Dešimtmetį Lietuvoje gyvenančio brito, verslininko Alex Gibb teigimu, jei įmonės nori pranokti konkurentus, išlikti ir suklestėti, jos jau dabar turi būti pasirengusios diegti inovacijas ir prisitaikyti prie kintančio pasaulio, priešingu atveju, jos tiesiog žlugs.
Inovuojantys konkurentai atsiriekia didžiausią rinkos dalį
„Mes įžengėme į ketvirtąją pramonės revoliuciją, kuri suvienija fizinius, skaitmeninius ir biologinius pasaulius. Tai reiškia, kad įmonės turi pasiruošti pokyčiams. Nebeliko nė vienos verslo srities, kurios nebūtų palietusi skaitmenizacija ir pakitusi klientų elgsena. Tokia aplinka palengvina naujų konkurentų atėjimą į rinką, todėl inovacijos svarbios visų sričių verslams, ir šiandien būtina ne tik diegti naujoves, bet ir kurti inovacijų kultūrą kiekvienoje organizacijoje“, – pabrėžė „Katalista Ventures“ partneris, bendraįkūrėjas A. Gibbas.
Ketvirtoji pramonės revoliucija – tai ne tik išmanieji telefonai, nanotechnologijos, robotika, savaeigiai automobiliai ir 3D spausdintuvai. Šiandien inovacijos nėra vien pavieniai išradimai. Realybė verslą skatina reaguoti greitai – kasdien pasaulyje sukuriama tūkstančiai įvairių sprendimų, o didžiąją jų dalį galima lengvai pritaikyti visoms šalims beveik neinvestuojant.
Konferencijos pranešėjas sako, kad vienas geriausių pavyzdžių, be abejonės, yra taksi verslas: „Bolt“, „Citybee“, „Spark“ – naujos įmonės su inovatyviais verslo modeliais per itin trumpą laiką sugebėjo užimti beveik visą pavėžėjimo verslo rinką. Daugumai dešimtmečius gyvavusių taksi įmonių buvo suduotas mirtinas smūgis. Jos nesuspėjo inovuoti arba tai darė jau per vėlai.
„Norite, atskleisiu keletą išmoktų pamokų apie inovacijas? Pirmiausia – ištekliai nėra svarbiausias dalykas. Vaikystėje aš pats susikonstravau stalo futbolą, nors neturėjau tam pinigų. Dar vienas svarbus dalykas – mąstyti holistiškai, turiu omenyje, sujungti fizinius, skaitmeninius ir biologinius aspektus kuriant inovacijas. Ir galiausiai – bendradarbiavimas su tinkamais ir motyvuotais žmonėmis kuria didžiausią vertę“, – akcentavo A. Gibbas.
Pokyčiai turi tapti nuolatiniu procesu
A. Gibbas įsitikinęs: pasaulis keičiasi vis sparčiau, tad naujovės turėtų tapti viena pagrindinių išlikimo ir klestėjimo priemonių. Turime ne tik prisitaikyti prie pokyčių, mes privalome patys juo inicijuoti ir taikyti. Visgi inovacijų diegimą gali apsunkinti ne tik informacinių technologijų ir vidinių išteklių – žmogiškųjų resursų – trūkumas, bet ir idėjų nerealizavimas ar atsakingų įmonės asmenų neįsitraukimas.
Pasak A. Gibbo, vieni efektyviausių įrankių, kuriuos galima pritaikyti Lietuvos organizacijose ir išbandyti savo idėjas, yra keturi:
Hakatonai – renginiai, sujungiantys inovacijų kūrėjus: startuolius ir įmones bei jų partnerius. Svarbiausia atsakyti sau į klausimus: ką norime pasiekti organizuodami tokį renginį – kultūrinius pokyčius įmonėje, konkrečius rezultatus? Kiek ir kokių resursų turime – piniginių, laiko, darbuotojų?
Inovacijų laboratorija – būdas sukurti inovacijų kultūrą įmonės viduje bei išmokyti darbuotojus inovacijų proceso metodologijų. Darbuotojai dažnai turi daug idėjų, o ši programa padeda panaudoti ir atskleisti įmonės viduje esantį potencialą.
Sprintas – vienos savaitės programa, per kurią sukuriamas pirminis prototipas – nuo starto iki finišo. Tai greitas ir nebrangus būdas įvertinti idėjos potencialą. Šiuo atveju itin svarbu efektyviai planuoti laiką, dirbti komandinį darbą ir įtraukti ekspertus.
Darbas su startuoliais – kompanijos investuoja į startuolius arba kuria akceleratorius. Tai galimybė sužinoti apie naujausias technologijas ir verslo modelius, rasti verslo partnerių. Puikūs pavyzdžiai: „Amazon“ ir „Zapos“ įmonės.
Inovacijos neturi nieko bendro su idėjomis?
A. Gibbo teigimu, mes vis dar pernelyg sureikšminame idėjų svarbą. Tiesa ta, kad visos jos yra bevertės, kol nėra įgyvendintos. „Juk idėja neuždirba nė vieno euro. Svarbiausia, kaip ją įgyvendinti ir kaip tai padaryti kuo greičiau. Būtent įgyvendinimo procese dažniausiai ir slypi didžiausia inovacija. Laimi tas sprendimas, kuris užtikrina greitį, efektyvumą ir labai gerą kliento patirtį“, – pabrėžė „Katalista Ventures“ atstovas.
„Tad inovuokite, visų pirma, tam, kad išliktumėte, o tinkamos inovacijos suteiks galimybę lyderiauti ir klestėti ne tik Lietuvos, bet ir užsienio rinkose“, – sakė A. Gibbas.