Bent kartais po svečias šalis pakeliauti turintiems žmonėms būna patogu savo telefoną susiderinti taip, kad aparatas automatiškai pasirinktų ryšio paslaugos teikėją atvykus į kitą valstybę. Bet kartais nutinka ir taip, kad neišvykus iš namų, netgi pačioje Lietuvos sostinėje, žmogus staiga tampa ne savo, o kaimyninės šalies ryšio operatoriaus laikinu klientu. Kodėl taip nutinka?
Į DELFI kreipėsi skaitytojas, kuriam nutiko kuriozinė istorija.
„Atsikeliu aš, kaip visuomet, žadintuvo paragintas 6:25, apsitvarkau ir išvažiuoju į darbą. Kažkaip keista buvo gatvėse – jokių įprastinių kamščių, keliai pustuščiai. Atvykau į darbą – o ten taip pat nieko nėra. Tik vėliau prisiminiau, kad gilią naktį gavau žinutę su tekstu „Sveiki atvykę į Baltarusiją“. Matyt, dėl to automatiškai į kitą laiko juostą nukeliavo ir mano laikrodžio nustatymai. Ir tai – ne mano vieno problema. Kolegė skundėsi, kad vasarą jai lygiai taip pat buvo nutikę, jos telefonas prisijungė prie Baltarusijos operatoriaus“.
Į savo ryšio operatorių „Tele2“ kreipęsis skaitytojas daug pagalbos ir paguodos nesulaukė – skambučių centro darbuotoja jam galėjo padėti tik rekomenduodama automatinį tinklo pasirinkimą pakeisti rankiniu, kad situacija daugiau nepasikartotų. „O tai ką daryti, jeigu taip nutiktų dieną? Taigi tas Baltarusijos operatorius baisines sąskaitas galėtų pateikti... Ir kodėl aš turėčiau nusistatinėti telefoną, kad reikėtų operatorių pasirinkti rankiniu būdu? Gi brangiai pirkau išmanųjį telefoną, tai ir norėčiau, kad jis būtų išmanus, o ne puskvailis“.
© DELFI
Operatoriams tokie klientų „grobimai“ – ne naujiena
Ryšio operatoriams tokia situacija – ne naujiena. „Taip, pasitaiko tokių nusiskundimų. Taip nutinka, kai iš kaimyninės šalies ryšio antenų atsklindantis signalas būna stipresnis nei vietinių antenų. Mums netgi kilo įtarimas, kad baltarusiai tyčia kokiomis nors techninėmis priemonėmis sustiprina savo bazinių stočių signalą taip, kad perimtų Lietuvos mobiliojo ryšio abonentus – tokiu būdu jie pasididina pajamas, bet neprisiima atsakomybės – klientai su kaltinimais kreipiasi į savo operatorių“, – DELFI sakė „Tele2“ korporatyvinės komunikacijos direktorius Baltijos šalims Andrius Baranauskas.
„Tiesa, tą naktį, kai įvyko šis konkretus nutikimas, vykdėme bazinių stočių atnaujinimo darbus, todėl gali būti, kad išjungus vieną ar kelias antenas telefonas pradėjo ieškoti artimiausio tinkamo signalo, o žinant, kad atstumas nuo Vilniaus iki Baltarusijos nėra didelis, vos apie 30 kilometrų, visai tikėtina, kad būtent prie šios šalies operatoriaus vienas kitas telefonas ir prisijungė“. Pasak A. Baranausko, visus tinklo modernizavimo darbus stengiamasi atlikti naktimis, kuomet vartotojų aktyvumas būna mažiausias, taigi, mažiausia ir tikimybė, kad jie pajus kokių nors tinklo veikimo sutrikimų.
„Omnitel“ atstovė spaudai Daiva Selickaitė tikina, kad net tinklo modernizavimo darbų Vilniuje metu tokių atvejų jiems nepasitaikė. Bet štai prieš dvejus metus DELFI rašė apie tai, kaip „Omnitel“ klientai iš Riešės trumpam tapo Baltarusijos ryšio tinklų vartotojais.
