Prieš dešimt metų, 2011-ųjų spalio 5 dieną, vėžys pasiglemžė technologijų pasaulio ikoną, „Apple“ įkūrėją ir ilgametį vadovą Steve‘ą Jobsą. Prisiminti jo svarbiausius pasiekimus ir pažvelgti, kaip „Apple“ sekasi netekus savo vizionieriaus, kviečia „Telia“ kompiuterių vadovas Simonas Tilindis.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Asmeninių kompiuterių revoliucijos pionieriumi, išmaniųjų telefonų eros pradininku ir daugybe kitų epitetų apibūdinamas S. Jobsas ne tik įtvirtino „Apple“ sėkmę, bet ir visiems laikams pakeitė tai, kaip žmonės supranta bei naudojasi technologijomis. Ir nors „Apple“ jau daugiau nei dešimtmetį vadovauja Timas Cookas, ko gero, nerastume šios kompanijos gerbėjo, kuris neprisimintų charizmatiškojo S. Jobso“, – sako S. Tilindis.
Nuo bankroto grėsmės iki technologijų lyderės
S. Jobsas su Steve’u Wozniaku „Apple“ įkūrė 1976-aisiais, ir nors pirmasis jų produktas, „Apple I“, nebuvo itin sėkmingas, po metų patobulinta jo versija „Apple II“ sulaukė pripažinimo – tai buvo vienas geriausiai parduodamų to meto mikrokompiuterių. S. Jobsas įžvelgė ir grafinės vartotojo sąsajos potencialą, o 1984-aisiais išleistas „Macintosh“, kaip ir žadėjo garsioji jo reklama, pakeitė pasaulį.
Visgi dėl nesutarimų su „Apple“ vadovybe 1985-aisiais S. Jobsas buvo išmestas iš savo paties įkurtos kompanijos, į kurią kaip vadovas grįžo tik 1997 metais. Tik „Apple“ buvo jau nebe ta: ant bankroto ribos balansuojančiai kompanijai reikėjo stebuklo. Ir jis įvyko – S. Jobsui pavyko pastatyti „Apple“ ant kojų, o naujos produktų linijos – nuo „iMac“, „iTunes“ ir „iPod“, iki „iPhone“, „App Store“ ir „iPad“ – ją pavertė pasauline technologijų lydere.
Dėl sveikatos problemų S. Jobsas dar nuo 2009-ųjų buvo tik formalus „Apple“ vadovas, spręsdavęs tik strateginius klausimus, o kasdienes vadovo funkcijas perėmė Timas Cookas. 2011-ųjų rugpjūtį S. Jobsas paskelbė pasitraukiantis iš „Apple“ vadovo posto ir jį užleidžiantis T.Cookui. Po šešių savaičių S. Jobsas mirė.
Augimas lėtėja
„Po S. Jobso mirties buvo ilgai spekuliuojama, ar „Apple“ pavyks išlaikyti savo šlovę ir gerbėjų ištikimybę, esą temperamentingas „Apple“ įkūrėjas buvo pernelyg ryški ir svarbi figūra. Tačiau kompanija ir naujasis jos vadovas T.Cookas paneigė visas skeptikų abejones“, – pastebi S. Tilindis.
Šiandien vien „Apple“ prekės ženklo vertė siekia daugiau nei 240 milijardų JAV dolerių – tai vertingiausias prekės ženklas pasaulyje. Pačios kompanijos rinkos kapitalizacija 2018-aisiais perkopė 1 trilijono, o pernai – ir 2 trilijonų JAV dolerių ribą ir jau artėja prie 2,5 trilijono JAV dolerių. Įspūdingi ir jos finansiniai rodikliai: trečią šių metų ketvirtį (balandžio-birželio mėn.) „Apple“ pajamos siekė 81,4 mlrd. JAV dolerių, o pelnas – 21,7 mlrd. JAV dolerių. „Apple“ turi apie 200 milijardų JAV dolerių atsargų.
Tiesa, akcijų biržos analitikai pastebi, kad „Apple“ augimas lėtėja. „Forbes“ suskaičiavo, kad per pastarąjį dešimtmetį „Apple“ akcijos pabrango „tik“ 1 022 proc. Palyginimui, per tą patį laikotarpį Elono Musko „Tesla“ akcijos šoktelėjo 15 281 proc., o lustų gamintojos „Nvidia“ akcijos pabrango 6 539 proc., „Amazon“ – 1 587 proc. Net ideologinė konkurentė „Microsoft“, kurią „Apple“ gerbėjai pašiepia kaip senamadišką ir nuobodžią, augo stipriau – 1 132 proc.
Revoliuciniai produktai dar priešaky?
Lėtėjančio augimo priežasčių toli ieškoti nereikia: kol kitos kompanijos verčiasi per galvą ieškodamos naujų, įdomių, svarbių ir žmonėms reikalingų technologijų bei sprendimų, „Apple“ gyvenimas teka, palyginus, ramia vaga. Po S. Jobso, kompanija taip ir nepristatė nei vieno revoliucinio įrenginio ar paslaugos.
Taip, naujų produktų buvo – ir išmanusis laikrodis „Apple Watch“, ir belaidės „AirPods“ ausinės. Tačiau nei vienas jų nepakeitė mūsų gyvenimų taip, kaip „Mac“ kompiuteriai, „iPod“ grotuvai, „iPhone“ telefonai ar „iPad“ planšetės.
Ar tai reiškia, kad T.Cooko šlovės valanda dar priešaky? Nebūtinai. Pats „Apple“ vadovas interviu žurnalui „People“ sakė niekada nesiekęs pakeisti S. Jobso kaip kompanijos vizionieriaus: „Niekada – nei nuo pirmos dienos, nei po dešimties metų – nesistengiau jam prilygti. Visų pirma, todėl, kad jį laikiau ir laikau neprilygstamu. Antra, manau, kad mums visiems reikia stengtis tobulėti ir nuolat kelti sau kartelę. Būtent taip aš ir elgiuosi.“
Kitas, svarbesnis klausimas – kiek „Apple“ pavyks augti tobulinant produktus, kuriuos įkvėpė S. Jobsas? Tačiau tai jau gali būti nebe T.Cooko problema. Prieš 23 metus prie „Apple“ prisijungęs vyras yra užsiminęs, kad dar po dešimtmečio jis čia veikiausiai nebedirbs.