šiuo metu telekomunikacijų arena tampa vis įdomesnė. Senai išrastos balso ir vaizdo perdavimo internetu technologijos, pagaliau tampa visiems prieinamomis paslaugomis. Naujos kompanijos, susikrovusios milžinišką kapitalą iš programinės įrangos, interneto ar kito inovatyvaus verslo, sparčiai žengia į šias neužkariautas rinkas. Pamaniau, kad skaitytojams bus įdomi mano parengta analizė lyginanti naujus ir senus žaidėjus, konkuruojančius balso ir vaizdo telefonijos sektoriuose. Juos suskirsčiau į senųjų technologijų šalininkus ir naująsias Silicio slėnio kompanijas.
Verslo veteranai (AT&T, „T-Mobile“, „Vodafone“, „TeliaSonera“)
Kapitalas. Šis sektorius ilgą laiką buvo garantuota ilgalaikė investicija nešanti patrauklų pelną, todėl senieji šios rinkos atstovai turi sukaupę pakankamai lėšų, kad galėtų žengti į naujas rinkas arba ieškoti alternatyvių verslo investicijų. Šiai padėčiai įvertinti labiausiai tiktų klasikinė frazė – „pinigai suteikia laisvę“.
Tinklas ir padengiamumas. Įėjimo į rinką metu padarytos investicijos į optinio ryšio linijas arba radijo stoteles buvo šio verslo garantas. Investavę milžiniškas sumas į infrastruktūros įdiegimą, galėjai atsikvėpti. Deja, atsiradus internetui, atsirado ir kitų galimybių. Faktas, kad interneto kol kas reikės visiems ir be šių investicijų neišsiversime ateityje, todėl protingas mokestis už jas išliks. Ryšio operatoriams palikus pajamas gaunamas iš interneto arba tikslo eksploatacijos mokesčio, atsiranda pakankamai reali rizika, kad nepavyks išlaikyti tokio pat patrauklaus pelno rodiklio.
Vartotojai. Kad ir kaip ten bebūtų, didžiaisiais tiekėjais mažiau pasitiki vartotojai. Dažniausiai dideli skambučių centrai aptarnaujantys jų klausimus nesistengia išspręsti problemų, o aptarnaujančio personalo atsakymai panašūs į komunikaciją su robotu. Nevertinant klientų aptarnavimo – naujos paslaugos kuriamos ilgai, o sukuriamos dažniausiai iš reikalo. Kita vertus, senųjų telekomunikacijų ryklių ryšiai didžiaisiais klientais išlieka, todėl čia viską išspręsti turėtų konkurencija.
Pretendentai į balso telefoniją („Apple“, „Microsoft“, „Google“, „Skype“ ir t. t.)
Vartotojų pasitikėjimas. Naujosios kompanijos žengia iškėlusios galvą. Jomis pasitiki klientai, kurie su džiaugsmu sutinka kiekvieną naujovę, kurią išleidžia šios kompanijos. Vartotojai pasitiki ir nori, o kai nori – pinigai antraeilis klausimas.
Technologija. Balso ir vaizdo telefonijos srityje nepanaudotų atradimų tikrai netrūksta, todėl investuoti į technologiją naujokams tenka minimaliai. Jie naudojasi jau išrastomis, bet pritaikymo neradusiomis technologijomis. Daugelis iš Jūsų turbūt dabar norėtumėte manęs paklausti – kam rūpi tos technologijos, kai nėra tinkamo marketingo? Atsakydamas noriu pabrėžti, kad pagrindiniai šių kompanijų vartotojai yra mažesni ar didesni technologiniai maniakai, technologija mikliai užkrečiantys kitus. Toks jau tas naujasis marketingas.
Platforma. Prisimenu pirmąjį savo mobilųjį telefoną. Vos tik kai gavau jį, naršiau jo meniu ir mokiausi jo turimas funkcijas. Šiandien šis žaidimas pasikeitė – telefonai jau nebėra dėžutė skambinimui, jie turi savyje kompiuterio smegenis leidžiantis įdiegti bet kokias reikiamas funkcijas. Naujųjų kompanijų sukurti telefonai atlieka televizoriaus funkciją, o turinio funkcija gali atlikti bet kas. Tai tampa ypač gera platforma, kurioje galima realizuoti visą technologinį procesą telekomunikacijų srityje.
Kas man iš to? Kieno akcijas pirkti?
Atsižvelgiant į krūvą mano išdėstytų aspektų, galima susidaryti bendrą telekomunikacijų rinkos vaizdą. Akivaizdu, kad ateityje stiprios išliks kompanijos, kurios sugebės užmegzti glaudžius ryšius su klientais ir pateiks sprendimus klientų problemoms. Greičiausiai dėl to TELE2 jau atkovojusi nemažą dalį verslo klientų nestabdo reklamos ir į savo komunikacijos planą įtraukia naujas rinkodaros priemones. Norėtųsi juos pagirti kolegas Lietuvaičius, tačiau greičiausiai tai globalus sprendimas.
Lyginant telekomunikacijas su aviacija, akivaizdu, kad telekomunikacijos artimiausiu metu išgyvens kažką daugiau nei pigūs skrydžiai. Turės atsirasti lėktuvai, kuriuose bus įrengtos stovimos vietos.