Paskutinį liepos penktadienį visame pasaulyje švenčiant sistemų administratoriaus dieną, paprastam, skaitmeninių technologijų pasaulį tik iš vartotojo pusės pažįstančiam žmogui, gali kilti klausimas: o kas tie sistemų administratoriai? Kuo jie užsiima? Kodėl jie turėtų būti svarbūs ir man?
Bandant atsakyti labai trumpai, tikriausiai tektų išaiškinti maždaug taip: sistemų administratoriai – tai žmonės, prižiūrintys, kad internetas jų prižiūrimoje sistemoje veiktų nuolat ir be trikdžių – panašų vaidmenį geležinkelių sistemoje atlieka dispečeris – jis nukreipinėja traukinius taip, kad neįvyktų avarija. Tik sistemų administratorius kiekvieno traukinio nenukreipinėja – jis savo sistemą stengiasi sutvarkyti taip, kad traukiniai patys visada saugiai pasiektų tikslą.
O kiekvienam vartotojui jie svarbūs tuo, kad norėdami ką nors perskaityti, surasti, atsisiųsti, paklausyti ar pasižiūrėti, tą pastaraisiais laikais galime padaryti praktiškai bet kada – prieš gerą dešimtmetį vyresniųjų interneto vartotojų tolerancija neveikiančioms paslaugoms buvo gerokai didesnė: „a, neveikia – na tai rytoj patikrinsiu, gal jau veiks“. Šiandien tokie pokštai būtų visiškai neatleistinas aplaidumas.
O apie savo darbo virtuvę iš vidinės pusės trumpai ir ne visai rimtai papasakojo UAB „Technologijų ir inovacijų centras“ IT sistemų priežiūros skyriaus vadovas Romas Šostakas.
– Yra senas posakis apie sistemų administratorius (na ir apskritai apie visus IT specialistus): jeigu tai veikia – nekišk nagų. Ar sistemų administratorių požiūris į darbą iš tiesų yra tik „reakcija į krizes“? O gal imamasi ir kokių nors aktyvių veiksmų?
– Labai teisingas posakis – kam gadinti tai, kas veikia? O tokia išmintis juk iš gyvenimo kyla: prikiši nagus penktadienį, trumpai, po darbo, ir turėk bėdą iki pirmadienio ryto... Realiai, nuolat vyksta sistemų funkcionalumo tikrinimas, kad užbėgtume problemoms už akių.
– Kurioje visų IT specialistų „hierarchijos“ vietoje yra sistemų administratoriai? Dievai? Kardinolai? Kunigai? Ar paprasti parapijiečiai?
– Dievai ir Kardinolai – kituose padaliniuose. :) Mes labiau kunigų funkcijas atliekame: išklausyti, suprasti ir atleisti. :)
– Koks yra „krizės šalinimo“ procesas – kaip problema identifikuojama, kaip ji šalinama?
– Problemos identifikuojamos įvairiai: dažniausiai patys pastebime, kad kažkas negerai. Kitais atvejais vartotojas iš karto informuoja, jeigu jam kas nepavyko. Na, o sprendimas kiekvienu atveju priklauso nuo paties sutrikimo. Jei tai ypač rimta, kviečiamas specialistų komitetas, kuris vertina situaciją ir ieško geriausio sprendimo.
– Ar skiriasi sistemų administratoriaus darbas įmonėje su atskiru IT skyriumi ir didelėje specializuotoje IT įmonėje? Jei taip – kuo?
– Žinoma, skiriasi. IT skyriuje įmonės viduje dažniausiai dirba mažiau žmonių ir viskas daug paprasčiau – mažas draugiškas kolektyvas. Kai kalbame apie atskirą IT įmonę, paprastai kalba sukasi apie daugybę žmonių, skirtingų padalinių ir funkcijų, daugiau derinimo. Bet yra ir pliusas – didesnis kolektyvas.
– Įsivaizduokime, kad vieną liūdną dieną staiga išnyksta visi pasaulio sistemų administratoriai. Per kiek laiko dangus nugriūtų ir grįžtume į akmens amžių?
– Administratoriai negali išnykti – tai aksioma. :) O dar ir dar vieną krizinę situaciją išspręstume kaip ir likusias – į akmens amžių tikrai nespėtume grįžti.
– Nusakykite sistemų administratoriaus darbą penkiais būdvardžiais.
– Įdomus – užknisantis – beprotiškas – linksmas – įtemptas.
