Internetu naudotis galime beveik visur – namie, darbe, mieste, dažnai internetas pasiekiamas ir provincijoje. Specialistai žada, kad greitai kokybišką belaidį internetą galėsime naudoti ir lėktuvuose skrisdami.
Įsivaizduokite, skrendate į išsvajotą Pietų Ameriką atostogauti ir per visą kelionę įsijungę „Facebook“ ar „Skype“ su draugais dalijatės mintimis apie būsimus įspūdžius, o kartkartėmis internete dar pasitikrinate būsimos kelionės maršrutą. Ir interneto greitis – beveik toks pats kaip namie – 50 megabaitų per sekundę. Tiesa, naršyti per skrydį nėra pigu – už jį sumokate nuo keliolikos iki kelių dešimčių dolerių.
Ar atostogauti vyksite į Pietų Ameriką ar kitur, priklausys nuo jūsų, tačiau greitas internetas net per ilgiausius skrydžius jau netrukus turėtų tapti realybe – bent jau taip prognozuoja specialistai.
Šių metų pradžioje Didžiosios Britanijos palydovinė telekomunikacijų bendrovė „Inmarsat“ ir įmonė „Honeywell“ pasirašė 1,2 mlrd. dolerių (3,2 mlrd. litų) vertės sutartį dėl plano „Global Xpress“. Jo esmė – bus įrengti trys palydovai, kurie leis internetą į jūsų kompiuterį perduoti greitai būnant įvairiose pasaulio vietose – pavyzdžiui, skrendant virš vandenyno.
Sukliudė atakos
Tikimasi, kad per ateinančius penkerius metus belaidis internetas per skrydį bus pasiekiamas daugiau nei 6 tūkst. lėktuvų visame pasaulyje, o metinės įplaukos aviacijos bendrovėms, surinktos iš keleivių už naudojimąsi belaidžiu internetu, 2015 metais sudarys apie 1,5 mlrd. dolerių (4 mlrd. litų).
Žinoma, belaidis internetas lėktuvuose anaiptol nėra naujiena – tokios bendrovės, kaip „Virgin America“, „Alaska“, „Delta“ ar „American Airlines“ interneto paslaugas keleiviams už papildomą mokestį teikia jau kuris laikas, tačiau skrendant virš vandenynų belaidis ryšys yra visiškai nepasiekiamas arba gerokai suprastėja.
Kaip primena BBC, belaidis internetas lėktuvuose galėjo būti įdiegtas dar prieš dešimtmetį, tačiau tuomet sutrukdė nepalankiai susiklosčiusios aplinkybės.
Prieš 2001 rugsėjo 11-osios teroristinius išpuolius aviacijos bendrovės planavo įdiegti internetą lėktuvuose, tačiau įvykus atakoms ir gerokai sugriežtėjus saugumo reikalavimams investicijos buvo atidėtos į šalį, o prie interneto lėktuvuose idėjos vėl grįžta tik 2006 metais.
Kainuoja nemažai
Šiuo metu internetas lėktuvuose teikiamas dviem būdais – naudojant antžeminę įrangą ir palydovus. Antžeminės įrangos lyderė – bendrovė „Gogo“. Šiaurės Amerikoje „Gogo“ užima 87 proc. lėktuvams teikiamo belaidžio interneto rinkos. Ji naudoja antžeminius mobiliojo ryšio tinklus, o vėliau juos retransliuoja lėktuvuose sumontuota „Wi-Fi“ įranga. Antžeminė įranga leidžia internetą teikti pigiau nei palydovais, tačiau interneto ryšio visiškai nėra skrendant virš vandenynų.
Palydovais teikiamą internetą naudoja lėktuvų skrydžių pramogų platforma „Row 44“. Šis internetas gali būti naudojamas ir skrendant virš vandenynų, tačiau jo trūkumas – gali bet kada nutrūkti ir yra nepatikimas.
