Bakalauro studijų programų įvairovė – didžiulė, tačiau toli gražu ne kiekvienas mokyklos duris užvėręs abiturientas yra apsisprendęs su kokia sritimi sieti savo ateitį ir kokią profesiją pasirinkti. Tarp gausaus studijų programų pasirinkimo – itin perspektyvi, darbo vietą, patrauklų atlyginimą ir karjeros galimybes siūlanti radiologijos technologo specialybė.
Nedaug kas žino, kad šią, technologijas ir mediciną suderinančią profesiją, leidžiančią pamatyti tai, ko neįmanoma įžvelgti plika akimi, ir dirbti multidisciplininėje medikų komandoje, galima įgyti vos per 3,5 metų trunkančias intensyvias studijas. Lietuvoje aukštąjį universitetinį radiologijos technologo išsilavinimą galima įgyti tik Klaipėdos universitete (KU). Plačiau apie radiologijos studijų programą ir radiologo technologo darbą pasakoja KU Sveikatos mokslų fakulteto dekanė prof. dr. Rita Vaičekauskaitė ir Medicinos technologijų katedros vedėjas dr. Vytenis Punys.
Radiologijos technologo atsakomybė – ne tik atliekamo tyrimo kokybė, bet ir paciento gerovė
Radiologijos technologas atlieka plataus spektro radiologinius diagnostinius tyrimus (rentgeno, kompiuterinės tomografijos (KT), magnetinio rezonanso tomografijos (MRT), angiografijos, branduolinės medicinos).
Radiologiniai tyrimai atliekami pasitelkiant įvairių rūšių spindulius, suteikiančius galimybę pamatyti žmogaus vidaus organus bei jų pakitimus. Šie tyrimai naudojami praktiškai visų ligų diagnostikai ir yra itin svarbūs tikslių sveikatos sutrikimo priežasčių nustatymui ir efektyvaus gydymo skyrimui.
Prieš atlikdamas tyrimą, radiologijos technologas informuoja pacientą apie jo eigą, siekdamas užtikrinti tyrimo kokybę ir saugų atlikimą, pateikia detalias rekomendacijas kaip elgtis jo metu, atsako į pacientui rūpimui klausimus. Tuomet, vadovaudamasis protokolais ir gydytojo paskyrimu, atlieka skenavimą, kurio metu stebi pacientą. Neretai pacientai jaučia nerimą dėl galimo spinduliuotės poveikio, uždarų aparatų, nuogąstauja, ar tyrimo metu galės išbūti nejudėdami. Tokiais atvejais radiologijos technologas turi sugebėti pacientus nuraminti, paaiškinti, kaip ir kas bus atliekama, kodėl tai svarbu, kitaip tariant – padėti jiems tinkamai pasiruošti tyrimui.
Radiologijos technologai įprastai dirba komandoje su gydytojais radiologais, bendros praktikos slaugytojais, gydytojais anesteziologais reanimatologais. Radiologijos technologo atlikto tyrimo tikslumas ir kokybė labai svarbūs gydytojui radiologui vertinant tyrimą ir formuojant jo išvadas. Todėl šis darbas reikalauja kruopštumo, atsakomybės, sugebėjimo savarankiškai priimti sprendimus.
Dr. V. Punys sako, kad be radiologijos technologų tiesioginio dalyvavimo, tokie medicininiai tyrimai, kaip rentgeno, kompiuterinės tomografijos, magnetinio rezonanso, būtų neįmanomi. Šie specialistai atsakingi už paciento paruošimą tyrimui, jo pozicionavimą, kokybiškų vaizdų gavimą ir jų pateikimą gydytojui radiologui. Jeigu pastarieji gali analizuoti gautus vaizdus nuotoliniu būdu, tiesiogiai nematydami paciento, tai radiologijos technologo kontaktas ir bendravimas su pacientu yra būtinas. Atliekant tyrimus šiam specialistui tenka atsižvelgti tiek į psichologinę, tiek į fizinę pacientų būseną. Radiologijos technologas yra atsakingas ne tik už atliekamo tyrimo kokybę, bet ir už pacientų gerovę bei saugą tyrimo metu ir po jo.
