Prasidėjus mokslo metams prie mobiliojo ryšio vartotojų turėjo prisijungti ir pirmokų banga – didelė dalis mažylių, kurie dar neturėjo telefonų iki mokyklos pradžios, netrukus jais jau naudosis. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras praneša, kad Lietuvoje dauguma vaikų pirmąjį telefoną gauna pradinėse klasėse.
Tą patvirtina ir mobiliojo ryšio bendrovės – pasak jų atstovų, tėvai mobilųjį vaikams įduoda pradėjus eiti į mokyklą, tad kartais telefono naudotoju tampa ir šešiametis.
O plečiantis šeimos narių, besinaudojančių telefonais, kiekiui, šeimų galvoms tikriausiai kyla ir svarbus klausimas: kaip bendravimą savame rate sustyguoti taip, kad visiems būtų ir nebrangu, ir patogu, ir vaikus būtų galima pakontroliuoti, kad per daug neišlaidautų?
Atsižvelgiant į tokius šeimyninius poreikius, visi didieji ryšio operatoriai nepraleidžia progos pateikti savo pasiūlymų ir pasigirti, kad jie yra geresni už konkurentus. Visų jų pasiūlymų logika yra bendra: šeimoje kalbėti pigiausia, kuomet sutartys sudaromos racionaliai, numačius taupymo galimybes iš anksto.
„Tele2“: daugiausiai sutaupoma, kai už visus šeimos telefonus moka 1 asmuo
„Tele2“ siūlo tris skirtingas šeimoms naudingas taupymo paslaugas, kurios tarpusavy skiriasi reikalavimų griežtumu ir paslaugų kaina: kuo reikalavimai didesni, tuo kaina mažesnė ir atvirkščiai.
Pirmoji, pigiausia ir griežčiausia, yra „Artimųjų ratas“. Pasirinkus paslaugą, tarp 5 vieno privataus asmens vardu registruotų numerių galima kalbėti nemokamai. „Artimųjų ratą“ gali susikurti apmokėjimo pagal mėnesinį planą naudotojai, nepriklausomai nuo to, koks yra tas planas. Paslauga kainuoja tik 1 ct/mėn, taigi, jeigu šeimos mobiliojo ryšio biudžetas tvarkomas „centralizuotai“, tai yra pasiūlymas, kurio atsisakyti būtų tiesiog nepadoru. Kebliau, jeigu kuris nors iš tėvų kaip asmeniniu naudojasi darbovietės suteiktu telefonu ar planu – jo į „Artimųjų“ ratą įtraukti nebeįmanoma.
Jeigu visų tarpusavy itin dažnai bendraujančių asmenų paslaugų teikimo sutarčių neįmanoma pasirašyti tam pačiam asmeniui, siūloma kiek brangesnė alternatyva – planas „Šeima ir draugai“. Šiuo atveju reikalavimas, kad visas sutartis būtų pasirašęs tas pats asmuo, išnyksta, tačiau lieka reikalavimas, kad visi „Šeimos ir draugų“ sąraše esantys žmonės priklausytų tam pačiam „Tele2“ tinklui ir būtų ne išankstinio apmokėjimo paslaugų naudotojai. Maksimalus numerių kiekis sąraše – 5.
Antrojo pasiūlymo trūkumas – jo kaina mėnesiui yra 1 litas mėnesiui už vieną numerį. Atrodo nedaug, tačiau jeigu įvertintume, kad šeimoje yra 5 žmonės, norintys tarpusavy kalbėtis nemokamai ši suma išaugtų iki 15 litų 6 asmenų šeimai, iki 10 litų 5 asmenų šeimai, iki 6 litų 4 asmenų šeimai, iki 3 litų 3 asmenų šeimai. Kita vertus, privalumas yra tas, kad paslauga yra „abipusė“ – sumokėjus litą, mėnesį ir jūs šeimos nariui skambinsite nemokamai, ir jis jums.
Trečiasis pasiūlymas dar mažiau riboja kliento pasirinkimo galimybes, bet jau yra gerokai brangesnis. „Neretai būna, kad tėvai naudojasi „Tele2“ mokėjimu pagal sutartį, o vaikai – išankstinio mokėjimo paslauga „Pildyk“. Tačiau čia taip pat yra galimybė jiems kalbėti nemokamai – užsisakyti paslaugą „Nemokami pokalbiai „Tele2“ tinkle“. Už 10 litų per mėnesį mokestį privatūs „Tele2“ klientai, nepriklausomai nuo turimo plano, su visais „Tele2“ ir „Pildyk“ vartotojais galės kalbėti nemokamai. Naudojimąsi paslauga galima bet kada nutraukti“, – sakė „Tele2“ prekės ženklo vadovė Daiva Matukienė.
