Žiūrėk ne tai, ką rodo, o tai, kas patinka – taip būtų galima trumpai apibendrinti pokyčius, kurie laukia televizijos mėgėjų. O kai kurie jų jau ir sulaukė. Ilgą laiką internetą konkurentu laikiusios televizijos pamažu pačios žengia į virtualią erdvę: vienos siūlo savo laidų archyvą, kitos – ir tiesioginę transliaciją.
Vis daugiau galimybių siūlo ir retransliuotojai. Nieko jau nestebina realaus laiko programų gidas, laidų aprašymai, kai kurie televizoriuje gali naršyti internete, naudotis automatiniu laidų įrašymu ir kitomis funkcijomis.
Tik aktuali reklama
Lietuvos TV rinkos žaidėjai sutinka, kad ši rinka yra pasmerkta pokyčiams ir, norėdami išlaikyti žiūrovus, transliuotojai privalės prisitaikyti.
Internetas ir kitos šiuolaikinės technologijos kelia grėsmę tradiciniams turinio kūrėjų verslo modeliams. O televizijos, kaip ir muzikos ar filmų leidėjai, ne iškart prisitaiko prie besikeičiančių sąlygų.
„Tradicinė televizijos reklama tampa vis mažiau efektyvi, nes per 12 min. parodoma daugiau kaip 20 vaizdo įrašų, dauguma jų vartotojams nėra aktualūs. Todėl prasidėjus reklamos pauzei žmonės dažnai tiesiog perjungia kanalą ar tvarko kitus reikalus. Interneto technologijų pritaikymas televizijoje leis ateityje rodyti tik tą reklamą, kuri yra aktuali konkretiems žiūrovams – remiantis jų pomėgiais ir interesais, o tai smarkiai padidins reklamos efektyvumą“, – teigia kompanijos TEO Paslaugų plėtros ir rinkodaros tarnybos vadovas Nerijus Ivanauskas.
Technologiškai tai būtų įmanoma jau dabar, tačiau tam dar turi pasiruošti pačios televizijos bei reklamos užsakovai. O tai gali užtrukti ne vienerius metus.
Laidų įrašymas populiarėja
Kai kurie Lietuvos retransliuotojai leidžia automatiškai įsirašyti dalį mėgstamų laidų ir peržiūrėti jas patogiu metu. Reklamos įrašuose lieka, tačiau jas galima nesunkiai prasukti „rankiniu“ būdu – pagreitinant įrašą.
Prognozuojama, kad ateityje įrašytos laidos bus žiūrimos vis dažniau. „TV laidų įrašymo galimybe naudojasi didelė dalis „Interaktyvioji GALA“ klientų, peržiūrėtų įrašų skaičius nuolat auga. Tikėtina, kad jau po kelerių metų įrašytų laidų bus žiūrima tiek pat, kiek ir transliuojamų „gyvai“. Galiausiai, klientai žiūrėti tiesiogiai norės tik sporto varžybų ir gal dar „Eurovizijos“ dainų konkurso transliacijas. Kitą turinį bus patogiau žiūrėti norimu metu“, – prognozavo N. Ivanauskas.
Arba reklama, arba mokestis
Didžiosios Lietuvos televizijos pačios siūlo savo laidų įrašus internete. Juos galima peržiūrėti tiek kompiuteriu, tiek kitais įrenginiais.
Augant turinio kiekiui internete, didėja ir žmonių susidomėjimas. „Internetas ir televizija jau yra visiškai susiliejusios. Jei turi išmanųjį televizorių, gali žiūrėti ne tik tai, ką rodo, bet ir tai, ką rodė anksčiau. Jei turi bet kokį kompiuterinį įrenginį, gali žiūrėti ir archyvą, ir tiesiogines transliacijas. Klausimas tik, kaip aktyviai bus judama iš vienos platformos į kitą“, – pastebėjo „Lietuvos ryto“ televizijos vadovas Edmundas Jakilaitis.
Bet kokiu atveju, tiek tradicinėje, tiek interneto televizijoje, kad ir kokia ji bus ateityje, reklamai vietos liks. Nebent žmonės sutiks už turinį mokėti. „Turinys kainuoja ir nebus nemokamo turinio nei internete, nei televizijoje, kad nebūtų reklamos. Forma – ne problema. Jei didelė visuomenės dalis pereis prie interaktyvaus vartojimo internete, ten irgi yra kuo puikiausios galimybės parduoti reklamą“, – tikino E.Jakilaitis.
Nemokamo turinio mažės
Turinys yra pagrindinis kovos įrankis dėl žiūrovo, antrina „Viasat“ viešųjų ryšių vadovas Lietuvai Gediminas Galkauskas. Augant jo vertei, didėja ir kaina, o norint susigrąžinti investuotas lėšas, reikia arba didinti reklamos įkainius, arba apmokestinti programas.
„Tikėtina, kad ateityje vis mažiau liks nemokamų, vertingą turinį transliuojančių TV programų. Nišą užpildys nauji, kiek žemesnės kokybės, bet visiems prieinami, kanalai; ypač internete, kur programos perdavimas pigus ir prieinamas daugumai auditorijos, – sakė G.Galkauskas. – Vertingas ir populiarus turinys, pvz., filmai, sportas, dokumentika, yra brangus, todėl jis ir toliau bus rodomas tik koduotais ir mokamais būdais. O vietinės laidos, žinios, kurios tradiciškai žiūrovui nekainuoja, bus rodomos nemokamai.“
Beje, į turinio rinką vis aktyviau žengia ir televizorių gamintojai. Tačiau jų potencialu tokiose nišinėse rinkose kaip Lietuva abejojama, mat pasauliniai televizorių gamintojai negalės pasiūlyti būtent mūsų regionui aktualių laidų.
Už inovacijas – į teismą
Skaitmeninė erdvė ne tik atveria naujas galimybes, bet ir meta naujų iššūkių. Kartais pramogų pramonės karas su naujomis technologijomis persikelia net į teismus.
Antai JAV palydovinės TV retransliuotojas „Dish Network“ savo klientams pristatė įrankį, leidžiantį prasukti reklamos intarpus žiūrint laidų įrašus.
Nujausdamos, kad pjaunama šaka, ant kurios jos sėdi, didžiosios televizijos (tarp jų „Fox“, NBC ir CBS) padavė kompaniją į teismą. Transliuotojai teigia, kad pašalindama reklamas „Dish Network“ pažeidė jų teises.
„Dish Network“ atšauna, kad žmonės ignoruoja reklamas, užtildydami ar perjungdami kanalą, nuo pat televizijos atsiradimo. Automatinis reklamų prasukimas tiesiog palengvina ir pagreitina šį procesą. Kas teisus, spręs teismai.
O prieš kelias savaites kelios Niujorko televizijos į teismą padavė neseniai regione veiklą pradėjusią kompaniją „Aereo“, siūlančią tiesiogines TV transliacijas ir laidų įrašus internetu. Susimokėjus prenumeratos mokestį „Aereo“ įjungia klientui priskirtą miniatiūrinę anteną ir aktyvuoja paslaugas. Televizijos kaltina kompaniją vengiant retransliuotojams taikomų mokesčių.