Į ką reikėtų atkreipti dėmesį, renkantis radiologijos technologo profesiją
KU Sveikatos mokslų fakulteto Medicinos technologijų katedros vedėjas radiologijos technologo studijas pataria rinktis pašaukimą medicinai jaučiantiems ir technologijomis besidomintiems žmonėms. Būsimiems šios profesijos atstovams taip pat turėtų būti nesvetima empatija – radiologijos technologo darbe gebėjimas įsijausti į paciento emocinę būseną, suprasti jo jausmus – nerimą, skausmą ir pan., yra itin svarbus. Kasmet diegiamos inovacijos, todėl svarbu, kad šią specialybę besirenkantys studentai pasižymėtų nuolatiniu noru mokytis ir tobulėti.
Dr. V. Punio teigimu, įgijus radiologo technologo specialybę, atsiveria labai plačios profesinės veiklos galimybės – absolventai gali dirbti tiek Lietuvos, tiek užsienio gydymo įstaigose, kuriose atliekami diagnostiniai radiologiniai tyrimai.
Klaipėdos Universitetas studentus į šią studijų programą priima nuo 2013 m. Nuo pirmosios absolventų laidos 2017 m. iki 2024 m. liepos mėn. parengti 193 radiologijos absolventai, šiuo metu dirbantys įvairiose sveikatos priežiūros įstaigose – nuo privačių medicinos ir diagnostikos centrų iki didžiųjų Lietuvos ligoninių
„Galime pasidžiaugti ir ypatingais mūsų absolventų pasiekimais – viena jų tapo „Canon“ kompiuterinės tomografijos instruktore Baltijos šalims, kelios absolventės įgijo medicinos praktikos licencijas Jungtinėje Karalystėje, Olandijoje ir net Australijoje“, – sako KU Medicinos technologijų katedros vedėjas.
Vienintelės universitetinį išsilavinimą suteikiančios radiologijos bakalauro studijos Lietuvoje
Klaipėdos universiteto radiologijos bakalauro studijos yra vienintelės mūsų šalyje, suteikiančios universitetinį išsilavinimą. Profesionalūs sveikatos mokslų medicinos technologijų krypties atstovai – radiologijos technologai – gebantys dirbti su naujausiomis medicinos radiologinių tyrimų vaizdinimo technologijomis, taikyti naujausias radiologijos vaizdinimo ir tyrimų žinias praktinėje bei mokslinėje veikloje rengiami Klaipėdos universitete. Studijų metu studentai gilinasi ne vien į radiologinius vaizdinimo metodus, bet ir į jų valdymą, bendravimo su pacientais subtilybes, kitas sveikatos disciplinas.
Pasak, dr. Vytenio Punio bene svarbiausias studijų KU privalumas yra tai, kad universitetas yra nedidelis ir jame realiai galioja šūkis „Čia esi matomas”. Šioje mokslo įstaigoje studentams skiriamas individualus dėmesys, drauge su kiekvieno jų motyvacija, leidžia pasiekti išskirtinių rezultatų tiek mokslinėje, tiek praktinėje plotmėje.
Kokie reikalavimai keliami stojantiesiems į KU radiologijos studijų programą
Pasak dr. Vytenio Punio, detalūs reikalavimai stojantiesiems skelbiami LAMA BPO bei KU interneto svetainėse.
Pirmasis konkursinis dalykas stojant į Radiologijos studijų programą yra biologijos brandos egzamino įvertinimas (svertinis koeficientas 0,4); antrasis konkursinis dalykas – chemijos, matematikos, IT arba fizikos brandos egzamino įvertinimas (svertinis koeficientas 0,2); trečiasis konkursinis dalykas – bet kuris dalykas, nesikartojantis su kitais konkursinio balo dalykais, kurio valstybinis brandos egzaminas organizuojamas stojimo metais (svertinis koeficientas 0,2); ketvirtasis – lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzamino įvertinimas (svertinis koeficientas 0,2).