Deja, šeimos nariai, dėl kokių nors priežasčių negalintys naudotis „Tele2“ paslaugomis kaip privatūs klientai (pvz., naudojasi telefonu, už kurį moka įmonė) nė viena iš šių taupymo paslaugų pasinaudoti negali.
„Bitėje“ taupyti šeimai galima ir nemokamai
Panašiu principu veikia tik viena „Bitės“ šeimyninio taupymo paslauga – „Šeima“. Tiesa, jos kaina yra kitokia. Paslauga, kuria galima pasinaudoti jeigu visos šeimos sutartys sudarytos vieno asmens vardu, kainuoja 1 litą mėnesiui.
Įdomybės prasideda tuomet, kai visi šeimos nariai mokėjimo už paslaugas sutartis yra sudarę atskirai. Priklausomai nuo to, koks yra pasirinktas mokėjimo planas, galima rinktis skirtingą žmonių, su kuriais kalbamasi nemokamai, kiekį: jeigu pasirinktas mokėjimo planas „Visada“ (39 Lt/mėn), tuomet pokalbiai „Bitės“ tinkle būna nemokami ir vargti su šeimos narių sąrašo sudarinėjimu nereikia. Jeigu pasirinktas planas yra „Dažnai“ (25 Lt/mėn), tuomet maksimalus žmonių, su kuriais kalbamasi nemokamai, kiekis sumažėja iki 3. Plano „Vidutiniškai“ naudotojai gali pasirinkti vieną jiems brangiausią žmogų nemokamiems pokalbiams. Bet privaloma sąlyga – kad šie draugai ar šeimos nariai būtų „Bitės“ tinklo naudotojai.
Net pasiekus maksimalų leidžiamų draugų arba šeimos narių, su kuriais kalbamasi nemokamai, kiekį, už 3 litus per mėnesį sąrašą numerių, į kuriuos skambučiai būtų nemokami, visada galima užsisakyti tris papildomus numerius (tiesa, jie turi būti „Bitės“ klientai – abonentiniai arba išankstinio mokėjimo). Šio pasiūlymo trūkumas – paslauga yra „vienpusė“, t. y., sumokėję tris litus jūs trims draugams ar šeimos nariams skambinsite nemokamai, o jie jums – pagal standartinį tarifą.
Su „Omnitel“ skaičiavimų mažiausiai
Bendrovės „Omnitel“ taupymo paslauga, taip pat pavadinta „Šeima“, panašu, yra lanksčiausia rinkoje, tačiau nebūtinai pigiausia: „Panašių ar panašiai pavadintų paslaugų yra, tačiau tokia lanksti ir naudinga „Šeima“ yra viena. Ji leidžia šešiems „Omnitel“ reguliaraus ir išankstinio mokėjimo paslaugų vartotojams tarpusavyje kalbėtis už 0,00 Lt/min. Šią paslaugą gali užsakyti bet kuris reguliaraus mokėjimo privatus arba verslo vartotojas, o į vieną „Šeimos“ ratą gali susijungti 4 „Omnitel“ reguliaraus mokėjimo (privatūs ir verslo) klientai bei 2 „Omnitel Extra“ ir „Ežio“ vartotojai“, sakė šio operatoriaus atstovė spaudai Daiva Selickaitė.
Kitaip tariant, tai yra vienintelis operatorius, kuris už santykinai nedidelę vieno vartotojo sumokamą kainą – 12,60 Lt/mėn verslo klientams arba 15,25 Lt/mėn privatiems klientams – tarpusavio pokalbių kainą sumažina iki apvalaus nulio visiems, įtrauktiems į „Šeimos“ sąrašą, nepriklausomai nuo naudojamų paslaugų tipo – svarbu tik, kad jie būtų „Omnitel“ klientai.
Matematinės kombinacijos
Pabandykime pamodeliuoti kelis variantus, kuomet norima šeimos viduje telefonu kalbėtis nemokamai ir neribotai.
Kuomet „šeimyninis“ taupymas mobiliajam ryšiui yra planuojamas iš anksto ir visas šeimos narių sutartis sudaro „šeimos galva“, mokanti už visas paslaugas, aritmetika labai paprasta: „Tele2“ už nemokamus tarpusavio skambučius prašo vos vieno cento, o „Bitė“ – lito per mėnesį. „Omnitel“ šiuo atžvilgiu išskirtinių sąlygų nesiūlo.
