Vairuotojai, neretai norėdami padėkoti ar praleisti kelyje kitus eismo dalyvius, naudoja tam tikrus signalus. Pavyzdžiui, pamirksi ilgomis šviesomis, o kartais trumpam įjungia ir avarinį ženklą. Tačiau už tokį, rodos, nekaltą elgesį vėliau gali tekti aiškintis su pareigūnais, o vėliau netgi susimokėti baudą.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Turbūt daugeliui teko matyti situacijas, kai vairuotojai, įspėdami apie kelyje patruliuojančius pareigūnus, kitų transporto priemonių savininkams keliskart pamirksi ilgosiomis šviesomis.
O kartais, važiuodami spūstyje, transporto priemonę užleidęs kitas vairuotojas taip pat sulaukia tam tikros padėkos – jam pamirksima avariniu signalu. Kitaip nei atrodo daugeliui, toks elgesys nėra leistinas.
Ar vairuotojų gestai leistini?
Nors, rodos, nekalti pamirksėjimai nieko blogo nereiškia, visgi Kelių eismo taisyklėse (KET) numatyti reikalavimai sako ką kitą.
Kiek anksčiau naujienų portalui tv3.lt Lietuvos Kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Renatas Siaurusaitis pasakojo, kad tarp vairuotojų naudojami minėti ženklai, kurie tarsi informuoja apie patruliuojančius pareigūnus, nėra leistini.
„Draudžiama kaip įspėjamąjį signalą naudoti tolimąsias šviesas, jeigu jos gali akinti kitus vairuotojus. Net ir per galinio vaizdo veidrodį.
Leidžiama naudoti tolimųjų šviesų žibintus tik tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui“, – kalbėjo policijos atstovas.
R. Siaurusaitis taip pat vairuotojams tąkart priminė, kad tokios pačios taisyklės galioja ir tuo atveju, kai yra naudojamas avarinis signalas, kuomet neva norima padėkoti vairuotojui.
„KET draudimo perjunginėjant automobilio šviesas įspėti kitus vairuotojus nėra, tačiau taisyklėse yra išdėstytas iš esmės baigtinis tolimųjų šviesų naudojimo ar šviesų perjunginėjimo atvejų sąrašas, ir kitais KET nenumatytais tikslais įspėjamieji signalai neturėtų būti naudojami“, – įspėjo pašnekovas.
Kaip apie pavojų perspėti kitus vairuotojus?
Tuo metu įmonės „Draiveris“ vairavimo instruktorius Gintautas Indriulis kiek anksčiau paaiškino, kad KET įspėjamųjų signalų skyriuje yra aprašytos tam tikros situacijos, kada negalima naudoti kai kurių signalų.
Tiesa, instruktorius taip pat atkreipia dėmesį, kad minėtas ilgųjų šviesų naudojimas skirtas ne siekiant perspėti kitus.
„Aprašytas vienas iš įspėjamųjų signalų yra žibintų šviesos perjunginėjimas, kuris dažniausiai jungiamas tolimųjų šviesų svirtelės pagalba. Šį įspėjamąjį signalą naudoti draudžiama net perspėjant apie kažkokį pavojų ar patruliuojančius pareigūnus, jungiant ir naudojant tolimąsias žibintų šviesas, jeigu jos gali akinti kitus vairuotojus.
Tam tikslui yra naudojama avarinė šviesos signalizacija. Jei transporto priemonėje tokia įrengta, privalo būti įjungta, kai norima perspėti kitus vairuotojus apie kliūtį ar pavojų“, – tąkart sakė jis.
Pasak vairavimo instuktoriaus, minėti signalai, kai vairuotojai pamirksi ilgosiomis šviesomis, norėdami įspėti apie patruliuojančius pareigūnus, vis labiau yra paliekami praeityje.
„Manau, kad vairavimo instruktoriai, pamatę šį įspėjamąjį signalą ir supratę, kokiu metu jis buvo jungiamas, šiomis dienomis jau mažiau akcentuoja būsimiesiems naujiems eismo dalyviams apie kelyje patruliuojančius pareigūnus tam, kad nesusipainiotų tikrosios kelių eismo taisyklių įspėjamųjų signalų reikšmės.
Naujuosius transporto priemonių dalyvius stengiamasi mokyti laikytis KET, jų nepažeisti, būti tolerantiškais vairuotojais, kad nereikėtų vėliau atsakyti už savo padarytas klaidas“, – teigė G. Indriulis.
Už akinimą ar priešrūkinių žibintų naudojimą – baudos
Tiek naudojant įspėjamuosius signalus ne pagal paskirtį, tiek laiku neperjungiant ilgųjų šviesų, gali būti skiriamos ir baudos.