Belaidžio internetinio ryšio įkainiai lėktuvuose skiriasi priklausomai nuo avialinijų: antžeminį tinklą teikiančios bendrovės „Gogo“ naudojančiose avialinijose interneto kaina skrendant gali būti kiek didesnė nei 5 doleriai (13 litų) už trumpą prisijungimą, o jei skrydis ilgas, iki jo pabaigos galima belaidžiu internetu naudotis už 10 ar kiek daugiau dolerių. Palydovus naudojančių bendrovių įkainiai per skrydžius bus didesni – pavyzdžiui, skrendant su Vokietijos bendrove „Lufthansa“ vienos valandos prisijungimas prie interneto kainuoja apie 14 dolerių (apie 38 litus), o paros – per 20.
Avialinijos nuolat keliaujantiesiems taip pat siūlo įsigyti neribotą metinį naudojimosi belaidžiu internetu lėktuve abonementą už kiek mažiau nei 400 JAV dolerių (1,08 tūkst. litų).
Naudojasi dažniau
Minėto „Global Xpress“ projekto tikslas – padaryti taip, kad įrengus palydovus bylų atsisiuntimo greitis lėktuvuose siektų iki 50 megabaitų per sekundę. Tiesa, šie planai kai kurių kritikų vadinami per ambicingais: esą derėtų kalbėti apie 10 ar 20 megabaitų per sekundę greitį – tai jau būtų didelis laimėjimas atsižvelgiant į tai, kad dabartinis interneto greitis lėktuvuose siekia maždaug 3 megabaitus per sekundę ir, daugelio klientų nuomone, neatitinka kainos.
Daugelis nebandžiusiųjų naršyti skrydžio metu dar nepasitiki šia paslauga ir nenori už ją mokėti. Tačiau skrydžių bendrovių atstovai tikina, kad vis daugiau žmonių kartą išbandę šią paslaugą užsisako ją dar. JAV konsultacijų ir tyrimų bendrovės „In Stat“ duomenimis, 2010 metais naršančiųjų internete buvo 4 proc. visų keliaujančiųjų lėktuvais, o dabar – dvigubai daugiau (8 proc.). Pastebima, kad žmonės vis dažniau internetu lėktuvuose naudojasi ne tik darbo reikalais – atsakyti į elektroninius laiškus ar pasitikrinti paštą, tačiau ir pramogoms – siųstis filmus ar žiūrėti pramoginius internetinius vaizdelius.
Lūkesčių nepateisina
Planai įrengti internetą lėktuvuose ambicingi ir per kiek daugiau nei metus besinaudojančiųjų internetu lėktuvuose padvigubėjo, tačiau dar reikia nueiti nemenką kelią juos įgyvendinant. Viena didžiausių problemų – kaina. Nuo to laiko, kol orlaivis būna transformuotas taip, kad jame galėtų veikti internetas, įrengimo sąnaudų padengimas tampa pagrindiniu prioritetu. Apklausų rezultatai rodo, kad keleiviai interneto lėktuve paslaugas linkę įkainoti nuo 2 iki 5 dolerių (nuo 5 iki 13 litų), o dabartiniai įkainiai yra bent kelis kartus didesni.
Puikus to pavyzdys yra „Lufthansa“ – ji savo lėktuvuose buvo įsteigusi belaidį internetą, tačiau dėl per didelių išlaidų ir mažesnės nei tikėtasi paklausos vėliau jo atsisakė. Vis dėlto vėliau bendrovė nuolat sulaukdavo keleivių pageidavimų paslaugą grąžinti, todėl 2010 metais vėl įrengė internetą.
Faktai: internetas lėktuve
Nuo 2010 m. pabaigos iki dabar naudojančiųjų internetą lėktuvuose keleivių skaičius padidėjo dvigubai – nuo 4 iki 8 procentų.
Šiuo metu duomenų parsiuntimo greitis naršant lėktuve siekia maždaug 3,1 megabaito per sekundę.
Už naršymą internete skrendant lėktuvu avialinijos ima mokestį nuo 5 dolerių (13 litų) už trumpą 15 min. prisijungimą iki 400 (1 080 litų) už neribotą naudojimąsi internetu lėktuve visus metus.