Šiandien jau nieko nebestebina gyvenimą palengvinantys ir „išmaniaisiais“ vadinami telefonai ar televizoriai. Savo populiarumo bangos laukia išmanieji laikrodžiai, šaldytuvai, dulkių siurbliai ir kiti buities prietaisai. Tačiau išmaniaisiais gali būti ne tik kasdien naudojami įrenginiai, bet ir kiti visuotinai naudojami inžineriniai statiniai, pavyzdžiui, keliai.
Pavyzdinis išmaniojo kelio projektas
Pietų Korėjoje jau įgyvendinamas pavyzdinis išmaniųjų kelių projektas – šiuo metu tiesiamas bandomasis ruožas, kuris, tikimasi, bus užbaigtas 2017-aisiais. Naujoje infrastruktūroje sujungiami saugumo, patogumo ir patikimumo aspektai.
Šalia kelio įdiegti jutikliai fiksuoja oro sąlygų pasikeitimus – lietų, rūką, sniegą ar stiprų vėją – ir siunčia informaciją tiesiai vairuotojui į jo automobilį. Informaciją apie eismo sutrikdymus (spūstis ar avarijas) vairuotojui perduoda kelią stebintys įrenginiai. Jie nurodo, kurį kelią geriausia pasirinkti, kad būtų galima išvengti nesklandumų. Taip reguliuojamas automobilių srautas, nes sistemoje pokyčiai įvertinami realiu laiku – išvengiama naujų spūsčių susidarymo avarijos aplenkimo vietoje.
Išmanusis kelias (VGTU iliustr.)
Taip pat šie įrenginiai sudaro galimybę kelių naudotojo mokestį susimokėti nesustojant ir netgi nemažinant greičio – įvažiavus į tam tikrą kelio ruožą sistema pati automatiškai gali nuskaityti reikiamą mokestį.
Pagrindinė išmaniųjų kelių funkcija – užtikrinti saugų eismą. Tam kelio pakraščiuose diegiami jutikliai, kurie, reaguodami su specialia automobilyje esančia įranga, neleidžia jam išvažiuoti už eismo juostos ribų. Tokia prevencijos priemonė ypač praverčia vairuojant naktį, kai padidėja tikimybė užmigti prie vairo.
Automobilyje esanti įranga, sąveikaudama su kelyje esančiais detektoriais ir radarais, perduodančiais informaciją į automobilį, gali reguliuoti transporto priemonės greitį ir netgi padėti aplenkti atsiradusias kliūtis ar lėtesnius automobilius.
Modernios technologijos leidžia ne tik rinkti informaciją iš aplinkos, bet ir tirti automobilio darbo režimo rodiklius – stebėti važiavimo greitį, degalų sąnaudų efektyvumą ir anglies dvideginio išmetimą. Jeigu transporto priemonė viršija leistinas normas, ji bus stabdoma ir įspėjama arba baudžiama už pasikartojančius pažeidimus.
Lietuvoje – išmaniųjų kelių užuomazgos
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Aplinkos inžinerijos fakulteto Kelių katedros vedėjas doc. dr. Virgaudas Puodžiukas sako, kad Lietuva taip pat nori išmaniųjų kelių ir jau pradėjo veiksmus šioje srityje.
„Labiausiai rūpinamasi eismo saugumu, ypač žiemą, kai vairavimo sąlygos tampa daug sudėtingesnės. Informacinės kelių oro sąlygų automatinės stotelės seka kelio dangos ir oro temperatūrą, matomumą, kritulius, vėjo greitį, nustato rasos tašką ir kitus svarbius parametrus. Būtent jų parodymai padeda prognozuoti situaciją kelyje ir ja laiku pasirūpinti“, – sakė dėstytojas.
2011 metais įsteigtas Eismo informacijos centras sukūrė programėlę išmaniesiems telefonams „Eismo informacija“, kurioje vairuotojai gali sužinoti apie kelyje laukiančius eismo apribojimus, kelio taisymus bei numatomas orų sąlygas.
Dar viena inovacija Lietuvos keliuose – sistema su patikros vartais, kurie turi integruotas stebėjimo kameras, lazerinius skaitytuvus, svėrimo ir transporto skaičiavimo jutiklius. „Viena didesnių Lietuvos kelių problemų – perkrauti automobiliai. Dėl per didelės apkrovos irsta keliai ir susidaro provėžos, tačiau pažeidėjus ne taip lengva identifikuoti ir sudrausminti. Naujieji postai palengvins šį procesą“, – pasakojo Virgaudas Puodžiukas.
Kuo ypatingi išmanieji keliai?
Išmaniaisiais vadinami modernūs keliai, kurie tiesiami sujungiant pažangias technologijas statybos, informacinių sistemų ir automobilių gamybos srityse. Taip siekiama sukurti bendrą susisiekimo keliais sistemą, o drauge pagerinti žmonių gyvenimo kokybę, padidinti saugumą keliuose ir užtikrinti mažesnę žalą gamtai.
Kuriant išmaniuosius kelius, orientuojamasi į bendrą eismo informacijos ir aplinkos ryšio technologiją, leisiančią bet kuriuo metu ir bet kurioje kelių tinklo vietoje apsikeisti reikiama informacija. Taip pat siekiama mažinti neigiamą poveikį aplinkai – plėtojamos aplinkai nekenkiančios kelių statybos ir tiesimo technologijos, naudojančios žaliąją energiją.
Be naudos vairuotojams, išmanieji keliai tausoja aplinką. Tai puiki platforma atsinaujinančių energijos šaltinių panaudojimui, pavyzdžiui, tunelių apšvietimui galima naudoti energiją, kaupiamą saulės baterijose ar vėjo jėgainėse.