Įsivaizduokite, kad išvykstate į ilgai lauktas atostogas užsienyje ir staiga svečioje šalyje liekate be ryšio su namais – jūsų naujausias „iPhone“ telefonas neveikia. Su tokia situacija susidūrė vilnietė, kuri vėliau sužinojo, kad jos telefono IMEI kodas užsienio ryšio operatorių įtrauktas į „juodąjį sąrašą“.
Sostinėje gyvenanti Asta (vardas pakeistas – DELFI) „iPhone 5“ telefoną įsigijo iš telefonais prekiaujančios parduotuvės, radusi apie ją internete. Norėdama kuo greičiau išbandyti naują „Apple“ kūrinį, sostinės gyventoja „iPhone 5“ įsigijo iš „GSM Arena“.
Pusmetį pasidžiaugusi nauju „iPhone“ telefonu, Asta sutriko, kai išvykusi į Belgiją liko be ryšio.
Nusileidusi Briuselyje mergina pamatė, kad negali nei skambinti telefonu, nei rašyti trumpųjų žinučių.
Po nesėkmingų bandymų susisiekti su Lietuva, Asta kreipėsi į mobiliojo ryšio operatorių „Bitė Lietuva“. Mergina sužinojo, kad jos telefono IMEI kodas (unikalus telefono numeris) yra įtrauktas į „juoduosius sąrašus“, todėl užsienio mobiliojo ryšio operatoriai blokuoja ryšį.
Užsienyje IMEI „juodieji sąrašai“ „iPhone“ telefonams sudaromi, kai telefonas yra pavogtas, pamestas ar kitais atvejais, kai savininkas praranda telefoną.
Grįžusi į Lietuvą, mergina kreipėsi į „GSM Areną“ su prašymu duoti naują telefoną. Iš pradžių sostinės gyventojai buvo pasiūlyta telefoną palikti, kad jį „sutaisytų“, tačiau klientė nesutiko – prašė grąžinti pinigus arba išduoti naują telefoną, su kurio IMEI kodų nekiltų jokių problemų.
Po ilgų derybų Astai vis dėlto pavyko išsireikalauti naują „iPhone“ telefoną.
„GSM Arena“: telefonus pirkome iš įmonės, kuri tapo nemoki
DELFI susisiekus su „GSM Arenos“ vadybininku Šarūnu Beliavičiumi, šis teigė, kad vilnietės Astos istorija jam yra žinoma.
„Dalį telefonų pirkome iš vienos įmonės, kuri paskui tapo nemoki, ir viską, ką ji pardavė, įtraukė į „juoduosius sąrašus“, – teigė pašnekovas. Pasak jo, telefonai pagal IMEI kodą įtraukiami į tokius sąrašus tik „Apple“ gamintojo. Didžioji dalis iš Didžiojoje Britanijoje esančios įmonės įsigytų aparatų buvo ne „iPhone“, todėl „GSM Arenos“ klientai neturėtų susidurti su tokia pačia problema.
Š. Beliavičius pasakojo, kad jo atstovaujama įmonė dirba komiso pagrindais – superkami telefonai tiek iš fizinių, tiek iš juridinių asmenų.
„Sukraunama didelė siunta ir tuomet vežama į Lietuvą“, – sakė jis.
Pašnekovas pripažino, kad problemų su supirktais telefonais nutinka, tačiau su klientais problemas stengiamasi spręsti taikiai.
Pasiteiravus, ar įsigyjant „iPhone“ telefonus yra tikrinama, ar jų IMEI kodai nėra įtraukti į užsienio šalių mobiliųjų operatorių „juoduosius sąrašus“ vadybininkas teigė, kad naujų telefonų pakuotės nėra plėšomos, todėl kodai nėra tikrinami. „Jei kas atsitinka, tai turime pirkimo dokumentus iš tiekėjų ir įrodymus, kad ne mes patys esame kalti“, – sakė jis.
„Bitė Lietuva“: telefonas įtrauktas į pamestų/pavogtų telefonų duomenų bazę
Mobiliojo ryšio operatoriaus „Bitė Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Laura Bielskė teigė, kad išgirdę apie jų klientei nutikusią situaciją bendrovės darbuotojai susisiekė su Belgijos mobiliojo ryšio operatoriumi.
„Pasirodo, įsigyto telefono IMEI kodas yra įtrauktas į pamestų/pavogtų telefonų duomenų bazę“, – teigė pašnekovė.
Kaip sakė įmonės atstovė, Lietuvoje veikiantys operatoriai neturi bendros duomenų bazės su kitomis Europos Sąjungos šalimis, kur būtų galima blokuoti kitose šalyse užblokuotus „iPhone“ telefonus.
L. Bielskė tikino, kad atvejai, kai dėl galimai įsigyto vogto ar pamesto telefono, užsienyje lieka be ryšio, itin reti. Tačiau Lietuvoje kas dieną yra registruojama po kelis pavogtų ar pamestų telefonų IMEI kodus.