Vos prieš ketverius metus naftos amžiaus pabaiga buvo laikoma beprotiška mintimi. Šiandien tai yra oficialios ekologijos politikos dalis, kuri galioja ir yra svarbi vis daugiau šalių, valstijų, miestų ir įmonių visame pasaulyje.
Žinoma, yra rimtų priežasčių skeptiškai vertinti, kad siūlomas laipsniškas naftos gavybos panaikinimas ir draudimai iš tikrųjų vyks taip, kaip numatyta. Tačiau buvo peržengtas didelis konceptualus barjeras – šios idėjos nebegalima atmesti kaip nerealios žaliųjų aktyvistų minties.
2017 m. Kalifornijos įstatymų leidėjams buvo pateiktas įstatymo projektas, pagal kurį nuo 2040 m. bus palaipsniui nutrauktas dujinių degiklių pardavimas. Matthew Metz, vienas iš advokatų grupės „Coltura“ vykdomųjų direktorių, paskelbė pranešimą, raginantį Vašingtono valstiją sekti pavyzdžiu. „Pamišęs“ buvo vienas malonesnių Matthew skirtų epitetų, vartotų vėliau į tai sureagavusios žiniasklaidos reakcijoje. Metzas dėl savo pasiūlymo buvo vadinamas kvailiu. „Sakyčiau, reakcija į mano pasiūlymą maždaug 99,9 procento yra neigiama, – sakė jis „The Seattle Times“. – Bet žmonės per laiką su šia mintimi apsipras“.
Kiek beprotiška buvo idėja? 2020 m. Kalifornijos gubernatorius Gavinas Newsomas išleido vykdomąjį įsakymą, pagal kurį reikalaujama, kad visos valstijoje parduodamos naujos keleivinės transporto priemonės iki 2035 m. pasižymėtų nuline anglies dvideginio emisija. 2021 m. kovo mėn. Vašingtono valstija padidino reikalavimus, siūlydama iki 2030 m. laipsniškai atsisakyti vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Masačusetsas ir Niujorkas taip pat prisijungė prie tokio siūlymo.
Kaip praneša NPR naujienų portalas, nuo 2017 m. per ketverius metus daug kas pasikeitė ir „tai, kas kažkada buvo neįtikėtina, dabar yra pasaulinės tendencijos dalis“. „Tesla“ tapo vertingiausia automobilių gamintoja pasaulyje, o jos sėkmė sukėlė beprotiškas senųjų automobilių prekinių ženklų grumtynes paspartinti savo elektrifikavimo programas (arba bent jau bandyti įtikinti Volstrytą, kad jie tai daro). Kai kurie iš gamintojų paskelbė apie savo pačių nustatytus galutinius terminus iškastinio kuro medžiagomis varomų automobilių gamybos užbaigimui.
„Vis daugiau šalių skelbia siekius nacionaliniu lygmeniu palaipsniui atsisakyti vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių“, – NPR sakė Sandra Wappelhorst iš Tarptautinės švaraus transporto tarybos.
Paskutiniais skaičiavimais, maždaug 25 šalys ir kelios JAV valstijos paskelbė apie planus nutraukti naftos degiklių pardavimą. Europos Sąjunga svarsto nulinės emisijos mandatą, kuris gali pradėti gali pradėti galioti maždaug 2035 m. Pasaulio sostinės, įskaitant Amsterdamą, Londoną ir Oslą, pasiūlė uždrausti dujinius degiklius miestų centruose. Daugelis miesto transporto agentūrų yra nustačiusios datas, kada viešojo transporto parkuose automobiliai bus pakeisti į elektrinius. Tarp automobilių gamintojų, kurie paskelbė apie planus nutraukti vidaus degimo varikliais varomų automobilių gamybą, yra GM, „Honda“, „Mercedes“, VW ir „Volvo“.
Kiek mums žinoma, nė vienas iš paskelbtų „draudimų“, susijusių su nuline anglies dvideginio emisija, iš tikrųjų nėra nusistovėjęs įstatymas. Dauguma jų yra „pasiūlymai“, o kai kurie yra vykdomieji įsakymai, kuriuos nauji politinės valdžios atstovai, administracija gali lengvai atšaukti. Kai kurie antraštes patraukiantys pranešimai, pvz., neįpareigojantis COP26 pasiūlymas, kad iki 2040 m. visos transporto priemonės būtų nulinės anglies dvideginio emisijos, arba prezidento Joe Bideno raginimas, kuriuo išreikštas noras, kad JAV rinkoje 50 proc. parduodamų automobilių būtų elektromobiliai iki 2030 m., yra tik šiek tiek daugiau nei teiginiai, prasidedantys žodžiais „Būtų labai malonų, jei...“.
Be to, prie daugumos šių pasiūlymų pateikti terminai yra taip toli, kad per ateinančius kelerius metus nereikės jokių veiksmų (išskyrus konsultantų užsakymą, kad jie mokesčių mokėtojų lėšomis parengtų ilgas analizes ir rinkos vertinimus). Nulinės emisijos politikos formuotojai, parengę visus šiuos neaiškius pasiūlymus, savo postų veikiausiai nebeužims ir išeis į pensiją gerokai anksčiau nei jų įpėdiniai turės išsiaiškinti, kaip jau pasirašytus įsipareigojimus įgyvendinti.
Tačiau tai nereiškia, kad visi pasiūlymai, rekomendavimai yra beprasmiai. Atrodo, kad kai kurie automobilių gamintojai į juos žiūri rimtai, rimtai į situaciją žvelgia ir naftos pramonė, sprendžiant iš vis didėjančios prieš elektromobilius nukreiptos FUD propagandinės taktikos, kuri pastaruoju metu smarkiai jaučiama įvairiuose naujienų srautuose.
Suvokimas yra svarbus, ir šiuo metu visuomenės suvokimas artėja prie idėjos, kad naftos amžius eina į pabaigą. Vidaus degimo variklių automobilių išnykimas gali galutinai įvykti gana toli ateityje ir pasirodyti kaip nepatogus sprendimas, tačiau tai nebėra beprotiška idėja.