Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 27 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 26 d. 20:28
Augant eismo spūstims, infrastruktūros pokyčių neužteks: būtina keisti keliavimo įpročius
Lapkričio 26 d. 17:52
Kad 3D spausdintuvai mokyklose nedulkėtų – naujų technologijų mokosi ir mokytojai
Lapkričio 26 d. 14:19
Ar dirbtinio intelekto sistemų kūrėjai atsako už šių sistemų sukeltą žalą?
Lapkričio 26 d. 11:35
Dinamiškas ir universalus: antros kartos „Audi Q5 Sportback“
Lapkričio 26 d. 08:35
„Sony“ pristato antros kartos „Alpha 1 II“ pilno kadro fotoaparatą
Lapkričio 25 d. 20:25
Elektrinis sunkvežimis „Renault Trucks E-Tech T“ viena įkrova nuvažiuos 600 km
Lapkričio 25 d. 17:22
„Sony“ pristato pirmąjį „G Master“ standartinį priartinantį objektyvą su pastovia F2 diafragma
Lapkričio 25 d. 14:49
Apsaugokite savo namus: gyventojų klaidos, kurios traukia vagis, ir ekspertų sprendimai
Lapkričio 25 d. 11:20
Iš proto varanti senutė: kaip DI kovoja su telefoniniais sukčiais?
Lapkričio 25 d. 08:34
Kaip ištrinti fono paveikslėlį „iPhone“
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Ar žaibas gali numušti lėktuvą?

Publikuota: 2019-05-07 12:22
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Vaidas Neverauskas
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Sekmadienį Maskvos Šeremetjevo oro uoste avariniu būdu leidęsis lėktuvas „Sukhoi Superjet 100“, įgulos vado Deniso Jevdokimovo teigimu, patyrė žaibo smūgį, po kurio buvo prarastas radijo ryšys, be to, pilotai buvo priversti lėktuvą valdyti tik rankiniu būdu. Bet ar tikrai žaibas gali tapti lėktuvo katastrofos priežastimi?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Sekmadienį Maskvos Šeremetjevo oro uoste avariniu būdu leidęsis lėktuvas „Sukhoi Superjet 100“, įgulos vado Deniso Jevdokimovo teigimu, patyrė žaibo smūgį, po kurio buvo prarastas radijo ryšys, be to, pilotai buvo priversti lėktuvą valdyti tik rankiniu būdu. Bet ar tikrai žaibas gali tapti lėktuvo katastrofos priežastimi?

Ar žaibas gali numušti lėktuvą?

Leidinys „Time“ yra rašęs, kad žaibo smūgiai lėktuvams yra aviacijos kasdienybė. Bendrovės „Lightning Technologies“ vyr. inžinierius Edwardas J. Rupke tvirtina, kad kiekvienas JAV avialinijų lėktuvas kasmet bent kartą labai tiesiogiai susiduria su žaibu. Bet, nepaisant tokių dažnų žaibų pataikymų į lėktuvus, paskutinė aviakatastrofa, kurios tiesioginė priežastis buvo žaibo smūgis, JAV avialinijų istorijoje įvyko 1967 metais.

O tai reiškia, kad iš esmės lėktuvai turėtų būti absoliučiai atsparūs žaibo smūgiams. Po šio savaitgalio ekspertams teks keisti savo nuomonę: lėktuvai yra tik „beveik atsparūs“ žaibo smūgiams.

Žaibai – nebe grėsmė

E.J.Rupke teigimu, žaibai lėktuvus dažniausiai tranko skrendant per didelį elektros krūvį sukaupusius debesis. Mažesni lėktuvai, manoma, žaibų smūgius patiria rečiau. Ne tik dėl to, kad jie yra mažesni, bet ir dėl to, kad jiems lengviau imtis vengimo manevrų ir aplenkti debesis.

