Neretai tarp tėvų kyla diskusijos, kada ir kokiu tikslu vaikui nupirkti mobilųjį telefoną, ar leisti naudotis kompiuteriu. Tiek įvardijamas vaiko amžius, tiek priežastys, kodėl vaikui reikia išmaniųjų įrenginių, labai skiriasi. Visgi psichologai ir mokytojai teigė, jog vaikų poreikiai taip pat skiriasi, todėl perkant išmaniuosius įrenginius, leidžiant ar draudžiant jais naudotis, tėvai neretai paskuba ir neišvengia klaidų.
Psichologai ir mokytojai tvirtino, jog vos į mokyklą eiti pradėjusiam mokiniui, vargu ar reikia mobiliojo telefono. Pradinių klasių mokinių keliu į mokyklą ir atgal iš jos dažnai pasirūpina patys tėvai, todėl tikslo nerimauti, skambinti ir klausti, ar vaikas kelionės tikslą pasiekė saugiai, nebelieka. Visgi specialistai patarė, jog apie mobiliojo telefono įsigijimą vertėtų svarstyti tada, kai vaikas į mokymo įstaigą keliauja savarankiškai, ar pradeda lankyti būrelius už mokyklos ribų.
Vertėtų įvertinti poreikį ir nesivaikyti madų
Psichologė Asta Blandė tikino, kad mobilųjį telefoną ar kompiuterį galima pirkti tada, jei veikla su kompiuteriu ar telefonu padės atskleisti tam tikrus vaiko ar paauglio gebėjimus. Tiesa, specialistė pabrėžė, jog pirkti telefoną ar kompiuterį tik dėl to, kad norima vaiką pradžiuginti ar todėl, kad juos jau turi kiti klasės vaikai, nevertėtų.
Psichologė aiškino, jog vaiko laikas prie kompiuterio taip pat turėtų būti kontroliuojamas. Anot specialistės, iki 3 metų amžiau vaikams leisti naudotis išmaniaisiais įrenginiais – nevalia. A. Blandė teigė, jog vyresni nei 3 metų vaikai vis dažniau technologijas sutinka aplinkoje, todėl siekiant patenkinti smalsumą, galima vaikui leisti jomis pasinaudoti. Prireikus atlikti mokykloje paskirtas užduotis, anot specialistės, kompiuteris taip pat gali būti naudojamas ir mokymosi tikslams.
„Būdamas vyresnis nei 3 metų, vaikas vis dažniau sutinka technologijas aplinkoje. Manau, kad keletą kartų, po 20 min. per dieną, galite kartu su vaiku ar tik vaikui leisti mokytis, sužinoti, praplėsti akiratį ir technologijų pagalba. Mokyklinio amžiaus vaikams net kai kurios mokyklinės užduotys pateikiamos elektronine forma – joms atlikti skiriama tiek laiko, kiek reikia. Kas pusvalandį siūlyčiau daryti pertrauką. Be pertraukos praleistos valandos prie išmaniųjų įrenginių žaloja fizinę ir psichinę sveikatą. Prisiminkite – technologijos nėra auklė ar betikslė laiko „užmušinėjimo“ priemonė tiek suaugusiems, tiek vaikams“, – aiškino A. Blandė.
Gali padėti mokytis, tačiau tik su saiku
Šiaurės Licėjaus mokytoja Gintarė Lukošiūtė taip pat antrino psichologei ir teigė, jog išmanieji įrenginiai gali būti naudojami mokymosi tikslais, kai reikia surasti papildomos informacijos ar atlikti užduotis. Vis tik, anot mokytojos, skaitmeniniu formatu užduotys užduodamos retai, todėl tėvai turėtų atkreipti dėmesį, ar vaikui naudotis kompiuteriu ar telefonu išties būtina.
Mokytoja teigė, jog apskritai mokymasis, kai naudojami skirtingi mokymo ir mokymosi būdai, yra naudingas ir veiksmingas, tačiau naudojimasis telefonu ar kompiuteriu mokymosi proceso metu, anot G. Lukošiūtės, neturėtų būti naudojamas pernelyg dažnai.
