Tarptautinei kompanijai „TeliaSonera“ paskelbus planus apmokestinti interneto telefonijos (angl. voice over IP, „VoIP“) paslaugas, tokias kaip „Skype“ skambučiai, vartotojai sujudo: kodėl reikia mokėti už skambučius internetu, jei jau sumokama už duomenų perdavimą?
Pirmasis „TeliaSonera“ grupės narys, įdiegsiantis naujovę gegužės mėnesį, yra Ispanijos mobiliojo ryšio operatorius „Yoigo“.
Šios bendrovės vadovas Johanas Andsjo žurnalistams išsamiau papasakojo, kaip ir kodėl kilo mintis atskirti „VoIP“ paslaugą nuo bendro mobiliuoju internetu perduodamų duomenų srauto bei kuo remiantis buvo nustatyta 6 eurų už 100 megabaitų kaina. Šie duomenys bus atskirti nuo bendro mobiliojo interneto duomenų paketo, taigi perkantys tik mobilųjį internetą kalbėti naudodami „VoIP“ programas negalės.
Duomenis siurbia naršymas
Kaip ir daugumoje rinkų, Ispanijoje vis daugiau žmonių paprastus telefonus keičia išmaniaisiais. Klientai vis aktyviau naudoja šių telefonų suteikiamas papildomas galimybes – naršo internete, žiūri „YouTube“ vaizdo įrašus, tikrina el. paštą ir atranda „Skype“ susirašinėjimą bei pokalbius telefonu.
Tačiau kadangi už mobiliuoju internetu perduodamus duomenis reikia mokėti brangiau, nei už namuose ar darbe įvestą interneto ryšį, tokios paslaugos kaip „Skype“ pokalbiai dažniau naudojamos prisijungus prie interneto „WiFi“ ryšiu.
„Įprasti balso skambučiai telefonu veikia 31 dieną per mėnesį. Kai mes kūrėme šį produktą, pastebėjome, kad žmonės „VoIP“ naudoja maždaug 20 dienų per mėnesį, o vėliau, išnaudojus duomenų srautą ir sumažėjus naršymo spartai, žmonės nebegali pasinaudoti šia paslauga. Taigi norint padaryti taip, kad paslauga būtų naudojama visą mėnesį, „VoIP“ reikia atskirti nuo bendro duomenų paketo, kad žmogus neprarastų šios paslaugos dėl to, kad per daug naršė internete, tarkime, žiūrėdamas „YouTube“ filmukus. Todėl buvo priimtas sprendimas atskirti „VoIP“ nuo bendro interneto duomenų paketo“, – teigė J. Andsjo.
Kainą lėmė „Skype“ tarifai
Svarstant, kokią kainodarą taikyti, „Yoigo“ akys nukrypo į „Skype“ skambučių paslaugą. Ši tarnyba Ispanijoje skambučius iš „Skype“ į laidinį telefoną apmokestina 2 euro centų už minutę tarifu, o minutė pokalbio iš „Skype“ į mobilųjį telefoną kainuoja 20 euro centų.
„Reikėjo rasti balansą, kiek duomenų suteikti „VoIP“ pokalbiams ir kiek tai kainuos. Taigi nusprendėme rinkti 6 eurų mokestį už 100 megabaitų. Įvairios interneto pokalbių programos naudoja skirtingas technologijas, bet vidutiniškai tai yra apie 400–600 minučių „VoIP“ pokalbių. Taigi tiems, kas išnaudos visą suteiktą duomenų srautą, tai kainuos apie 1 euro centą už minutę pokalbio“, – aiškino „Yoigo“ vadovas.
Tie, kas neketina naudotis „VoIP“ skambučiais, paslaugos galės nesirinkti ir už ją nemokėti. Pasirinkę tik mobiliojo interneto paslaugą, klientai galės naudotis visomis interneto paslaugomis, išskyrus „VoIP“ skambučius. „Žmonės mokės tik už tai, kuo naudosis. Jie galės rinktis, ar paslaugą aktyvuoti“, – pažymėjo J. Andsjo.
Pašnekovas užsiminė, kad ateityje tiek tarifai, tiek suteikiamų duomenų kiekis gali keistis, kadangi tai yra pirmieji tokio pobūdžio žingsniai ir bus mokomasi iš vartotojų elgsenos bei situacijos rinkoje.
