Įvairiausi prekių falsifikatai, nelegalūs filmų įrašai, aptiktas identiškas prekės aprašymas arba tinklaraščio įrašas – aktyvių interneto vartotojų nestebinanti kasdienybė. Vis dėlto tai yra ne kas kita kaip prieš prekių ženklus vykdomi intelektinės nuosavybės (IN) pažeidimai, kurie vykdomi siekiant konkuruoti nesąžiningu būdu arba paprasčiausiai pasipelnyti. Kokie pažeidimai virtualioje erdvėje fiksuojami vis dažniau ir kaip nuo to apsaugoti savo verslą?
Verslo intelektinė nuosavybė – kaip ją tinkamai apsaugoti?
Tarptautinėje rinkoje teisės ekspertai vis dažniau mini anglišką terminą, kuris apima skirtingo pobūdžio pažeidimus, vykdomus konkrečiai prieš prekių ženklus. Brand abuse (arba piktnaudžiavimas prekių ženklu) – tai gali būti klaidingos informacijos skleidimas, neteisėta veikla prisidengiant bendrovės logotipu, vartotojų klaidinimas, vardo ar turinio panaudojimas be leidimo, paslėpto įmonės pavadinimo naudojimas nelegaliose SEO strategijose ir kt.
Būtų galima vardinti dar kelias dešimtis pažeidimų, tačiau aišku viena – daugelis jų yra glaudžiai susiję su intelektine nuosavybe. Taigi, norintiems apsaugoti savo prekių ženklą, reikėtų pradėti nuo teisinio pamato. Intelektinės nuosavybės teisė yra atskira sritis, kurios ekspertai gali atlikti dabartinės apsaugos lygio auditą ir padėti pašalinti saugumo spragas.
Norintiems sužinoti daugiau apie profesionalų teikiamas paslaugas bei pranašumus siūlome spausti čia ir paskaityti plačiau.
Dažnai internete fiksuojami prekių ženklų IN pažeidimai
Intelektinės nuosavybės teisininkai primena, kad dažnai internete matomi pažeidimai prekių ženklams atneša tiek reputacijos, tiek finansinių nuostolių, tad į juos būtina žiūrėti rimtai. Ir, žinoma, tinkamai atsakyti. Nuo vagysčių kenčia įvairaus tipo verslai – nuo filmų kūrėjų iki dizainerių, IT ir technologijų rinkos atstovų. Teisininkai pateikia 5 tokių pažeidimų pavyzdžius.
1) Autentiško turinio vogimas
Šiandien interneto svetaines turintys, socialinių tinklų platformose aktyvūs verslo atstovai žino – kokybiškas turinys yra viena kertinių skaitmeninės rinkodaros priemonių. Tiesa, tokio turinio generavimas užima nemažai laiko, reikalauja papildomų investicijų. Todėl autentiško turinio vagystės tapo įprastu reiškiniu. Kopijuojami reklaminiai tekstai, tinklaraščio įrašai, prekės ar paslaugos aprašymai ir kita informacija.
2) Pačių produktų vagystės
Kitas taip pat daug finansinių nuostolių atnešantis IN pažeidimas – pačių kūrinių vagystės. Ypač kai kalbama apie skaitmeninėje erdvėje „pateikiamus“ produktus. Pavyzdžiui, filmai, serialai, seminarai, konferencijos, išmaniųjų įrenginių viršelio nuotraukos ir dar daug kitos produkcijos. Kitaip tariant, taikomasi į turinį, už kurį įprastai vartotojui tektų susimokėti ar susimokėti daugiau.
3) Prekyba nelegaliais produktų falsifikatais
Ko gero, kiekvienam teko matyti įvairių, juoką keliančių ir, atvirkščiai, sunkiai nuo originalių prekių atskiriamų, klastočių. Dar vadinamų produktų falsifikatais. Pavyzdžiui, interneto platybėse pardavinėjami neva pripažintų dizainerių drabužiai, avalynė. Čia unikalius prekių ženklų kūrinius, kurie rinkoje kainuoja tūkstančiais, pažeidėjai siūlo vos už kelis šimtus ar net keliasdešimt eurų.
4) Patentuotų technologijų kopijavimas ir jomis paremtų produktų prekyba internete
Kartais kopijuojama ne tik unikali prekė, bet ir patentuota technologija. Tokius produktus atpažinti sunkiau, mat dažnai technologijos analogą siūlantys prekeiviai nekopijuoja autentiškos išvaizdos, o tiesiog sukuria savo prekių ženklą. Neretai tokios patentuotų technologijų vagystės fiksuojamos rinkose, susijusiose su išmania technika.
5) Prekių ženklo vardo ir interneto svetainės kopijos naudojimas
Teisėti verslo partneriai pasirašo sutartis dėl IN teisių perleidimo, licencijų. Tačiau kenkėjiškų paskatų turintys verslininkai nesivargina ir prekių ženklams „atstovauti“ ima savavališkai, be savininkų sutikimo. Kartais verslo įkūrėjų vardu ar įmonės pavadinimu naudojamasi vykdant finansinius nusikaltimus. Pastebima – verslams persikrausčius į skaitmeninę erdvę, suaktyvėjo ir klaidinančios reklamos ar net interneto svetainių kopijavimas. Nusikaltėliai nukreipia vartotojus į nelegalias e. parduotuves ar asmeninių duomenų rinkimui sukurtas formas.
Ir tai tik keli IN pažeidimų pavyzdžiai, kasdien matomi internete. Žinoma, šiuolaikinis vartotojas vis geriau atpažįsta klaidinantį turinį, geba atsirinkti informaciją ir atsakingai palaiko kuriančiuosius, jų vertybes. Vis dėlto pažeidėjai matydami tai taip pat tobulina savo nesąžiningas technikas.
Pirmasis žingsnis verslams, norintiems pasirūpinti tinkama IN apsauga – patyrusių teisininkų komandos paieška. Ieškokite daug skirtingos patirties vietos ir tarptautinėje rinkose sukaupusių specialistų. Tokių, kurie galėtų atsakyti į visus su intelektinės nuosavybės teise susijusius klausimus, išmanytų skaitmeninę ekonomiką ir leistų sukurti stiprų, kiek įmanoma labiau apsaugotą prekių ženklą bei jo augimo strategiją.