Mados pramonė – vienas greičiausiai kintančių verslų neįsivaizduojamas be naujų idėjų ir inovatyvių technologijų. Mada diktuoja, kokio stiliaus drabužiai, avalynė ir aksesuarai tampa populiarūs, tačiau dvidešimtojo amžiaus technologijų proveržis reikšmingai paveikė inovacijoms imlią mados industriją, rašoma KTU siųstame pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Keičiasi ne tik pardavimo, tiekimo ir gamybos grandys, bet ir pats vartotojo požiūris. Siekiant mados produkto išskirtinumo vis mažiau svarbu tampa tiesiog stiliaus kaita, o dėmesys sutelkiamas į produkto inovacijas ir būdą, kuriuo vartotojas yra supažindinamas su naujovėmis. Inovacijos madoje kuriamos integruojant dizaino, medžiagų ir gamybos bei skaitmeninimo technologijas, ekologijos, rinkodaros ir kitų susijusių sričių žinias“, – pasakoja Kauno technologijos universiteto (KTU) Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakulteto (MIDF) docentė Jurgita Domskienė.
Technologijos transformuoja industriją
Pastarųjų metų pasaulinės patirtys kaip niekada ryškiai atskleidė skaitmeninių verslo sprendimų būtinybę. Ne tik konkurencinį pranašumą didina 3D skenavimo, virtualaus projektavimo, vizualizavimo, prototipų gamybos technologijos, bet ir leidžia individualizuoti gaminius ir sutrumpinti kelią nuo idėjos iki galutinio produkto.
„Virtualūs drabužių matavimosi kambariai ne tik didina elektroninės aprangos prekybos apimtis, bet ir gali padėti spręsti aplinkos taršos problemas mažinant milžiniškus nenupirktų prekių kiekius, nes sudaro galimybes gamybą organizuoti tik gavus realų užsakymą, o globalų pirkėją su asortimentu supažindinti nebereikia išvežioti pilno asortimento po visas fizines parduotuves“, – pasakoja J. Domskienė.
Docentės teigimu, 3D spausdinimo technologijos patrauklios ne tik dėl išskirtinio dizaino galimybių, bet ir pačio proceso, kuris kiekvienam iš mūsų suteikia laisvę tapti aktyviu personalizuotų daiktų kūrėju.
„Galbūt dar per drąsu svarstyti namuose spausdintos aprangos technologijas, bet kiek idėjų galima realizuoti su spausdintais originaliais aksesuarais – sagomis, sagtelėmis ir pan. 3D spausdinimo procesas labai panašus į beatliekį mezgimą naujausiomis mašinomis, kuris kartais yra pristatomas kaip 3D mezginio spausdinimas (angl. 3d knit printer arba 3d print-knit)“, – pasakoja technologijų mokslų specialistė.
Aprangos sektoriuje – tvarumo iššūkiai
„Vystant mados produktą specialistas turi gebėti suderinti visą procesą – nuo mažiausiai kenksmingos gamtai žaliavos, įvertinant jos apdirbimą, būtinus ir patikimus sertifikatus ir t.t., iki produkto pakuotės ir kuo mažiau gamtai kenksmingo transporto“, – teigia KTU socialinio partnerio, aprangos prekės ženklo „Thermowave“ marketingo direktorė Kristina Petravičienė.
J. Domskienė sako, jog mados industrija keliasi į naują lygmenį, kuriame akcentuojamas mados verslas, orientuotas į vartotoją ir tvarumą. Mados industrijai ypatingai aktualus perėjimas prie žiedinio verslo modelio, plėtojant tvaraus produkto kūrimo ir darnios plėtros koncepciją, grįžtamojo perdirbimo galimybes.
