Abonentinių paslaugų kainas nukarpę mobiliojo ryšio operatoriai pastaruoju metu atsigręžė į išankstinio mokėjimo paslaugų rinką: klientams sudarytos palankios sąlygos skambinti į kitus tinklus, nemokamai dalijamos šūsnys SMS, o akcijas keičia mokėjimo planai.
Vien patraukliais pasiūlymais operatoriai neapsiribojo – praėjusią savaitę „Omnitel“ ir „Tele2“ nusprendė viešai pasiaiškinti, kas siūlo pigesnes išankstinio mokėjimo paslaugas. Pirmoji žiebė „Omnitel“, paskelbdama TNS apklausos rezultatus, kurie parodė, kad „Ežio“ klientai išleidžia mažiausiai pinigų. „Tele2“ ilgai nelaukusi atrėžė, kad nors „pildykai“ išleidžia trečdaliu daugiau, jie telefonu kalba triskart ilgiau.
Ginčą nutildė ta pati TNS, pareikšdama, kad tokiu būdu skaičiuoti paslaugų savikainos nederėtų, mat išlaidas apima ne tik skambučiai, bet ir SMS, mobilusis internetas, mobiliųjų programėlių pirkimas ir t. t.
Bet ar išankstinio mokėjimo paslaugų klientams svarbi tik kaina? Kas naudojasi šiomis paslaugomis, kokie jų poreikiai ir apskritai, kokia išankstinio mokėjimo mobiliojo ryšio paslaugų rinkos ateitis? Pateikiame trijų didžiųjų operatorių įžvalgas ir pastebėjimus.
„Ežys“ atpuškėjo su permainomis
Didžiausia permainų išankstinio mokėjimo paslaugų rinkoje kaltininke galima vadinti „Omnitel“, kuri prieš metus žengė radikalų žingsnį: „Ežio“ klientams nustatė vienodą tarifą skambučiams į visus tinklus – 9 ct per minutę (taikant 9 ct sujungimo mokestį).
„Dar visai neseniai visos išankstino mokėjimo kortelės Lietuvoje orientavosi tik į vartojimą savo tinkle, suteikdavo vartotojams daugiau ar mažiau neribotus minučių ir SMS kiekius į savo tinklą, o tarifai į kitus šalies tinklus buvo iki 49 centų už minutę. Patrauklesnės kainos galiodavo tik užsisakius vadinamąsias akcijas. Joms pasibaigus ar pamiršus pratęsti, klientas, skambindamas į kitą tinklą, už minutę mokėjo beveik pusę lito“, – pastebi „Omnitel“ išankstino mokėjimo paslaugų skyriaus vadovė Saulė Pauplytė-Markevičienė.
Tuo pokyčiai nesibaigė. Atsižvelgiant į tai, kad absoliuti dauguma (89 proc.) išankstinio mokėjimo paslaugų klientų kas mėnesį ar savaitę užsisako įvairius planus (t.y. gaudo akcijas), „Ežys“ kovo mėnesį pasiūlė tris mokėjimo planus, kuriuos užsisakius suteikiamas tam tikras prakalbamų minučių skaičius ir po 6 tūkst. SMS į visus Lietuvos tinklus.
„Mes siekiame pralaužti „užsidarymo savo tinkle“ ledus, paskatinti klientus atsisakyti nepatogumo kaitalioti SIM korteles telefone – jie gali patogiai naudotis tik viena kortele, vienu numeriu, skambinant į visus Lietuvos tinklus“, – sako S. Pauplytė-Markevičienė.
Jos teigimu, Lietuvos rinkoje vis labiau juntama vidinė migracija iš išankstinio mokėjimo į apmokėjimą pagal sąskaitas. Tačiau išeinančius „abonentus“ keičia nauji klientai – šiomis paslaugomis ypač aktyviai naudojasi jaunimas, dar neturintis reguliarių pajamų.
