Europos reklamos įmonės 2013 m. itin išpopuliarino elektronines cigaretes (e. cigaretes). Tai bateriją turintys prietaisai, kurių naudojimas atkartoja tabako gaminių rūkymo procesą, suteikia rūkaliams nikotino dozę, padeda išvengti nemalonių vėžį sukeliančių medžiagų, esančių įprastose cigaretėse. Visgi e. cigaretės nėra nauja idėja. Pirmasis patentas prekiauti šiomis cigaretėmis įsigytas dar 1963 metais, o nuo 2005-ųjų jos buvo eksportuojamos iš Kinijos. Kodėl e. cigaretės imtos populiarinti tik dabar? Atsakymo ieškoti padeda Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės prezidentas, Sveikatos tyrimų instituto vadovas dr. Aurelijus Veryga.
Kaip manote, kas nulėmė tokį staigų e. cigarečių išpopuliarėjimą?
Kai e. cigaretės pasirodė pirmąjį kartą, tabako kompanijos ignoravo šį produktą, nes suprato, kad jis niekada nepakeis tikrųjų cigarečių. Juk šios bendrovės dirbo daugelį metų, kad jų produktų ingredientai būtų „teisingi“. Kalbama ne apie tabaką, o tokias medžiagas kaip amoniakas, kuris užtikrina, kad nikotinas būtų greičiau absorbuojamas. Taip užtikrinama, kad vaikai, pradėję rūkyti, taptų priklausomi greičiau, nei juos atbaido atsiradęs kosulys ar kiti organizmo siunčiami pagalbos prašymo signalai. Arba mentolis ir kitos kvapiosios medžiagos, skirtos pritraukti vaikus. Tabako kompanijų produktai yra puikiai suprojektuoti taip, kad kuo daugiau vaikų pradėtų rūkyti ir mažiau suaugusiųjų sugebėtų mesti.
Tačiau pasikeitė keletas dalykų. Pirma, šalys suvaržė tabako gaminių reklamą. Žinoma, tabako bendrovės sugebėjo apeiti daugelį suvaržymų, mokėdamos dideles sumas tam, kad rūkymas būtų vaizduojamas filmuose ar socialinėje žiniasklaidoje. Arba stiprindamos prekės ženklą suteikė tabako gaminių vardus kitoms prekėms, pavyzdžiui drabužiams, kurie reklamuojami teisėtai. Bet su kiekviena nauja karta bendrovėms reikia iš naujo sustiprinti savo rinkodarą, todėl e. cigaretės, atkartojančios rūkymo procesą, pakiša tabako pramonei puikią galimybę. Antra, šalys uždraudė rūkyti viešose vietose. Daugelis rūkalių pasinaudojo tuo kaip stimulu mesti. Likusiems e. cigaretės ir vėl atėjo į pagalbą, suteikdamos galimybę gauti nikotino dozę bet kurioje vietoje. Įmonių pelnas dėl to nekito.
Teigiate, kad tabako kompanijoms parankus toks e. cigarečių populiarėjimas, nors iš pažiūros atrodytų, kad įprasti tabako gaminiai turėtų konkuruoti su tokiais elektroniniais prietaisais?
Tikrai, taip. Juk svarbiausia tai, kad rūkymas tapo socialiai nepriimtinas daugelyje šalių. Rūkymas pripažintas priklausomybe, o rūkalius imta užjausti ir jiems teikti pagalbą, nustota prie jų derintis ir juos gerbti. Imta suprasti, kad Marlboro kaubojus neišnyko gražiame saulėlydžio horizonte, o paprasčiausiai mirė nuo vėžio. Net įžymybės ėmė vengti rūkyti viešai. Rūkymas pamažu tapo gėdingu elgesiu, kurio visi šalinasi. To tabako kompanijos ir bijojo labiausiai, todėl jiems reikia žmonių, kurie atkartotų rūkymo procesą ir būtų elgesio modelis vaikams. Nenuostabu, kad tarp Amerikos vaikų per pastaruosius metus taip išaugo elektroninių cigarečių vartojimas. Daugelis jų taip pat rūko tikrąsias cigaretes.
E. cigaretės dažniausiai reklamuojamos, kaip tabako gaminių pakaitalas, padedantis mesti rūkyti. Ar tai tiesa?
Nors ir yra atlikta keletas tyrimų, rodančių, kad ši priemonė padeda atsikratyti priklausomybės nuo nikotino, tokio būdo nerekomenduočiau nė vienam rūkančiajam. Toks metimo rūkyti būdas yra ne daugiau efektyvus, nei kiti nikotino pakaitalai. Tiesa ta, kad dauguma žmonių, kurie meta rūkyti padaro tai be jokios pagalbos. Be to, pleistrai ir kramtomoji guma nesukelia rizikos įkvėpti toksinių cheminių medžiagų, tokių kaip formaldehidas, kuris išsiskiria kaitinant nikotiną. Yra ir kitų būdų, palengvinančių metimo rūkyti procesą, kurie nė vienas nereklamuoja rūkymo įpročio.
Kalbant apie e. cigarečių reklamą, Lietuvoje šiuo klausimu elgiamasi gana atsargiai, kadangi bijoma, kad e. cigaretės nebūtų reglamentuojamos kaip vaistai. Daugelis vyriausybių visoje Europoje supranta tai ir ėmėsi veiksmų prieš e. cigaretes, reikalaudamos, kad jos būtų reglamentuojamos kaip vaistai, uždraustos naudoti viešose vietose ir nereklamuojamos. Tokia galimybė numatyta ir šiuo metu iš naujo svarstomoje ES Tabako produktų direktyvoje. Lietuvoje jau buvo mėginta susidoroti su šia nauja grėsme. Nors Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas ir mėgino įrodyti, kad e. cigaretės imituoja tabako gaminius ir dėl to negali būti pardavinėjamos Lietuvoje, teismo sprendimas buvo kitoks ir ši prekė laisvai pardavinėjama ir reklamuojama.