Užmaršumas ir mobiliojo ryšio tiekėjų įspėjimų ignoravimas klientams gali kainuoti ne tik nepatogumus jiems nutraukus paslaugų tiekimą, bet ir specialų įsiskolinimo mokestį. Tiesa, klientai turi būti apdairūs – į įspėjimus vertėtų reaguoti net ir pavėluotai apmokėjus sąskaitą. Dėl vėluojančių pavedimų, paslaugų tiekimas vis dėlto gali būti nutrauktas, o už šio atnaujinimą teks papildomai susimokėti.
Paslaugų atnaujinimo mokestis – įprastas dalykas sąskaitos apmokėti negalėjusiam žmogui. Priklausomai nuo mobiliojo ryšio operatoriaus, jis siekia 9, 11 ar 19 litų ir yra iš kliento nuskaitomas skirtingu metu. Nors tai – nemalonios išlaidos, kiekvienas paslaugų naudotojas žino, jog jas teks patirti ignoruojant mobiliojo ryšio tiekėjų įspėjimus apie negautą apmokėjimą. Tiesa, priklausomai nuo paslaugų tiekėjo tiek mokesčio dydis, tiek metas, kada gali tekti jį susimokėti, skiriasi.
Kartais papildomai kainuoti gali ir vėluojantys pavedimai – dėl tiekėjo vėliau gautų duomenų, net ir sumokėjus pavėluotai, paslaugų tiekimas gali būti nutrauktas, o už jų prijungimą teks susimokėti. Tokiu atveju, vienintelė išeitis – nepamiršti įspėti apie padarytą apmokėjimą, o dėl pastebėtų netikslumų iš karto kreiptis į paslaugų tiekėją. Šie tikina, kad tokių situacijų – beveik nepasitaiko.
Sąskaitai susimokėti skiria du mėnesius
Mobiliojo ryšio tiekėjai į klientus dažniausiai žiūri atlaidžiai – net ir po mėnesio sąskaitos neapmokėjęs klientas gali tikėtis, jog paslaugų tiekimas jam nutrauktas nebus. Kiek tai tęsis, priklauso nuo paslaugų tiekėjo. „Mobiliojo ryšio paslaugos nustojamos teikti po beveik dviejų mėnesių – 55–60 dienų nuo pirmosios vėlavimo apmokėti sąskaitą dienos“, – sakė „Omnitel“ ryšių su visuomene vadovė Daiva Selickaitė.
„Bitės Lietuva“ atstovė Laura Bielskė sakė, jog jie tikslaus termino apskritai nėra numatę, tačiau jis siekia apie du mėnesius. „Nesame numatę tokio termino – jeigu iki mėnesio pabaigos klientas nesumoka sąskaitos, jam siunčiamos informacinės žinutės. Jeigu į jas klientas nereaguoja, nepraneša mums, kada jis ketina apmokėti už suteiktas paslaugas, apribojame galimybę skambinti, rašyti SMS ir naršyti internete. Dar po mėnesio, jeigu mokėjimas vis dar negaunamas, visiškai apribojame paslaugas – klientas ne tik pats negali skambinti, bet jam negali skambinti ar rašyti SMS“, – kalbėjo ji.
„TELE 2“ atstovas žiniasklaidai Andrius Baranauskas termino, kuriam pasibaigus bus nutrauktas paslaugų tiekimas, įvardyti taip pat negalėjo. Jo teigimu, siekiama atsižvelgti į vartotoją vertinant tai, kad žmogus tiesiog galėjo pamiršti apmokėti sąskaitą, susirgo, tai padaryti jam sutrukdė kitos priežastys. „Pasitaiko, kad klientas susimoka už paslaugas, tačiau padaro klaidą pavedime. Dažniausia klaida – nenurodo mokėtojo kodo, arba mokėdamas už kitą asmenį – vaikus, tėvus – nurodo savo mokėtojo kodą. Tokiu atveju mes taip pat netaikome mokesčio“, – sakė jis.
Papildomai mokėti – ir po apmokėjimo
Visi operatoriai teigia po nustatyto sąskaitos apmokėjimo termino pradedantys informuoti klientą apie vėlavimą. Tai daroma įvairiais būdais – trumposiomis žinutėmis, laiškais. Tiesa, tie, kurie šiuos pranešimus ignoruoja, nes sąskaitą jau apmokėjo, gali būti nemaloniai nustebinti tuo, jog paslaugų tiekimas vis tiek bus nutrauktas. Taip gali nutikti dėl galimų pavedimų vėlavimų. „Jei žmogus atlieka pavedimą banko skyriuje ar naudodamasis elektroninės bankininkystės paslaugomis, gali praeiti šiek tiek laiko, kol mokėjimas bus užfiksuotas mūsų apskaitos sistemose. Kodėl? Nes tarpbankiniai pavedimai atliekami tik darbo metu ir tik tris kartus per dieną, todėl jei klientas pinigus perveda penktadienio vakarą, mūsų sąskaitoje jie gali atsidurti tik pirmadienį priešpiet“, – paaiškino „TELE 2“ atstovas žiniasklaidai Andrius Baranauskas.
Tai reiškia, jog gali pasitaikyti ir atvejų, kada klientas pavėluotai apmokėjęs sąskaitą turės mokėti ir papildomą, už įsiskolinimą taikomą mokestį. Šis „TELE 2“ siekia 9 litus, „Omnitel“ vartotojams – 11 litų, „Bitė Lietuva“ klientams – 19 litų. Tiesa, pastariesiems mokestį reikia sumokėti tik tuomet, kai nutraukiamas ne tik paslaugų tiekimas, bet ir jiems paskambinti ar išsiųsti žinutės negali ir kiti. „Mes papildomai neapmokestiname klientų, jeigu buvo apriboti vadinamieji „išeinantys skambučiai“. Jeigu dėl susidariusios skolos ryšio paslaugos buvo visiškai išjungtos ir vėliau, apmokėjęs skolą, klientas pageidauja toliau naudotis paslaugomis, yra taikomas vienkartinis 19 litų pakartotinio pajungimo mokestis“, – sakė L. Bielskė.
