Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ kreipėsi į valstybės institucijas ir į kitus mobiliojo ryšio operatorius Lietuvoje ragindama atsisakyti sutarčių su baudomis vartotojams, kurie pageidauja pasirinkimo laisvės, rašoma bendrovės pranešime spaudai. Tiesa, kiti ryšio operatoriai tvirtina, kad galimybę rinktis – įsipareigoti ar ne – palieka klientams, o netesybų mokesčio naujiems klientams netaiko.
„Manome, kad mobiliojo ryšio operatoriai turėtų suteikti vartotojams laisvę rinktis pageidaujamas paslaugas be grasinimų baudomis. Taip vadinamos „netesybos“ prieštarauja įstatymams, tai mes norime priminti reguliavimo institucijoms ir paraginti kitus operatorius laikytis teisės aktų. „Bitėje“ klientais rūpinamės geriau, jie su mumis yra ne dėl to, kad yra priversti, o dėl to, kad patys to nori. Tokį požiūrį mes laikome standartu ir manome, kad visa telekomunikacijų rinka turėtų juo sekti“, – sakė „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius Chrisas Robbinsas.
„Bitės“ vadovo teigimu, sutartys su ilgalaikiais įsipareigojimais ir baudomis yra naudingos tik jas taikantiems operatoriams, kurie riboja vartotojų pasirinkimo laisvę. „Tokias sutartis operatoriai naudoja norėdami pritraukti naujus vartotojus ir mažai dėmesio skiria esamiems klientams. Toks verslo modelis nėra sąžiningas vartotojų atžvilgiu ir riboja konkurenciją. Todėl mes manome, kad jis turi keistis“, – sakė Chrisas Robbinsas.
Pavyzdžiui, pagal Ryšių reguliavimo tarnybos duomenis, Lietuvos rinkoje per du metus pokalbių minutės kaina mažėja apie 40 procentų. Dėl to klientai, turintys ilgalaikius įsipareigojimus vienam operatoriui, negali pasinaudoti naujomis kainomis ar geresniais mokėjimo planais, o per metus tokių klientų permoka bendrai gali siekti iki 42 mln. litų.
„Bitė“ raginimą atsisakyti ilgalaikių klientų įsipareigojimų, terminuotų sutarčių ir užtikrinti vartotojų teises pateikė Konkurencijos Tarybai, Ryšių reguliavimo tarnybai, Vartotojų teisių apsaugos tarnybai, „Omnitel“, „Tele2“ ir kitiems rinkos dalyviams. „Bitės“ mokėjimo planus privatūs vartotojai be ilgalaikių įsipareigojimų gali užsakyti jau nuo 2010 metų. Nuo pernai metų bendrovė taip pat pirmoji Lietuvoje atskyrė paslaugų teikimo susitarimus privatiems klientams nuo įrangos įsigijimo išsimokėtinai, o nuo šių metų vidurio panaikino ir netesybų sąlygas.
Pasak „Bitės“ atstovo, daugelio Europos valstybių telekomunikacijų rinkos reguliuotojai netesybas vertina kaip didelę kliūtį klientų migracijai ir galimybei laisvai pasirinkti paslaugų tiekėją. Kai kurios valstybės, pavyzdžiui, Prancūzija, Jungtinė Karalystė, Izraelis, taip pat jau uždraudė ir riboja sankcijas dėl netesybų taikymo.
„Omnitel“ neįsipareigoti siūlo jau beveik metus
Ryšio operatorius „Omnitel“ praėjusių metų lapkritį taip pat pristatė naujus mokėjimo planus, kuriuose telekomunikacijų paslaugų mokesčiai atskirti nuo telefonų mokesčių. Per dešimt mėnesių naujuosius paslaugų mokėjimo planus, kurie yra be ilgalaikių įsipareigojimų, rinkosi 95 proc. naujų bei sutartis su „Omnitel“ pratęsiančių vartotojų.
„Sprendimas atskirti telekomunikacijų paslaugų mokesčius nuo telefonų mokesčių buvo priimtas atsižvelgiant tiek į mūsų vartotojų atsiliepimus, tiek į Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos įžvalgas ir patarimus. Pastebėjome, kad, vartotojams aiškiai matant, kokius mokesčius jie moka už įrangą, o kokius už paslaugas, auga jų pasitikėjimas“, – sakė „Omnitel“ viceprezidentas rinkodarai ir paslaugoms Darius Maikštėnas.
Nuo 2011 metų lapkričio naujai sudaromos ar pratęsiamos „Omnitel“ vartotojų telekomunikacijų paslaugų sutartys yra be ilgalaikių įsipareigojimų paslaugoms, jas nutraukiant, netaikomos netesybos už paslaugas. Vartotojui įsigijus telefoną ir norint nutraukti sutartį anksčiau, siekiama susigražinti tik tas sąnaudas, kurios susijusios su suteikta įranga.
Kritikos „Bitei“ pažėrė ir „Tele2“
Reaguodamas į „Bitės“ raginimą atskirti paslaugas ir telefonų įsigijimą, „Tele2“ korporacinės komunikacijos direktorius Andrius Baranauskas pareiškė: „Tele2“ visuomet pasisakė už vartotojų teisę gauti mažas kainas. Suprantame norą užsidirbti daugiau atskiriant paslaugas ir parduodant jas brangiau, bet vartotojams nepalankių pasiūlymų nepalaikysime.
Siūlydami telefono aparatus drauge su mokėjimo planais galime užtikrinti savo klientams geresnes kainas ir labiau prieinamus išmaniuosius telefonus. Suprantame, kad į mūsų siūlomas kainas priversti lygiuotis ir kiti rinkos dalyviai; taip „Tele2“ padeda sumažinti sąskaitas visiems mobiliojo ryšio vartotojams šalyje.
Įgyvendinus „Bitės“ siūlymą atskirti paslaugų teikimo ir aparatų įsigijimo sutartis sumažės vartotojų pasirinkimo laisvė. Rinkoje galioja paprasta taisyklė: kuo mažesnė galimybė rinktis – tuo aukštesnės kainos. „Tele2“ visuomet akcentavo vartotojų pasirinkimo teisę ir neketina jos riboti.
Galiausiai – „Bitės“ pasiūlymas gerokai pavėluotas. Galimybę sudaryti sutartis be įsipareigojimų pasiūlėme dar 2008-aisiais, o netesybų operatoriai netaiko iš viso, mat tai prieštarauja Lietuvos įstatymams“.
A. Baranauskas taip pat priminė, kad „Bitė“ iš klientų, įsigijusių telefoną išsimokėtinai ir kartu pasirašiusių paslaugų teikimo sutartį, sutarties nutraukimo atveju taip pat reikalauja susimokėti nesumokėtą sumą už telefoną.