Kaip jau minėta, paskutinė dėl žaibo įvykusi aviakatastrofa JAV registruota 1967 metais. Tuomet žaibas sukėlė katastrofišką degalų bako sprogimą. Iš dalies dėl šios nelaimės įvyko milžiniškas technologinis lėktuvų saugumo didinimo šuolis, o šiais laikais prieš pradedant lėktuvų naudojimą avialinijose jie privalo išlaikyti sunkius testus: be atsparumo žaibui sertifikato komerciniai skrydžiai neįmanomi.

Keleiviai ir įgula, skrisdami lėktuvu, žaibą gali ir pamatyti, ir išgirsti, tačiau dėl to (beveik) niekada nenutinka nieko rimto: ir pats lėktuvas, ir jo jautrūs vidiniai elektroniniai komponentai turi būti labai patikimai apsaugoti nuo bet kokių nesklandumų. Iš pradžių žaibas paliečia kokią nors lėktuvo galūnę – patį jo priekį ar sparno galiuką. Tuomet lėktuvas skrenda per išlydį, kuris vėl prisiliečia prie lėktuvo fiuzeliažo ar kitos lėktuvo vietos. Taip lėktuvas atsiduria „elektros grandinėje“ tarp priešingo krūvio debesų regionų. Srovė keliauja elektrai laidžiu lėktuvo paviršiumi ir išeina per kurią nors kitą lėktuvo galūnę – pavyzdžiui, uodegą. Kartais pilotai nurodo, kad dėl žaibo sumirksi lempos ar akimirksniui sutrinka elektroninių instrumentų veikimas.

Daugumos lėktuvų korpusas yra gaminama daugiausia iš aliuminio, kuris yra puikus elektros laidininkas. Užtikrinant, kad elektrai laidaus aliuminio kelyje nuo žaibo „įėjimo“ iki „išėjimo“ taško galima užtrinti, kad didžioji žaibo elektros srovės dalis pratekės lėktuvo paviršiumi. Kai kurie šiuolaikiški lėktuvai yra gaminami iš pažangesnių kompozitinių medžiagų, kurios pačios savaime yra mažiau laidžios elektrai už aliuminį. Tuomet į šias kompozitines medžiagas gali būti įmontuojami aliuminio ar kitos elektrai laidžios medžiagos pluoštai, kuriais ir keliauja žaibo elektros srovės.

Šiuolaikiniuose keleiviniuose laineriuose yra kilometrai laidų ir dešimtys kompiuterių bei kitų instrumentų, kurie valdo beveik viską – nuo variklių iki pramoginių sistemų keleiviams. Šie kompiuteriai, kaip ir visi kiti, yra jautrūs įtampos šuoliams. Todėl lėktuvų inžinieriai turi užtikrinti ne tik išorinį lėktuvų saugumą nuo žaibų, bet ir padaryti taip, kad žaibai negeneruotų trumpalaikių įtampos šuolių, galinčių pasiekti jautrią lėktuvo viduje esančią įrangą.

Žaibo elektros energija, keliaujanti lėktuvo išore, gali indukuoti trumpalaikius įtampos šuolius laiduose ar implantuojamoje elektronikoje (pvz., širdies ritmo vedliuose). Tai yra vadinama netiesioginiu žaibo poveikiu. Nuo jų turi apsaugoti kruopštus korpuso izoliavimas, įžeminimas ir įtampos šuolius išlyginanti įranga. Gamintojas privalo užtikrinti kiekvienos kritiškai svarbios elektros grandinės ar elektroninės įrangos vieneto saugumą pagal šalies gamintojos aviacijos administracijos instrukcijas.

Labai daug susirūpinimo kelia ir degalų sistema: katastrofos priežastimi gali tapti net menkiausia kibirkštėlė. Dėl to inžinieriai imasi visų įmanomų priemonių, kad tik dėl žaibo elektros srovės nepradėtų kibirkščiuoti kurioje nors lėktuvo degalų sistemos vietoje. O lėktuvo korpusas aplink degalų bakus turi būti pakankamai storas, kad žaibas jo nepradegintų. Visos struktūrinės degalų sistemos jungtys ir mazgai turi būti būti suprojektuoti taip, kad nekibirkščiuotų, nes žaibo srovė gali pereiti iš vienos sistemos dalies į kitą. Degalų pripylimo dangtelis ir visi degalų sistemos vožtuvai, visi vamzdeliai ir degalų žarnos, patys varikliai turi būti apsaugoti nuo žaibo. Be to, lėktuvuose naudojami degalai, kurie išskiria mažiau lakių, sprogių garų.