Jeigu visų asmenų sutartys sudarytos atskirai, skaičiavimų sudėtingumas didėja. Tarkime, šeimoje yra du suaugusieji, auginantys vieną vaiką bei glaudžiai bendraujantys su dviem vyresnės kartos atstovais. Suaugusieji naudojasi abonentinėmis paslaugomis, vaikas – išankstinio mokėjimo kortele. Tokiu atveju „Tele2“ tinkle labiausiai apsimokėtų užsakyti taupymo planą „Šeima ir draugai“ 4 asmenims (6 litai) ir dar 4 litus sumokėti už „Pildyk“ taupymo plano „Draugai“ pritaikymą 4 numeriams. Taigi, suma – 10 litų mėnesiui.
„Omnitel“ klientams, jeigu bent vienas iš suaugusiųjų darbo telefonu naudojasi kaip asmeniniu, toks šeimyninio plano suderinimas kainuotų 12,60 litų mėnesiui, o jeigu visos sutartys sudarytos privačiu klientų, tuomet suma padidėja iki 15,25 Lt. Ir kaina nesikeistų net jeigu šeimoje būtų dar vienas „Ežio“ arba „Extra“ naudotojas. O štai „Bitės“ atveju skaičiavimai būtų labai sudėtingi, nes papildoma kaina už nemokamus šeimyninius pokalbius labai priklauso nuo to, kiek kalba kiekvienas šeimos narys, kokį planą jis užsisakęs. Skaičiavimus supaprastinsime laikydamiesi prielaidos, kad visi šeimos nariai telefono naudojimo požiūriu yra „vidutiniai“, t. y., prakalba 125 minutes ir išsiunčia 139 žinutes per mėnesį (tokie yra Ryšių reguliavimo tarnybos nurodomi paslaugų naudojimosi vienam asmeniui vidurkiai).
Tokiu atveju racionalu visiems suaugusiems naudoti planą „Vidutiniškai“, kuris nemokamai leidžia pasirinkti tik vieną draugą. Tai reiškia, kad visiems abonentinių paslaugų naudotojams reikia sumokėti po 3 litus, kad išplėstų asmenų, kuriems skambinama nemokamai, kiekį iki 3. Ir, visiems kartu išleidus 12 litų, šeimoje vis vien lieka 1 žmogus, su kuriuo teks kalbėtis mokamai. Jeigu mažasis šeimos narys yra „Labas“ naudotojas, tuomet logiškiausia būtų, kad vaikas savo tėvams rašytų nemokamas žinutes, nes „Draugų“ išankstinio apmokėjimo paslaugos naudotojai pasirinkti negali. Alternatyvus sprendimas – už 1,5 Lt/sav. pasirinkti planą „Kalbėk“ ir su visais „Bitės“ tinklo naudotojais kalbėtis už centą per minutę.
Papildomos galimybės
Tai, kad „Bitės“ tinkle bandymai susireguliuoti nemokamus šeimos narių tarpusavio pokalbius, yra sudėtingesni nei kituose tinkluose, nereiškia, kad šio operatoriaus reikėtų vengti – ši bendrovė tokį nepatogumą atperka savo klientams siūlydama programą „Rūpestingi tėvai“ – ji suteikia papildomų savo vaikų kontroliavimo galimybių. Pavyzdžiui, tėvai galės kontroliuoti vaikų išlaidas ryšio paslaugoms, riboti jų prieigą telefonu prie nepageidaujamo interneto turinio, paskambinti vaikui net tuomet, kai telefono garsas yra įjungtas, visada žinoti apytikslę savo vaiko buvimo vietą. Tiesa, ši programa yra prieinama tik tuo atveju, jeigu vaikas naudosis išmaniuoju telefonu su „Android“ sistema ir bus sudaryta ryšio paslaugų teikimo sutartis. Be to, visoms šios programos teikiamoms paslaugoms reikalingas interneto ryšys vaiko telefone.
D. Matukienė nurodo, į vaikų telefonus su „Android“ sistema galima įdiegti ir programėlę „Kytetime“, kurios suteikiamos galimybės yra panašios į „Bitės“ siūlomų „Rūpestingų tėvų“, tačiau ji nereikalauja, kad vaikas būtų kokio nors ryšio tinklo ar konkrečios paslaugos – abonentinės ar išankstinio apmokėjimo – naudotojas. Deja, šis įrankis nėra pigus – po pirmų 14 dienų nemokamo naudojimo programėlė liausis veikusi, jeigu tėvai nesumokės 5 dolerių už mėnesį ar 40 dolerių už metus. Ir nors „Kytetime“ suteikia tėvams pilną galimybę stebėti bei kontroliuoti savo vaiko išmaniojo telefono naudojimą (vaikai dėl to šios programėlės tiesiog nekenčia), ji nesuteikia galimybės lanksčiai riboti išlaidas pasiekus kokią nors sumą – su ja galima riboti tik tam tikrų paslaugų (SMS, „Facebook“ ir pan.) naudojimą tam tikru metu.