– Kodėl sistemų administratorių diena švenčiama paskutinį liepos penktadienį?
– Tikriausiai sistemų administratorių budrumui patikrinti, nes kitu būdu jų nuo kompiuterių atplėšti neįmanoma. Juk potencialiai tai – viena karščiausių dienų metuose (bent Lietuvoje), o kaip žinia, serveriai ir kita įranga, kurioje veikia sistemos, tinklai ir visa kita, karščiui yra jautri.
Rutina ir kuriozai
Savo sistemų administratoriaus patirtimi – nuo anekdotinių situacijų iki kantrybės pamokų – pasidalinti sutiko ir bendrovės „Blue Bridge Bond“ direktorius Artūras Šriupša.
Jo žodžiais, sistemų administratoriai visuomet turi dvi svarbiausias užduotis. Pirmoji – užtikrinti nenutrūkstamą visų IT sistemų funkcionavimą, antroji – patenkintas klientas. Galvoti, kuri iš užduočių yra sudėtingesnė, jiems tiesiog nėra laiko, nes su abiem iššūkiais privalu sėkmingai tvarkytis nuolat. Geras IT sistemų administratorius turi kaip įmanydamas spręsti bei šalinti klientams su IT kylančias situacijas ir, kaip pabrėžia A. Šriupša, daryti tai labai greitai.
„Dažniausiai tenka bendrauti su paprastais darbuotojais, kurie turi minimalias IT žinias. Todėl sprendžiame įvairiausius klausimus: nuo nemokėjimo pasikeisti slaptažodį, įvairių klausimų dirbant su „Microsoft Office“ programomis iki serverių lūžimų. Pabendrauti tenka ne tik su pačiais klientais, bet ir jų vaikais. Žinoma, daugiausiai streso kelia tos nelemtos situacijos, kai visos užklausos pasipila vienu metu lyg iš gausybės rago, o klientams ne visuomet pavyksta prisiskambinti – prasideda telefoninis „katės ir pelės“ žaidimas“, – darbo specifiką atskleidžia A. Šriupša. Jo teigimu, kai klientas neturi supratimo apie kiekvienam IT specialistui elementarius dalykus, tenka į reikalą pažvelgti kūrybiškai ir tiesiog pasitelkti buitinius pavyzdžius. Žvelgiant iš šalies tai gali atrodyti išties keistai.
Nors ir varginantis, sistemų administratoriaus darbas niekada neleidžia nuobodžiauti: „Pavyzdžiui, esame gavę užklausą, kad neveikia internetas, o pradėjus spręsti problemą paaiškėjo, jog paprasčiausiai neatsidaro socialinis tinklas „Facebook“, kuris blokuojamas dėl įmonės vidaus politikos. Pasitaiko ir tokių atvejų, kad vartotojas skundžiasi negalintis išsaugoti naujų dokumentų, o sprendžiant užklausą atrandame, jog kliento kietajame diske paprasčiausiai nebėra laisvos vietos“, – prisimena IT įmonės direktorius.
Sistemų administratoriaus darbo dienos krūvis – 25 valandos per parą, juokauja A. Šriupša, tačiau tiesos tame yra, nes kažką suplanuoti čia sunku – didžiąja dalimi darbas priklauso nuo klientų užklausų, jų darbo valandų ir technologijų, kurios naudojamos. Iš kitų IT specialistų sistemų administratorius dažniausiai išsiskiria nuo savęs dvelkiančia ramybe ir kantrybės šarvu. Tai yra natūralu, nes šios savybės jam neišvengiamos – šiame darbe negalima reikšti emocijų net pačiomis nemaloniausiomis ar baisiausiomis akimirkomis.
Vienas skaudesnių klausimų sistemų administratoriaus profesijos žmonėms yra dailiosios lyties atstovės – moterys sistemų administratorės šiandien yra tapusios nykstančia rūšimi, todėl juokaujama, kad jas reikėtų įtraukti į raudonąją knygą. Anot A. Šriupšos, moterys tesudaro vos 5 proc. visų Lietuvoje dirbančių sistemų administratorių.
Esate kada pagalvoję, kad norėtumėte ar galėtumėte būti IT sistemų administratoriumi? Pateikiame vieną užklausą, ir kaip į ją atsakytumėte: „ką daryti jei pelę jau nustūmiau iki kilimėlio krašto, o ekrane ji dar nepasiekė krašto“?