Baigę šias studijas, studentai įgyja teisę į radiologijos technologo medicinos praktikos licenciją, kurią suteikia Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos (VASPVT). Kartu su medicinos praktikos licencija suteikiamas asmeninis radiologijos technologo spaudas.
Kokių žinių ir kompetencijų įgyjama studijų metu
Pasak KU Medicinos technologijų katedros vedėjo, radiologijos programos studentai įgyja ne tik specialybinių, medicinos, medicinos technologijų žinių ir kompetencijų, bet ir praktinių radiologinių tyrimų atlikimo bei bendravimo su pacientais įgūdžių. Svarbiausios paminėtinos įgyjamų medicinos žinių ir kompetencijų sritys: bendroji, radiologinė ir topografinė anatomija, fiziologija, patologija, klinikinė medicina, farmakologija, skubioji pagalba, slaugos pagrindai, iš medicinos technologijų: fizika, radiologinių vaizdų technologijos, radiacinė sauga, kompiuterizuotas vaizdų apdorojimas. Svarbiausios, tiesiogiai su profesine veikla susijusios sritys: konvencinė ir intervencinė radiologija, kompiuterinė ir branduolių magnetinio rezonanso tomografija, branduolinė medicina ir spindulinė terapija.
Studijų metu naudojami tiek tradiciniai, tiek ir aktyvūs mokymo metodai, derinami su profesinėmis praktikomis Lietuvos sveikatos sistemos įstaigose. Semestro metu, be simuliacinių užsiėmimų KU laboratorijose, naudojant virtualios realybės įrangą, praktiniai užsiėmimai su radiologine įranga vyksta Klaipėdos universiteto ligoninėje, Respublikinėje Klaipėdos ligoninėje, medicinos centro „Northway“ radiologijos praktinių studijų centre.
„Mūsų tikslas – formuoti kritiškai mąstančią asmenybę, gebančią ne tik suprasti medicinos technologijų reikšmę ir svarbą sveikatos priežiūros sistemoje, bet ir atrasti sąsajas su pacientais, jų šeimos nariais. Šiuolaikiniame informacinių technologijų amžiuje universiteto misija yra ugdyti radiologijos technologo gebėjimą kartu su gydytoju dalyvauti bendrame gydymo ir sveikatos tausojimo procese. Šių studijų metu ugdomos žinios ir gebėjimai praverčia visur, kur reikalinga betarpiška sąsaja su komandos nariais, naujausia radiologijos vaizdinimo ir tyrimų informacija, jos rinkimu, kritišku vertinimu, apdorojimu ir apibendrinimu. Praktikos metu labai daug dėmesio skiriame studentų gebėjimo analizuoti ugdymui, padedančiam gilinti žinias“, – sako prof. dr. Rita Vaičekauskaitė.
Pasak KU Sveikatos mokslų fakulteto dekanės, medicina ir technologijos sparčiai žengia į priekį, kasmet diegiamos inovacijos, atsiranda vis naujesnės ir pažangesnės tyrimų metodikos, tuo pačiu plečiasi ir radiologijos technologo veiklos sritys. Todėl pasirinkusieji šią specialybę, neabejotinai turės ir galimybę, ir pareigą nuolat mokytis ir tobulėti.
Nuolat auganti specialistų paklausa
Dr. Rita Vaičekauskaitė sako, kad modernėjant medicinai ir nuolat didėjant tyrimų aparatūros kiekiui, auga ir radiologijos technologų paklausa. Pašnekovės teigimu, jau dabar nespėjama užpildyti specialistų trūkumo ir prognozuojama, kad bent artimiausią dešimtmetį išliks labai didelis radiologijos technologų poreikis. Todėl šią itin svarbią ir perspektyvią specialybę įgiję absolventai įsidarbina vos pabaigę studijas.
Pasak KU Sveikatos mokslų fakulteto dekanės, universitetas geranoriškai remia ambicingus absolventus, siekiančius kvalifikacijos pripažinimo ES šalyse. Tam padeda aktyvi KU narystė Europos radiologijos technologų draugijų federacijos edukaciniame „sparne” (angl. Educational Wing of the European Federation of Radiographers’ Societies, EFRS).