Ispanijoje mobiliojo ryšio paslaugos yra vienos brangiausių Europoje. Klientai šioje šalyje už mobilųjį ryšį per mėnesį sumoka vidutiniškai apie 25–30 eurų (Lietuvoje šis rodiklis siekia apie 7–8 eurus). „Yoigo“ yra ketvirtas pagal dydį šalies mobiliojo ryšio operatorius, užimantis apie 5 proc. rinkos.
„VoIP“ balso telefonijos nepakeis
„TeliaSonera“ grupės Mobiliųjų paslaugų vadovas Hakanas Dahlstromas interviu 15min.lt sakė manąs, kad žmonės ateityje vis aktyviau naudosis interneto telefonijos paslaugomis, tačiau jos nepakeis įprastų balso skambučių mobiliuoju telefonu.
„Mes turėsime internetą, socialinius tinklus, skirtingas programėles, kurios suteiks vartotojams skirtingas komunikacijos galimybes. Kiti gali sakyti, kad „VoIP“ yra nemokama, bet taip nėra. Tarkime, naudojantys „Skype“ turi mokėti už „Skype out“ (skambučius į laidinį ar mobilųjį telefoną – aut. past.), taigi tai nėra nemokama. Be to, ar jums patiktų turėti telefoną, kuriuo negalėtumėte susisiekti su avarinėmis tarnybomis?“ – retoriškai klausė H. Dahlstromas.
Taigi mobiliųjų operatorių paskirtis bus kurti sprendimus, kurie leis visur ir visada susisiekti su kuo nori, naudojant skirtingas komunikacijos priemones. O klientams bus siūlomi skirtingiems poreikiams pritaikyti paslaugų paketai. H. Dahlstromas negalėjo pasakyti, kada interneto telefonijos paslaugas gali apmokestinti „TeliaSonera“ grupės narė „Omnitel“. Įvairių šalių rinkose tai bus atliekama skirtingu metu, skirsis ir taikomi mokesčiai, tačiau pirmiausia „TeliaSonera“ ketina sulaukti Ispanijos bandymo rezultatų.
Be to, kompanija kuria specialią mobiliąją aplikaciją, skirtą bendravimui internetu. Ją planuojama išleisti dar šįmet. „Mes planuojame išleisti savo specialią programėlę, su interaktyvia telefonų knygute, kur klientai matys, kurie žmonės yra prisijungę, galės su jais susisiekti įvairiais būdais. Šiuo metu ji yra kuriama, kai kuriose rinkose numatome ją išleisti dar šįmet. Dėl Lietuvos kol kas sprendimo nepriėmėme“, – sakė H. Dahlstromas.
Operatorių požiūriai skiriasi
Kiti Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriai į „VoIP“ apmokestinimą žiūri skirtingai. „Tele2“ grupė laikosi panašios pozicijos, kaip „TeliaSonera“, ir svarsto galimybę ateityje atskirti „VoIP“ paslaugas bei joms taikyti kitokius tarifus. Tačiau „Tele2 Lietuva“ generalinis direktorius Petras Masiulis tikina, kad tokie svarstymai tėra viena iš galimų vizijų ir kol kas apmokestinimo principų keisti neplanuojama.
„Tele2“ grupės bendrovėse dabar svarstomos įvairios galimybės, kaip duomenų perdavimas bus apmokestinamas ateityje. Viena iš svarstomų galimybių yra ir mobiliojo interneto įkainių diferencijavimas pagal tai, kaip naudojami duomenys, – 15min.lt sakė P. Masiulis. – Jei technologijos ateityje leis tiksliau vertinti duomenų srautą, tai operatoriams leistų siūlyti įvairesnius, individualius, vartotojų poreikius atitinkančius mokėjimo planus, o tai būtų naudinga klientams. „Tele2“ laikomės principo, kad vartotojas turi mokėti tiktai už tai, kuo naudojasi, o įkainių diferencijavimas prie to prisidėtų.“
Tuo tarpu „Bitė“ tokio pobūdžio planų apskritai neturi ir pirmiausia siekia plėsti mobiliojo interneto vartotojų ratą. „Šiuo metu išmaniųjų telefonų skvarba Lietuvos rinkoje tesiekia apie 15 procentų ir tik nedidelė dalis šių vartotojų pilnai išnaudoja išmaniųjų telefonų galimybes ir apskritai naudojasi internetu telefone. Todėl šiuo metu investuojame, kad šios paslaugas taptų patrauklesnės ir artimesnės klientams, o ne svarstome, kaip jas riboti. Iš esmės, apie „VoIP“ apmokestinimą Lietuvoje dar anksti kalbėti“, – 15min.lt sakė kompanijos „Bitė“ atstovė ryšiams su visuomene Raminta Rimkienė.