Visi tiekėjų atstovai patikino, kad užfiksavus tokią klaidą t. y. dėl tokio atsitiktinumo atjungus paslaugų tiekimą, klientams mokestis grąžinamas. Tiesa, kitu atveju pinigai lieka mobiliojo ryšio operatoriui. „Šį mokestį mes grąžinsime tiems klientams, kurie, pritaikius skolos administravimo mokestį, pasirašys tiesioginio debeto sutartį ir mus informuos apie tai. Tuo norėtume atkreipti klientų dėmesį į greitą ir patogų būdą apmokėti sąskaitas ir išvengti bet kokių su sąskaitų apmokėjimu susijusių rūpesčių, – kalbėjo D. Selickaitė. „Jeigu vartotojas sąskaitą apmoka, mes vis tiek tą apmokėjimą matome. Jeigu jis vėliau pamatomas, į tuos dalykus vis tiek atsižvelgiama. Mums toks klausimas net nekyla“, – paklausta apie tai, ar susidarius tokiai situacijai, mokestis klientui būtų grąžintas, sakė „Omnitel“ atstovė.
„TELE 2“ atstovo teigimu, iš skolininkų gauti pinigai panaudojami operatoriaus išlaidoms atlyginti. „Minėtas 9 Lt mokestis taikomas tik tuomet, kai klientas kai laiku neapmoka sąskaitos, nekreipia dėmesio į priminimus ir perspėjimus apie paslaugų ribojimą ir pajungimo mokesčio taikymą, ir galiausiai jam apribojamas paslaugų teikimas. Mokesčio tikslas yra atlyginti bendrovės išlaidas (nuostolius), patiriamus dėl tokio veiksmo, kurį reikia atlikti todėl, kad klientas nevykdo savo sutartinių įsipareigojimų ir laiku nesumoka už paslaugas. Išlaidos susidaro dėl papildomos mokėjimų kontrolės ir administravimo bei papildomai užsakomos pajungimo paslaugos – ją teikia mūsų samdomi partneriai, kuriems už tai mokame“, – sakė A. Baranauskas.
Elgiasi teisėtai, nes informuoja klientus
Įdomu tai, jog vos prieš keletą mėnesių dėl paslaugų atnaujinimo mokesčio buvo nubausta telekomunikacijų bendrovė „Teo“. Tiesa, tąkart toks sprendimas priimtas, nes apie sąlygas – mokestį, kuris teks sumokėti vėluojant atsiskaityti – tinkamai nebuvo informuoti visi bendrovės klientai. Pasak A. Baranausko, punktas apie paslaugų atnaujinimo mokestį „TELE 2“ klientams įtrauktas kiekvieno sutartį pasirašiusio žmogaus sutartyje – jis nurodytas kainoraštyje. „Mokestis yra nurodomas tiek sutartyje (kainoraštyje, kuris yra neatskiriama sutarties dalis), tiek kitais kanalais – pvz., klientas, vėluodamas apmokėti, gauna įspėjimus SMS žinutėmis, jomis informuojame ir apie papildomą mokestį. Be to, ši informacija pateikiama su kiekviena sąskaita“, – paaiškino jis. Taip pat patikino ir D. Selickaitė.
„Taip, žinoma – informacija apie skolos administravimo mokestį yra sudaromose sutartyse, taip pat klientai apie tai yra papildomai informuojami visuose laiškuose, SMS žinutėse ir kt. būdais, informuojant apie mokamų paslaugų apribojimą bei, kaip ir minėjau, internete“, – kalbėjo ji.
Būdas išvengti atsitiktinumų, susidarančių dėl vėluojančių pavedimų – paslaugų tiekėjų informavimas apie atliktą mokėjimą. Tai, priklausomai nuo operatoriaus, galima padaryti keliais būdais. „Jeigu mokėjimas atliktas jau po skirto apmokėti termino, mes rekomenduojame pranešti „Bitei“ telefonu 117. Taip klientas bus užtikrintas, kad paslaugos nebus apribotos“, – sakė L. Bielskė. Ji patikino, kad tokių problemų „Bitė Lietuva“ klientai vis tik dar nėra turėję. „Su tokiais atvejais dar neteko susidurti, nes mūsų klientai žino, kad pavedimas gali vėluoti ir patys pasiskambina mums nemokamu numeriu ir praneša, kad apmokėjimas atliktas. Vis tik, jeigu atsitiktų taip, kad klientas sumokėtų mokestį, nors to nereikėjo daryti, mes būtinai jį kompensuotumėm“, – kalbėjo ji.
A. Baranauskas patikino, kad siekiant supaprastinti informavimą apie apmokėjimą „TELE 2“ klientams siūloma papildoma paslauga. „Siūlome papildomą paslaugą – mokėjimo registravimą. Jis nemokamas, registruoti mokėjimą galima prisijungus prie savitarnos svetainės mano.tele2.lt. Pakanka paspausti nuorodą „Registruoti mokėjimą“ ir nurodyti, kokia suma buvo sumokėta, kada ji buvo sumokėta ir kur. Gavę tokią informaciją, pasitikime klientu net ir tuo atveju, kai pinigai dar nepasiekė mūsų sąskaitos, o paslaugas atnaujiname per vieną valandą“.