
Duomenų ryšio kanalai
Azimuto antžeminė stotis, įskaitant duomenų perdavimą jos signalo formatą, turi tiek pagrindinius, tiek atsarginius duomenis. Pagrindiniai duomenys, tai artėjimo azimuto koregavimas ir minimalus leidimosi trajektorijos kampas. Pagalbiniai duomenys tai papildoma artėjimo tūpti informacija, kartu su tako būkle, vėjo poslinkiu ir meteorologine informacija.
Visą rašinį .doc formatu galite atsisiųsti iš archyvo.