Už KET nustatytos įspėjamųjų signalų naudojimo tvarkos pažeidimą, tolimųjų šviesų neperjungimą į artimąsias šviesas tamsoje likus iki atvažiuojančios priešpriešais transporto priemonės mažiau kaip 150 metrų, gresia bauda vairuotojams nuo 30 iki 90 eurų.
Nors keliuose neretai vairuotojai naudoja priešrūkinius žibintus, norėdami padidinti matomumą tamsiu paros metu, visgi daugelis turėtų prisiminti, kad tokie žibintai turi atskirą paskirtį, todėl jų negalima naudoti bet kada.
„Rūko žibintus leidžiama naudoti tik esant blogam matomumui, o priekinius – ir sugedus priekiniam kairiajam artimųjų šviesų žibintui.
Už rūko žibintų naudojimą ne pagal paskirtį, vairuotojams gresia bauda nuo 10 iki 12 eurų“, – kalbėjo R. Siaurusaitis.
Kada galima naudoti avarinį signalą?
Vairavimo instruktorius G. Indriulis vairuotojams dar kartą priminė, kada gali būti naudojamas avarinis signalas:
- priverstinai sustojus, kur sustoti (stovėti) draudžiama;
- įvykus eismo įvykiui;
- tikrinančiam pareigūnui sustabdžius;
- sustojus neapšviestuose kelių ruožuose tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, o važiuojant tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, jeigu nedega bent viena galinė gabaritinė šviesa;
- kai ji velkama;
- kai vairuotojas akinamas;
- kai norima perspėti kitus vairuotojus apie kliūtį ar pavojų;
- vaikų įlaipinimo (išlaipinimo) į (iš) transporto priemonę (-ės) su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais metu.
Be to, G. Indriulis pastebėhi, kad kitose šalyse vairuotojai, panaudoję avarinį ženklą kaip padėkos ženklą, gali būti nesuprasti.
„Kitų šalių keliuose jūs galite būti ir nesuprasti, kodėl įjungėte avarinę šviesos signalizaciją ir kodėl taip padarėte.
Kiti eismo dalyviai dažniausiai gali pagalvoti, kad jūs įspėjate apie pavojų kelyje ir nuo jūsų laikysis didesnio atstumo“, – kalbėjo jis.
Tačiau vairavimo instruktorius sakė, kad jeigu jau buvo panaudotas avarinis signalas kaip padėkos simbolis, tai neturėtų tęstis ilgai.
„Lietuvos keliuose norint už tam tikrus vairavimo manevrus padėkoti, t.y. už praleidimą persirikiuojant, išvažiuojant, pravažiuojant, yra trumpai įjungiama ir išjungiama avarinė šviesos signalizacija.
Jei tai bus atliekama trumpai ir su šypsena, galvos linktelėjimu ar rankos mostelėjimu, tada būsime tolerantiški ir geri kolegos keliuose“, – kalbėjo pašnekovas.
Rūko žibintai gali apakinti
G. Indriulis taip pat pastebėjo, kad kai kurie vairuotojai papildomus šviesos šaltinius naudoja net ir esant geram matomumui. Tačiau tą daryti pagal KET draudžiama, mat galima apakinti kitus eismo dalyvius.
„Būna atvejų, kad kai kurie vairuotojai, kaip yra mėgstama sakyti, įsijungia visus žibintus kaip diskotekoje, kiek tik yra įrengta transporto priemonėje, kad būtų geriau pastebimi kitų eismo dalyvių.
Tačiau tai nepatogu kitiems eismo dalyviams, nes naudojamų šviesų atspindžiai gali apakinti“, – teigė jis.
Tiesa, pašnekovas pastebi, kad kai kurių markių automobiliuose priešrūkiniai žibintai būna įjungiami automatiškai, todėl į tai reikėtų atkreipti dėmesį.
„Automobiliuose yra įrengta gana daug aktyvių saugos priemonių, kurios vairuotojui padeda orientuotis kelyje ir, atpažinus pavojų, tinkamai į tai reaguoti valdant transporto priemonę. Šiuolaikiniuose automobiliuose gamintojas jau gali būti įrengęs funkciją, kad, užvedant transporto priemonę, automatiškai yra įjungiami ir rūko žibintai.
Kai kuriais atvejais, manevruojant kelio vingyje ar darant staigesnį automobilio vairo pasukimą į bet kurią pusę, yra automatiškai įjungiamas rūko žibintas, kuris apšviečia tą pusę, kad būtų geriau matoma kelkraščio riba ar kita kliūtis (dažniausiai tamsiuoju paros metu), kad vairuotojas galėtų atlikti saugų važiavimą“, – teigė vairavimo instruktorius.
Policijos pareigūnai šiais metais yra užfiksavę 1321 KET įspėjamųjų signalų naudojimo tvarkos pažeidimą.