RRT pitkavališko baltarusių elgesio nepastebėjo
Ryšių reguliavimo tarnybos Radijo ryšio departamento direktoriaus pavaduotojas dr. Augutis Čėsna taip pat yra susipažinęs su tokia problema: „Mobiliojo ryšio telefonų prisijungimas prie užsienio šalių operatorių bazinių stočių yra žinoma problema. Telefonas įprastai yra užprogramuotas jungtis prie stipriausią signalą siunčiančios jūsų operatoriaus bazinės stoties, arba bazinės stoties, kuri priklauso ryšio paslaugas užsienyje (roaming) teikiančiam operatoriui. Tai vadinama automatiniu tinklo pasirinkimu. Telefono aparatas nuolat pasitikrina ryšį su bazine stotimi ir jeigu ryšys prastas ar bazinėje stotyje užimti visi radijo ryšio kanalai – jungiasi prie kitos bazinės stoties.
„Tam tikromis sąlygomis, kai jūsų operatoriaus bazinių stočių signalas silpnas, nėra laisvų radijo ryšio kanalų arba bazinė stotis yra išjungta, ta kita stotimi, kurią pasirinks jūsų telefonas, gali tapti užsienio šalies operatoriaus bazinė stotis. Tokių prisijungimų tikimybė yra tuo didesnė, kuo esate arčiau valstybinės sienos. Šias problemas galima bandyti spręsti mobiliojo ryšio tinklų planavimo priemonėmis, tačiau pasienio teritorijose abiejų pasienio valstybių tinklai „persidengia“, todėl, ypač jei vienas operatorius, kad ir trumpam, išjungia stotį, telefonas prisiregistruoja prie kito (užsienio) operatoriaus, kad ir silpniausią signalą skleidžiančios tinklo stoties. Todėl efektyviausia priemonė – mobiliojo ryšio telefone nustatyti rankinį tinklo pasirinkimo būdą, tada jūsų telefonas negalės pats jungtis prie kito operatoriaus bazinės radijo ryšio stoties.
Ryšių reguliavimo tarnyba panašų skundą iš UAB „Tele2“ buvo gavusi šių metų liepos 19 d., kuriame buvo prašoma nustatyti prisijungimo prie Baltarusijos operatoriaus priežastis. Ryšių reguliavimo tarnybos pareigūnai atliko matavimus ir nustatė, kad Baltarusijos operatorių judriojo radijo ryšio stotys neviršija leistinų spinduliuotės galios ribų, todėl buvo konstatuota, kad laikinas prisijungimas prie Baltarusijos operatorių judriojo ryšio sistemos tinklo galėjo vykti dėl UAB „Tele2“ vykdomų radijo ryšio tinklo optimizavimo darbų, kai šis tinklas buvo trumpam išjungiamas ir tinklo abonentams besijungiant prie judriojo ryšio sistemos, kai kurie iš jų, dėl nepakankamos UAB „Tele2“ judriojo ryšio sistemos tinklo talpos bei dėl susidariusių palankių signalų sklidimo sąlygų, prisijungdavo prie Baltarusijos judriojo radijo ryšio tinklo operatorių. Apie tokį Ryšių reguliavimo tarnybos tyrimo rezultatus UAB „Tele2“ buvo informuota raštu 2012 m. rugpjūčio 29 dieną“, – teigė dr. A. Čėsna.
RRT atstovas ryšio operatoriams, nenorintiems erzinti savo klientų, rekomendavo prieš atliekant tinklo įrangos atnaujinimo darbus apie tai įspėti savo klientus ir rekomenduoti bent laikinai automatinę tinklo paiešką pakeisti rankine, kad jų „nepagrobtų“ kaimyninės šalies operatorius.