„Manau, kad mišrių mokymosi priemonių naudojimas atneša daugiau pliusų, tačiau jeigu bus per dažnai naudojamasi išmaniaisiais įrenginiais, gali atsirasti ir neigiamas poveikis. Gali pablogėti regėjimas ar atsirasti stuburo išvarža. Jeigu išmanieji bus skirti dažnoms informacijos paieškoms gali atsirasti mąstymo stoka, nes bus paprasčiau susirasti informacijos nei pamąstyti, vaikai vis mažiau skaitys knygų, nes nereikės ieškoti informacijos skaitant ilgas knygas, blogės jų raštingumas. Taigi visko turi būti su saiku“, – aiškino G. Lukošiūtė.
Skatinant reikėtų priminti vertybes
Šiaurės Licėjaus mokytoja atkreipė dėmesį ir į tai, kad patys tėvai taip pat neturėtų piktnaudžiauti išmaniaisiais įrenginiais ir savo vaikus skatinti ne jais, o kitais būdais. Mokytoja pastebėjo, kad brangesnę dovaną gavęs vaikas pradeda nebevertinti paprastesnių, mokyklose naudojamų, skatinimo priemonių.
„Manau, kad telefonas ar kompiuteris nėra pati geriausia skatinimo priemonė. Namuose skatinti tokia priemone galbūt ir lengva, tačiau, kaip skatinti mokykloje tokius vaikus, kurie yra pratę prie paskatinimo išmaniaisiais įrenginiais? Tokiems vaikams nepadės paprasti skatinimo būdai, tokie kaip lipdukų rinkimas, ar kokių nors nominacijų gavimas, ar tiesiog pagyrimas. Tad vertėtų gerai apsvarstyti, ar tai tikrai pati geriausia skatinimo priemonė“, – dėmesį atkreipė G. Lukošiūtė.
Mokytojai antrino ir A. Blandė teigdama, kad siekiant vaiką paskatinti mokytis ar įvertinti jo pastangas ir pažangumą, vertėtų rinktis ne brangius elektronikos prietaisus, o pramogas su šeima ar draugais.
„Technologijų vartojime yra ypatingai daug grėsmių, todėl siūlyčiau vaikus skatinti įdomesnėmis pramogomis leidžiant laiką kartu su šeima ar siūlant vyresniam vaikui patrauklias aktyvias pramogas su draugais“, – sakė psichologė.
Bausti vertėtų teisingai
A. Blandė atkreipė dėmesį, kad išmaniaisiais įrenginiais nevertėtų vaikus ne tik skatinti mokytis, bet ir bausti juos už netinkamą elgesį. Psichologė akcentavo, kad drausti naudotis telefonu ar kompiuteriu, reikėtų tik tada, kai nusižengimas yra padaromas jais naudojantis, o ne dėl to, kad vaikas vėliau grįžo iš lauko, ar iškrėtė kitokią aibę.
„Draudimas naudotis kompiuteriu, kaip pasekmė, gali būti duodama už netinkamą elgesį naudojant technologijas. Tai reiškia, kad jei paauglys negrįžo sutartu metu namo – technologijos nėra su tuo susijusios ir bausti atimant jas – neteisinga. Nebent norite atkeršyti skaudžiausiu būdu. Visgi, siūlyčiau, kad tėvai ne keršytų, o auklėtų. Kalbant apie galimus sunkumus dėl naudojimosi telefonu ar kompiuteriu, pradžioje su vaiku ar paaugliu sutariame, kiek laiko ir ką jis gali veikti technologijų pagalba. Pažeidus susitarimą, perspėjame, kas bus jei susitarimo nebus laikomasi ir leidžiame keisti elgesį. Jei netinkamas elgesys tęsiasi, tuomet ribojame, ar kurį laiką neleidžiame naudotis technologijomis“, – sakė A. Blandė.