Metrologijos įstatymo reikalavimai, kad telefoninių pokalbių sistemos turi būti tikrinamos metrologiškai, vėl kelia diskusijų bangas. Vienintelė bendrovė, turinti metrologiškai tikrinamas sistemas, „Teo LT“ stebisi, kad iš kitų gamintojų to nereikalaujama, nors įstatyme tai ir yra numatyta. Tuo tarpu mobiliojo ryšio operatoriai tvirtina, kad Valstybinė metrologijos tarnyba neturi specialių metodikų patikrinti jų turimas sistemas, todėl esą ir jų laiko apskaita nėra patikrinta metrologiškai, tačiau jos tikslumą garantuoja gamintojai.
Operatoriai taip pat tvirtina, kad beveik niekur Europos Sąjungoje (ES) metrologinės patikros mobiliojo ryšio pokalbių apskaitos sistemoms nereikia.
Valstybinė metrologijos tarnyba ir Lietuvos metrologijos inspekcija pripažįsta, kad problema tęsiasi ne vienerius metus ir iki šių metų pabaigos tikimasi metrologiškai patikrinti bent poros mobiliųjų operatorių pokalbių apskaitos sistemas.
„Manome, jog kiek neįprasta yra tai, kad turgavietėje daržoves pardavinėjančio prekeivio svarstyklių tikslumas yra tikrinamas, o kai kuriems telekomunikacijų operatoriams savo paslaugų pirkėjams užtenka pateikti raštą, jog jų įranga yra tiksli. Nors įstatymo raidė abiem atvejais sako tą patį – jei prekės ar paslaugos kaina priklauso nuo svorio, dydžio ar laiko, matavimo įranga turi būti sertifikuojama atitinkamų institucijų.
Teikiant balso telefonijos paslaugas, kurių rinkoje konkurencija yra įtempta ir kainų skirtumai labai menki, viena kita sekundė ir jų skaičiavimo tikslumas yra reikšmingas“, – DELFI sakė telekomunikacijų bendrovės „Teo LT“ atstovas spaudai Antanas Bubnelis.
Neturi, kaip patikrinti
„Tele2“ viešųjų ryšių vadovas Andrius Baranauskas DELFI tvirtino, kad jų naudojama GSM technologija pokalbių trukmę skaičiuoja 0,1 sekundės tikslumu ir tai garantuoja aparatūros gamintojai.
„Apskritai toks reikalavimas, koks yra Lietuvoje, yra labai retas ES, nes priežastis yra paprasta – GSM technologija balsą perduoda 0,1 sekundės tikslumu, o tai yra kur kas tikslesnė apskaita nei reikalauja mūsų Metrologijos tarnyba. Mes turime planų, kurie apskaitomi sekundės tikslumu, tik mes neturime metrologinės pažymos, o jos neturime ir dėl to, kad Metrologijos tarnyba pati iki šiol jos mūsų apskaitos negali išmatuoti“, – sakė jis.
Šiuo metu, A. Baranausko žiniomis, Valstybinė metrologijos tarnyba vykdo eksperto atranką, kuris paruoš reikalavimus, pagal kuriuos ir turi būti išmatuotas bendrovės turimos apskaitos tikslumas.
Bendrovės „Bitė Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Milda Marozaitė DELFI taip pat sakė, kad daugelyje ES šalių, išskyrus Rumuniją, metrologiniai patikrinimai nereikalaujami, tam naudojami tik telefoninių pokalbių apskaitos sistemos gamintojų sertifikatai. Jos teigimu, operatoriaus naudojami pokalbių trukmės matavimo metodai pokalbių sujungimo trukmę nustato ne mažesniu kaip dviejų dešimtųjų sekundės dalių tikslumu, neleisdami didesnės paklaidos.
„Remiantis 2006 metais priimtu įstatymu, Lietuvoje pokalbių apskaitos sistemos ne tik turi būti sertifikuojamos, bet ir telefoninių pokalbių apskaitai turi būti taikoma metrologinė patikra, tačiau problema ta, kad šiuo metu dar nėra sukurta ir įteisinta Metrologinės patikros metodika, pagal kurią būtų tikrinama įrangos atitiktis. Tokią metodologiją gali parengti tik atitinkamos mokslo įstaigos, į kurias mes esame kreipęsi ir tikimės sulaukti bendradarbiavimo“, – sakė ji.
Panašiai kalba ir telekomunikacijų bendrovė „Omnitel“. Jos išorinės komunikacijos vadybininkas Tadas Jackus DELFI sakė, kad „Omnitel“ turi gamintojo pateiktą atitikties sertifikatą, liudijantį, kad bendrovės tinkle eksploatuojama įranga atitinka ETSI standartą, kuris yra įteisintas Lietuvoje ir pripažintas visoje ES kaip pagrindinis telekomunikacijų įrangos atitikties standartas.
Darbas pradėtas su pora operatorių
Valstybinės metrologijos tarnybos vyriausiasis patarėjas, šiuo metu pavaduojantis tarnybos direktorių Osvaldas Staugaitis DELFI pripažino, kad ši problema tęsiasi nebe vienerius metus. Tačiau, jo teigimu, rinkos priežiūra yra Lietuvos metrologijos inspekcijos rankose.
„Vienas dalykas, kai mes žinome, kad „Teo LT“ pokalbius skaičiuoja su trijų sekundžių paklaida, kitas dalykas, kai mes nežinome, su kokia paklaida yra skaičiuojami kitų operatorių pokalbiai. Šis klausimas su mobilaus ryšio operatoriais yra sprendžiamas daug metų“, – kalbėjo jis.
Šiuo metu, anot pašnekovo, galimybe savo įrangą patikrinti metrologiškai pradėjo domėtis „Omnitel“ ir „Tele2“.
„Yra su jais daug kalbėta, posėdžiauta. Yra jų prašymai pateikti, yra pateikti kai kurie dokumentai. Įteisinimui yra numatytos specialios procedūros, reikia parengti sistemą, numatyti, kas į ją įeina, numatyti jos patikrą. Dabar yra šių procedūrų pradžių pradžia. Tikiuosi, kad jos baigsis teigiamai“, – sakė O. Staugaitis.
Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininkas Algirdas Skripėta DELFI sakė, kad problema su mobiliojo ryšio operatorių pokalbių apskaitos sistemomis yra ta, kad jos net nėra metrologiškai įteisintos. Jis pripažino, kad nėra patvirtintas apskaitos matavimo mechanizmas.
„Mes negalime bausti, jeigu ta matavimo priemonė netgi nėra metrologiškai įteisinta ir neaišku, ar ji turi būti metrologiškai įteisinta, nes yra Europos Sąjungos valstybių, kuriose pokalbių laiko apskaitos sistemos nepriskirtos teisinei metrologijai. (...) Mes jiems jokių baudų neskyrėme, bet tariamasi, kad iki metų pabaigos tos sistemos būtų įteisintos“, – sako jis, paklaustas, kodėl nesiimama priemonių prieš bendroves, nepaisančias įstatymo.
DELFI primena, kad Metrologijos įstatyme numatyta, kad teisinis metrologinis matavimas taikomas matavimo priemonėms, kurios naudojamos „nustatant prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę tiesioginio pardavimo sandoriuose tarp pirkėjo ir pardavėjo bei atsiskaitant už suteiktas paslaugas ir prekes, kai nuo jų kiekio matavimo priklauso kaina“.
Valstybinės metrologijos tarnybos direktoriaus įsakyme tiesiogiai nurodoma, kad be kitų prietaisų turi būti metrologiškai patikrinamos telefoninių pokalbių kiekio ir trukmės apskaitos sistemos.