Prizinį žaidimo „Dota 2“ fondą „International 2019“ turnyre sudaro 33 mln. dolerių (beveik 30 mln. eurų). Tačiau daugelis jo dalyvių, susirinkusių iš viso pasaulio, – dar tik paaugliai. Galima tik spėlioti, kokį spaudimą jie jaučia, suvokdami, kad ant kortos pastatyti milijonai, o kiekvieną jų judesį stebi milijonai žiūrovų.
E. sportui tikrai užtenka kritikų, įskaitant ir Didžiosios Britanijos princą Harry, kuris sykį yra pastebėjęs, kad žaidimai „iššaukia ne mažesnį pripratimą, negu narkotikai“. Tačiau jauniems ir talentingiems žaidėjams tai yra galimybė užsitikrinti galybę pinigų ateičiai, o milijonams jų sekėjų – viltį kada nors pasiekti panašių aukštumų.
Asociatyvi nuotr.
16-metis Kyle’as Giersdorfas, internete žinomas kaip „Bugha“ yra vaikinukas iš nedidelio miestelio Pensilvanijos valstijoje. Praėjusį mėnesį jis tapo multimilijonieriumi.
Liepą Kyle’as laimėjo tarptautinį „Fortnite“ turnyrą, kurio prizinį fondą sudarė 30 mln. dolerių. Kyle’as gavo 3 mln. – tai didžiausias individualus laimėjimas per visą kompiuterinių žaidimų turnyrų istoriją.
Skaičiai pribloškiantys, ypač žinant tai, kad šiuo metu vyksiančiame „Dota 2“ turnyre, kurio prizinis fondas yra dar didesnis ir siekia 33 mln. dolerių, rekordas gali būti pagerintas.
Tačiau lengvais pinigais to pavadinti nepavyks.
Sunkus darbas
Anucha Jirawongas, žinomas kaip „Jabz“ – 20-metis profesionalus „geimeris“ iš Bankoko. Jo elitinė komanda „Fnatic“ kaip tik dalyvauja „Dota 2“ čempionate.
Žaidėjas BBC pasakojo, kad užsiima tuo nuo 13 metų. Net kuomet tai tebuvo paprasčiausias pomėgis, jis žaisdavo po 7 valandas per dieną ir po 13 valandų išeiginių metu. Vėliau, kai jau perėjo į profesionalus, darbo valandas apskritai nustojo skaičiavęs.
„Paprastai mes keliamės 10 ryto, einam į dušą, užkandam, o 10 val. 30 min. pas mus komandinis apšilimas. Vėliau – trys treniruočių žaidimai tarpusavyje, tuomet vyksta detalus aptarimas, – aiškina jis. – Pietaujam paprastai apie 18 val., tarp treniruočių užkandam sumuštinių, o 22 vakaro vyksta galutinis dienos pasiekimų aptarimas. Vėliau dar iki pirmos nakties žaidžiu internete, tobulinu meistriškumą“.
26-erių žaidėjas iš Australijos Damienas Chokas, pravarde „Kpii“, turi panašų darbo grafiką. Jo komanda „Mineski“ kartu treniruojasi po 8 valandas per dieną, o po to dar kelias valandas jis žaidžia atskirai.
Kiekviena smulkmena svarbi
Nors potencialiai žaidimas gali jus apiberti turtais, šis medalis turi ir kitą pusę.
Tyleris Erzbergeris, JAV televizijos ESPN e. sporto komentatorius, dar praėjusiais metais prabilo apie žiaurią kritiką, kurios sulaukia „geimeriai“, kuomet žaidžia scenoje – kiekviena jų klaidelė tūkstančių žmonių aptariama „Reddit“ ar „Twitter“ tinkluose.
Jis taip pat pasakojo apie graudų reginį praėjusių metų rugpjūtį „Evolution Championship Series“, kuomet vieną iš geriausių žaidėjų Justiną „Plup“ McGrathą atsakingiausiu momentu ištiko panikos ataka.
„Pasaulyje nėra tokios sporto rūšies, kuomet šiandien tu dar eilinis paauglys, žaidžiantis savo malonumui, o rytoj tu jau sėdi scenoje klausydamasis milijonų žmonių kritikos, – aiškina ekspertas. – Laiko tam, kad prie to priprastum, tu praktiškai neturi, o ir universalaus recepto, kaip elgtis tokiu atveju, taip pat nėra“.
Kol kas niekas netyrė rizikos profesionalių žaidėjų psichikai. Tačiau daugelis ekspertų sieja žaidimus su nerimu ar emociniu išsekimu. Daugelis profesionalių „geimerių“ savo karjeras baigia nesulaukę ir 30-ies.
Sudarė naują grafiką
Sporto psichologas iš Kalifornijos, daktaras Dougas Gardneris dirbo su „Dota 2“ komandomis pasirengimo čempionatui metu. Jo tyrimai rodo, kad intensyvus nuolatinis žaidimas gali tapti kontrproduktyviu ne tik paties žaidimo atžvilgiu, tačiau ir pačių žaidėjų sveikatai.
„Žmonės, žaidžiantys „Dota 2“ ir kituose turnyruose, mano, kad kuo daugiau žaidi, tuo tu geresnis, – pasakojo BBC gydytojas. – Aš manau, kad ateina momentas kuomet grąža pradeda mažėti. Žaidėjas išgyvena kognityvinį, fizinį, emocinį ir psichinį nuopolį“.
Kuomet D. Gardneris tik pradėjo dirbti su „Dota 2“ komandomis pasirengimo praėjusių metų čempionatui Vankuveryje metu, komandų nariai pykosi tarpusavyje, buvo užsisklendę ir nemiegojo iki paryčių, nuolat žaisdami. Jų dieną sudarė maistas, miegas ir žaidimai, – vėl ir vėl.
„Aš asmeniškai abejoju, kad kažkas gali pagerinti savo žaidimo rodiklius trečią ar ketvirtą ryto“, – pasakojo D. Gardneris.
Pastebėjęs, kad jaunuoliams vystosi potencialiai žalingi įpročiai, gydytojas sukūrė jiems naują „darbotvarkę“, perėmęs geriausias amerikietiško futbolo ir beisbolo komandų patirtis.
Vietoje to, kad keltis vidurdienį ir iškart pulti žaisti, komandų dalyviai turėjo keltis 9 val. 30 min. – 10 val. ir eiti į treniruočių salę. Po to jiems buvo leidžiama žaisti „Dota 2“ 6 valandas, nuo 12 val. iki 18 val. O vakare jie galėjo daryti tai, kas jiems patinka.
D. Gardneris pastebėjo, kad žaidėjai pradėjo ne tik jaustis sveikesni ir linksmesni, tačiau taip pat sėkmingiau bendradarbiavo, jų žaidimo kokybė pagerėjo.