Nuo liepos 1 d. lietuviai kartu su kitais europiečiais už pokalbius mobiliaisiais telefonais Europos Sąjungos (ES) šalyse mokės mažiau. Tą lėmė ES priimtos naujos taisyklės dėl tarptinklinio ryšio skambučių, trumpųjų žinučių ar duomenų perdavimo. Skaičiuojama, kad naujoji tvarka leis per dvejus metus iki 60 proc. sumažinti išlaidas už mobiliojo ryšio paslaugas užsienyje.
Pagal naujausias tarptinklinio ryšio skambučių, trumpųjų žinučių bei duomenų perdavimo taisykles, judriojo ryšio skambučių iš užsienio kaina sumažės 11 centų (nuo 1,59 Lt (0,46 Eur) iki 1,48 Lt (0,43 Eur). Užsienyje atsiliepto skambučio kaina negalės būti didesnė nei 0,66 Lt (0,19 Eur) už minutę. Trumposios žinutės iš kitos Europos Sąjungos šalies didžiausia galima kaina bus ne daugiau kaip 0,38 Lt (0,11 Eur). Be to, nuo šiol skambučiai bus apmokestinami sekundžių, o ne minučių tikslumu, kaip buvo iki šiol.
„Šie pokyčiai itin reikšmingi ekonominės krizės metu, kai vartotojai savo išlaidas skaičiuoja gerokai skrupulingiau. Naujosios taisyklės leis išvengti iki šiol buvusios praktikos, kai vartotojai permokėdavo už pokalbius mobiliuoju telefonu, nes pokalbių trukmė buvo skaičiuojama ne sekundėmis, o minutėmis. Be to, vartotojai nuo šiol galės pasirinkti ir mėnesio išlaidų už mobiliojo ryšio paslaugas limitą. Tai taip pat padės sutaupyti“, – aiškina Alvita Armanavičienė, Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos prezidentė.
Dauguma skundų dėl sąskaitų
Ryšių reguliavimo tarnyba, atsakinga už vartotojų teisių gynimą ryšių paslaugų sferoje, praėjusiais metais gavo 448 skundus dėl mobiliojo ryšio paslaugų. Tai 24 % daugiau nei 2007 m. Didžioji dauguma skundų yra dėl sąskaitų (51 %), tarifų ar jų keitimo, mokėjimo planų (32 % visų gautų skundų). Likusioji skundų dalis (16 %) parašyti dėl paslaugų kokybės.
Tarnybos atstovai teigia, kad per pastaruosius dvejus metus gerokai šoktelėjo skundų dėl papildomų mobiliojo ryšio paslaugų skaičius. Augimas siekia net 63 proc.
„Papildomų mobiliojo ryšio paslaugų pasiūla labai didelė, pvz., siūlomi įvairūs žaidimai, melodijos, informacija ar iliustracijos. Tačiau vartotojui nesuteikiama aiški informacija, kiek tokios papildomos paslaugos kainuoja. Todėl mobiliojo ryšio naudotojas, gavęs sąskaitą, būna labai nepatenkintas. Vis dėl to vertėtų nepasimesti ir būti aktyviam, mat mobiliojo ryšio paslaugų tiekėjai dažniausiai išsprendžia problemas be valstybinių institucijų įsikišimo, jeigu mato, kad vartotojas savo teises išmano“, – sako vartotojų teisių ekspertė.
Jeigu vartotojas mano, kad jo teisės buvo pažeistos, reikėtų kreiptis į Ryšių reguliavimo tarnybą ar vartotojų nevyriausybines organizacijas. Jie ištirs, ar paslaugų tiekėjų veikla buvo tikrai nesąžininga, ir padės bei tarpininkaus ginčo metu.
Vartotojų informavimo kampanija „Žinok savo teises ir laimėk“ primena svarbiausias mobiliojo ryšio vartotojų teises:
- prieš pasirašydamas sutartį vartotojas turėtų išsiaiškinti mobiliojo ryšio paslaugų tarifus, apribojimus, sutarties sąlygas ir jos trukmę, galimybę sutartį nutraukti ir pan.;
- išsami informacija apie tarifus, papildomus mokesčius, paslaugų kokybę turėtų būti nurodyta sutartyje;
- vartotojas turėtų išsiaiškinti, kokios papildomos paslaugos jam bus teikiamos, ir ar visos jam reikalingos. Jeigu vartotojui jų nereikia, rekomenduojama tokių paslaugų atsisakyti dar prieš pasirašant sutartį;
- patariama sutartį perskaityti itin atidžiai. Jeigu nors viena sąlyga kelia dvejonių, vertėtų ją išsiaiškinti;
- jeigu paslaugų tiekėjas vienašališkai keičia tarifus, mokėjimo planus, kitas sutarties sąlygas, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį;
- vartotojas turi teisę nemokamai gauti informaciją apie jam suteiktas paslaugas, tarifus, kainas;
- vartotojas pirkdamas telefoną su sutartimi įsipareigoja tam tikrą laiką naudotis konkretaus mobiliojo ryšio operatoriaus paslaugomis numatytomis kainomis be teisės sutartį nutraukti ar keisti tarifus. Tačiau vartotojui vertėtų sutartyje įtraukti sąlygą dėl kompensacijos, kurią jis turėtų sumokėti mobiliojo ryšio operatoriui, jeigu nuspręstų sutartį nutraukti.