Dar viena vieta, kuriai inžinieriai skiria ypatingą dėmesį siekdami apsaugoti lėktuvą nuo žaibo poveikio, yra lėktuvo nosis – kūgis, kuriame yra radaras ir kiti svarbūs skrydžio instrumentai. Kad radaras veiktų, jis negali būti patalpintas į elektrai laidų narvą. Dėl to lėktuvo nosies išoriniame paviršiuje yra žaibų nukreipimo juostelės. Šios juostelės dažniausiai būna pagamintos iš vientisų metalo strypų arba arti viena kitos esančių kniedžių, pagamintų iš laidžios medžiagos. Šios žaibų nukreipimo juostelės iš esmės yra lėktuvo žaibolaidžiai.

Nepaisant visų šių specializuotų apsaugos nuo žaibo priemonių, kiekvienas lėktuvas, į kurį skrydžio metu pataiko žaibas, po nusileidimo būna kruopščiai patikrinamas, tačiau dažniausiai jis būna arba visiškai nepažeistas, arba apgadinimai būna labai menki.

Pirmas smarkiai prisvilęs blynas

Sudėtinga pasakyti, kiek šios konkrečios nelaimės atveju svarbu yra tai, kad lėktuvo gamintojas yra bendrovė „Sukhoi“, kuriai „Superjet 100“ apskritai yra pirmas keleivinis avialaineris, tačiau iki šiol jų tarnyba avialinijose daug džiaugsmo lėktuvus įsigijusioms įmonėms nekelia.

Europoje, be Rusijos, šiais lėktuvais naudojosi tik Airijos įmonė „CityJet“, vykdžiusi skrydžius „Brussels Airlines“ užsakymu. Pagal sutartį Airijos kompanija turėjo įsigyti 15 rusiškų lėktuvų su galimybe savo flotilę papildyti dar 16 lainerių. Bet šių metų pradžioje „Brussels Airlines“ paskelbė, kad nutraukia sutartį su „CityJet“, o airiai savo ruožtu pradėjo derybas su įmone „Sukhoi“ dėl 7 pristatytų lėktuvų grąžinimo.

Priežastis – dažni lėktuvų gedimai ir itin ilgi atsarginių detalių pristatymo terminai, dėl ko „CityJet“ nesugebėjo vykdyti sutartinių įsipareigojimu Belgijos avialinijoms.

Atsikratyti „Superjet 100“ lėktuvų dėl panašių priežasčių svarsto ir Meksikos pigių kelionių bendrovė „InterJet“: remontuojami lėktuvai atsarginių lėktuvų angaruose laukdavo savaitėmis, o tam, kad bent dalis lėktuvų būtų naudojami, meksikiečiai buvo priversti net keturis įsigytus lėktuvus iš trisdešimties sunaudoti atsarginėms dalims.

Sprendžiant pagal E.J.Rupke aiškinimą, galima būtų spėti, jog „Superjet 100“ vidaus kabinos izoliacija nuo žaibo nebuvo pakankama arba žaibas indukavo tokią stiprią srovę lėktuvo viduje, kad sukėlė įtampos šuolius, sugadinusius ryšio ir navigacijos įrangą lėktuvo viduje.

Kol savo išvadų nepateikė avariją tiriantys ekspertai, reikėtų susilaikyti nuo griežtų išvadų, tačiau neabejotina, kad ši nelaimė tikrai nepagerins ir taip ne idealios „Sukhoi“ keleivinių lėktuvų reputacijos.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama