Tradicinės radijo laidos jau kurį laiką turi rimtas konkurentes – tinklalaides, kitaip dar vadinamas podkastais (angl. Podcasts). Internete pasiekiami laisvos formos garsiniai pasakojimai atsirado maždaug prieš 15 metų, tačiau būtent dabar jie pasiekė savo populiarumo viršūnę: skirtingų jų epizodų jau yra daugiau nei 30 mln., o savo tinklalaides kuria net Baracko ir Michelle Obamų pora.
Jūsų dėmesiui – Arnoldas Lukošius, „Tele2 Inovacijų biuro“ ekspertas, dalijasi faktais apie tinklalaides, pataria, kur jų ieškoti, ko klausyti ir kaip jas sukurti patiems.
1. Kas tos tinklalaidės?
Tinklalaidės – tai tarsi tinklaraščiai, tik garsiniai. Juos kurti gali bet kas ir jie yra laisvesnės formos nei radijo laidos. Naujųjų garso pasakojimų ar pašnekesių galima klausytis internetu arba juos parsisiuntus į įrenginį. Todėl šiuos įrašus itin patogu įsijungti vairuojant, sportuojant ar atliekant kitus darbus. Tinklalaidėse kalbama įvairiomis temomis: tiek bendromis visuomenės, kultūros, verslo, pramogų ar sveikatos, tiek nišinėmis, aktualiomis siauroms auditorijoms.
Portalo „Podcast Insights“ duomenimis, šiuo metu pasaulyje yra daugiau nei 750 tūkst. skirtingų tinklalaidžių ir daugiau nei 30 mln. jų epizodų, o šie skaičiai kasdien vis auga. Dažniausiai tinklalaidžių klausosi 18–44 metų amžiaus žmonės – jie sudaro net 67 proc. visų klausytojų. Populiariausia pasaulyje yra laikoma tinklalaidė „Serial“, kuriama žurnalistės Sarah Koenig. Šiame podkaste nagrinėjama tikra istorija apie 18-metės merginos Hae Min Lee dingimą ir žmogžudystę 1999 m. Baltimorėje. Jau pirmieji epizodai sulaukė didžiulio susidomėjimo, tinklalaidė pelnė ne vieną prestižinį apdovanojimą, o dar 2017 m. pasiekė ir rekordą – skirtingų jos serijų buvo atsisiųsta net 175 mln. kartų.
2. Kur klausyti?
Jau minėto portalo duomenimis, podkastų dažniausiai klausomasi telefone, o tam naudojamos įvairios aplikacijos. Visuose „iPhone“ telefonuose automatiškai yra įrašyta programėlė „Apple Podcasts“, o „Android“ vartotojai gali parsisiųsti nemokamą aplikaciją „Google Podcasts“ arba įrašų ieškoti tiesiog telefono sistemos naršyklėje.
Skaičiuojama, kad 52 proc. klausytojų naudojasi „Apple Podcasts“, 19 proc. – „Spotify“ (čia savo tinklalaidę turi ir buvęs JAV prezidentas Barackas Obama su sutuoktine Michelle), 4,6 proc. – „Stitcher“ programėle, o likusieji 21 proc. – kitomis platformomis. Pavyzdžiui, vartotojų gerai vertinamos yra „Podbean Podcast App & Player“, „Acast“, „Spreaker Podcast Radio“ ir „The Podcast App“ tinklalaidžių klausymo programėlės, kurios veikia tiek „iPhone“, tiek „Android“ telefonuose.
3. Sukurti tinklalaidę: ar sudėtinga?
Tinklalaidžių galima ne tik klausytis, bet ir jas kurti patiems – svarbiausia rasti aktualių temų ir įdomių pašnekovų. Podkasto įrašymui profesionali garso įrašų studija nėra būtina, užtenka į telefoną atsisiųsti reikalingą išmaniąją programėlę.
Pavyzdžiui, aplikacijos „Anchor“ ir „Spreaker Podcast Studio“ yra skirtos įrašinėti bei tvarkyti garso įrašus arba iš karto transliuoti juos realiu laiku. Aplikacijos taip pat suteikia galimybę prie tinklalaidžių prijungti kitus žmones, pridėti papildomų garsų ar foninės muzikos. Be to, jose galima planuoti ir savo podkastų publikacijų tvarkaraštį, stebėti klausytojų kiekį bei klausymo statistiką.
4. Lietuviški podkastai: temų įvairovė
Pirmoji profesionali (t. y. pirmoji išlaikanti save finansiškai) lietuviška tinklalaidė „Nyla“ pasirodė 2017 m. rugsėjį. Per porą metų lietuviškų tinklalaidžių, o ir temų, kuriomis jos kuriamos, itin padaugėjo. Dabar rinktis tikrai yra iš ko: minėta „Nyla“ kuria pasakojimus apie modernaus pasaulio problemas, „Sultys“ kalba apie kūną ir santykius, „Greito gyvenimo lėti pokalbiai“ skelbia atvirus pokalbius apie vidinį žmogų, tinklalaidė „Darbas ne vilkas“ pristato įdomias profesijas, o „1K“ yra komedijos podkastas.
Atsiranda ir vis daugiau lietuviškų tinklalaidžių, skirtų specifinėms problemoms nagrinėti. Pavyzdžiui, tinklalaidėse „Išpakuota“ ir „Šiltnamio efektas“ aptariamos išskirtinai tvaraus gyvenimo būdo ir ekologijos temos, podkaste „Freelancerių dalykai“ šnekučiuojamasi su laisvai samdomais darbuotojais, o platformos „Skamba teisingai“ bei „Rinkodaros podkastas“ yra skirtos būtent rinkodaros naujienoms.