„Vystomos skaitmeninės technologijos keičia visą produkto gyvavimo ciklą ir verslo modelius, ir ženkliai prisideda prie kovos su pertekline gamyba. Daug dėmesio skiriama tobulinant medžiagų ir gaminių perdirbimo technologijas, efektyviai panaudojant medžiagą naujo dizaino gaminiams – įprastas 85 proc. medžiagos panaudojimo efektyvumas, sukūrus specialią konstrukciją ir taikant beatliekės aprangos gamybos principus gali būti padidinamas iki 100 proc (angl. zerowaste).
Nauji vartojimo įpročiai formuojasi populiarėjant dalinimosi platformoms, pirkėjai edukuojami rinktis ilgaamžius aukštos kokybės gaminius, kurie tinkami perdarymui, kai antram gyvenimui prikeliami visai netikėtuose dizaino sprendimuose“.
Išskirtinės medžiagų savybės
Mados produktai rinkoje šiandien konkuruoja ne tik nauju stiliumi, bet ir išskirtinėmis savybėmis bei naujomis gamybos technologijoms. Šiandien tekstilės medžiagų inovacijas užtikrina tarpdisciplininių sričių apsijungimas: biotechnologijos, nanotechnologijos, informacinės technologijos, mikroelektronika ir kt. mokslai prisideda tobulinant funkcijas, išvaizdą ir panaudojimo sritis.
Medžiagos ir gaminiai sukurti profesionaliam sportui ar karybai persikelia į madingą aktyvaus laisvalaikio aprangą. Apsaugai sukurti elementai – ryškios padidinančios matomumą spalvos, šviesą atspindintys elementai, funkcinės kišenės, o pastaruoju metu - ir įvairios veido kaukės interpretacijos puošia kolekcijas madų pristatymo renginiuose.
„Kareivių ir specialiųjų tarnybų darbuotojų gyvybes gelbstinti apranga atranda pritaikymą keliautojų ekstremalų garderobe, kuriam, beje, keliami itin aukšti estetinio vaizdo ir stiliaus reikalavimai. Techniniai aprangos konstrukciniai sprendimai, ištobulinti modeliavimo programomis, ir naujos medžiagų struktūros atranda pritaikymą visai netikėtuose asortimentuose ir laikas, kai naujovės tampa prieinamos kiekvienam aprangos pirkėjui, labai sutrumpėja“, – pastebi J. Domskienė.
Reikia ir naujų specialistų
Aprangos gamybos sektorius Lietuvoje persitvarko aiškiai atskiriant dvi veiklas – gamybos paslaugų teikimą ir naujo produkto kūrimą bei pardavimus. Verslo transformacijos sąlygoja naujus reikalavimus esamiems ir būsimiems darbuotojams.
Šių dienų specialistui labai svarbus platus srities suvokimas ir gilios žinios, kurios būtinos kurti ateities technologijas ir produktus.
KTU atstovė sako, jog mados industrija labai plati sritis, kurioje save atranda skirtingi specialistai, o smalsiausi ir drąsiausi imasi komandos lyderio vaidmens, kai būtinas skirtingų sričių išmanymas.
„Tik gilios naujausių technologijų žinios leis priimti geriausius produkto inovacijos sprendimus, o vartotojų pažinimas ir įveiklinti rinkodaros įrankiai užtikrins galimybę sėkmingai konkuruoti globalioje mados rinkoje“.
Aprangos marketingo ekspertė K. Petravičienė antrina, jog specialistas turi būti rengiamas ne Lietuvos įmonėms, o globaliai rinkai, kai šalia gilių technologinių žinių būtinas rinkos ir rinkodaros priemonių išmanymas.
„Prekės ženklui aprangos produktą kuriantis specialistas turi gebėti bendradarbiauti su marketingo skyriumi arba aiškiai formuluoti užduotis ir komunikuoti su samdoma agentūra. Supratimas apie skaitmeninio marketingo strategiją, vartotojų profilį ir komunikaciją padės supaprastinti darbą komandose ir užtikrins greitus rezultatus. Iš kitos pusės marketingo vadovui būtinas naujausių technologijų ir aprangos produkto supratimas, srities inovacijų žinios, ypač akcentuojant tvarumą, eko strategijas“, – sako ji.