Kantri „Pildyk“ armija
Akylesni mobiliojo ryšio rinkos stebėtojai jau senokai iššifravo „Tele2“ strategiją: teikti panašius pasiūlymus už šiek tiek mažesnę kainą. Tad nieko keisto, kad „Ežiui“ paskelbus apie 9 ct/min tarifą, „Pildyk“ pasiūlė nemokamai užsisakyti planą, leidžiantį skambinti 8 ct/min tarifu. Panašaus „pigesnio“ atsako sulaukė ir naujieji mokėjimo planai.
Taigi jei konkurentai imasi kokių nors agresyvių veiksmų, „pildykams“ tereikia šiek tiek palaukti ir sulaukti neprastesnio pasiūlymo.
„Konkurencija šioje rinkoje visada buvo ypač agresyvi. Išankstinio mokėjimo klientams lengviausia pakeisti mokėjimo planą, be to, jų yra labai daug (54 proc. visų mobiliojo ryšio vartotojų – aut. past.). Todėl verslo prasme operatoriams šis segmentas yra svarbus. Nenuostabu, kad dalis šių klientų turi kelias išankstinio mokėjimo korteles, nors stebime šios tendencijos mažėjimą“, – teigė „Tele2“ atstovas spaudai Andrius Baranauskas.
Anot jo, jaunieji „Pildyk“ klientai sulaukę pilnametystės taip pat dažnai užsisako abonentines paslaugas. „Abonentines sutartis vartotojai dažniausiai sudaro siekdami gauti didesnę vertę, pvz., telefoną su ženklia nuolaida. Tuo tarpu paauglys, kuriam telefoną nuperka tėvai, bet kuriuo atveju negali sudaryti sutarties. Kiti vartotojai to ir nenori – vieniems svarbus lankstumas, kitiems tinka paslaugos tarifai. Be to, „Pildyk“ klientai daug pigiau skambina savo tinkle – o jame kalba apie milijoną vartotojų“, – sako A. Baranauskas.
„Labas“ dar neatsisveikina
Kiek tylesnė šios rinkos žaidėja – „Bitė“. Konkurentams perėjus prie mažesnio tarifo, „Labas“ pasiūlė užsisakyti 9 ct/min skambučius už 3 Lt per mėnesį. Konkurentams pasiūlius tris pigius mokėjimo planus, „Labas“ išmetė vieną „per vidurį“. Atsibodo matuotis, kieno mažesnis (tarifas)?
„Išankstinio apmokėjimo paslaugų vartotojų skaičius mažėja. Tai pastebime jau dvejus metus. Tam yra nemažai priežasčių. Išankstinių paslaugų kainodara tapo labiau orientuota bendrauti su visų operatorių klientais, ne tik savo tinklo, todėl mažėja poreikis turėti kelias korteles. Be to, mažėja gyventojų, o ypač jaunimo, kuris išvyksta – tai didžioji išankstinio apmokėjimo paslaugų vartotojų dalis. Taip pat gerėja vartotojų lūkesčiai dėl ekonomikos, pajamų, o tai leidžia rinktis mažiau į išlaidų ribojimą orientuotas abonentinio mokėjimo paslaugas“, – vardija „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius Chrisas Robbinsas.
Jis taip pat pastebi, kad pastaraisiais metais ypač pagerėjo abonentinių paslaugų sąlygos – atsirado naujų galimybių valdyti išlaidas, sudaromos neterminuotos sutartys, sumažėjo mėnesio planų mokesčiai, klientams siūlomos lankstesnės telefonų įsigijimo sąlygos. Todėl dauguma išankstinio apmokėjimo paslaugų vartotojų tampa „Bitės“ abonentais.
Tačiau tai nereiškia, kad išankstinio mokėjimo rinka pasmerkta. „Visada išliks vartotojų, kurie dėl įvairių priežasčių rinksis išankstinio mokėjimo paslaugą – amžius, kai negali sudaryti ūkinio sandorio, dinamiškumas – šiame segmente daugiau veiksmo, akcijų, pasiūlymų, pramogų. Taip pat šios paslaugos patrauklesnės turistams, užsienio verslininkams, dedant trumpalaikius skelbimus ir t. t.“, – teigia C. Robbinsas, pridurdamas, kad „Labas“ ir toliau teiks gerus pasiūlymus.