Interaktyvi biblioteka – tai bendras daugiau nei 70-ties Lietuvos viešųjų, valstybinės ir nacionalinės reikšmės bibliotekų tinklas, skirtas pažangių elektroninių paslaugų teikimui. Šiame tinkle galima užsakyti įvairių dokumentų kopijas, užduoti klausimus bibliotekininkui, o su LIBIS (Lietuvos integralios bibliotekų informacinės sistemos) pažymėjimu užsakyti knygas ir dokumentus iš įvairių Lietuvos bibliotekų.
Modernus tinklas Lietuvoje pradėjo veikti 2011-aisiais ir iki šiol tęsia veiklą. Statistika byloja, kad dažniausiai interaktyviomis bibliotekos paslaugomis naudojasi 20–30 metų jaunuoliai, kiek rečiau asmenys iki nuo 30 iki 40 metų, o rečiausiai – vyresni nei 60 metų asmenys. Tikriausiai taip yra dėl to, kad Lietuvoje vis dar trūksta kompiuterinio raštingumo žinių įgijusių vyresnio amžiaus atstovų. Nepaisant to, susidomėjimas internetu teikiamomis paslaugomis auga – tai geras ženklas.
Plačiau apie projektą ir bibliotekose teikiamas elektronines paslaugas pasakoja Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos ryšių su visuomene skyriaus vedėjas Justas Jaskonis.
Rašoma, kad interaktyvi biblioteka – tai pažangių el. paslaugų tinklas, kuriame galima užsisakyti dokumentų kopijas, gauti naujus dokumentus ar net užduoti klausimus bibliotekininkui. Kokios interaktyvios paslaugos populiariausios?
Sudėtinga pasakyti, remiantis tik statistiniais duomenimis. Vienos iš jų yra naudojamos labai retai arba pateikiamos automatiškai, paties vartotojo nustatytu periodiškumu, tai:
- Informacijos apie naujus dokumentus prenumerata;
- Informacijos apie bibliotekos veiklos naujienos prenumerata.
2012-aisiais šiomis paslaugomis naudojosi 149 lankytojai (skaičiuojami tik unikalūs lankytojai), jiems buvo pateiktos 260 prenumeratos.
Paslaugos, kurių metu galima užsisakyti skaitytojo pažymėjimą ar dokumentų kopijas – vienkartinės. Pavyzdžiui, skaitytojo pažymėjimą galima užsisakyti tik vieną kartą. Beje, nurodytos paslaugos yra mokamos, taigi kaina turi įtakos sprendžiant ar paslauga reikalinga, ar ne. Pavyzdžiui, dokumento kopijos užsakymas gali būti pradėtas, tačiau dažnai nevykdomas, nes užsakomas visas dokumentas, o kopijavimui nustatytas ribojimas (leidžiama kopijuoti tik tam tikrą jo dalį). Be to, dokumentas saugomas autorių teisių. Dar gi naudotojas neįvertina, kiek kainuos paslauga ir tik pamatęs mokėjimo pranešimą, atsisako paslaugos.
Per 2012 metus norėta užsakyti 91 skaitytojo pažymėjimą, tačiau tik 69 užsakymai įvykdyti. Pateikti 203 užsakymai kopijoms, dalis atmesta dėl aukščiau nurodytų priežasčių.
Daug kalbėjote apie skaitytojo pažymėjimą. Na, o kas yra LIBIS pažymėjimas? Kokios privilegijos suteikiamos tokį pažymėjimą turinčiam skaitytojui?
LIBIS skaitytojo pažymėjimas galioja visose LIBIS bibliotekose. Tačiau teikiant šią paslaugą įprastu būdu, kai pažymėjimas įsigyjamas skaitytojui atėjus į konkrečią biblioteką, būtina pateikti visus asmeninius duomenis.
Perkėlus paslaugą į portalą skaitytojas gali užsisakyti skaitytojo pažymėjimą sau ir savo globotiniams, pasirinkti lankytinas bibliotekas (tuo metu sistema automatiškai perkelia skaitytojo registracijai būtinus duomenis į pasirinktų bibliotekų skaitytojų registracijos duomenų bazes). Už suteiktą paslaugą galima apmokėti internete, o užsakytas pažymėjimas siunčiamas nurodytu adresu.
Na, o koks LIBIS pažymėjimo galiojimo laikas?
Pažymėjimas neturi nustatyto galiojimo termino, tačiau skaitytojas gali įsigyti naują, kai susidėvi arba pametamas jo turėtas pažymėjimas. Įsigydamas pažymėjimą skaitytojas susipažįsta su jo naudojimo taisyklėmis ir įpareigojama kiekvienais metais atnaujinti asmeninius duomenis. Jei skaitytojas nesinaudoja bibliotekos paslaugomis daugiau nei 6 metus jo duomenys automatiškai ištrinami. Po 6 metų, atsiradus poreikiui, skaitytojas visada gali grįžti į biblioteką ir naudotis senuoju pažymėjimu.
Kaip dažnai atnaujinama bibliotekose esamų knygų ir teikiamų paslaugų informacija? Apskritai, kaip ji generuojama, juk bibliotekų tinkle daugiau nei 70.
Visa informacija apie LIBIS bibliotekose esančius dokumentus gaunama ir kaupiama nacionalinės bibliotekos suvestinio katalogo duomenų bazėje. Duomenys šioje bazėje atnaujinami kas dieną arba kartą į savaitę. Kataloge atsiradus naujiems, skaitytojo užklausą atitinkantiems duomenims, jie iš karto persiunčiami šiai informacijai gauti nurodytu būdu – el. paštu arba RSS srautu.
2012-aisiais apie naujus dokumentus informuoti 58 naudotojai. Per metus juos pasiekė 85 prenumeratos. Informaciją apie bibliotekų veiklos naujienas gauti pageidavo 91 naudotojas. Per metus jiems buvo inicijuotos 175 prenumeratos.
Kaip vertinate interaktyviąją biblioteką? Kas jau pasiekta? Galbūt ateityje sistema bus tobulinama?
Manome, kad sukūrėme ir knygų mėgėjams pasiūlėme naują, jų poreikius atitinkančią paslaugą. Tačiau patiems vertinti teikiamų paslaugų kokybę sudėtinga ir nelabai korektiška. Šiais metais esame numatę atlikti paslaugos vartotojų apklausą. Tam tikslui portale sukurtas įrankis, kuriuo bibliotekai paruošime klausimyną, jis automatiškai bus išsiunčiamas atsitiktiniu būdu atrinktiems paslaugų naudotojams. Gavę ir išanalizavę apklausos duomenis, galėsime detaliau komentuoti teikiamų paslaugų kokybę ir numatyti naujus uždavinius tobulinant ar praplečiant paslaugas.
Kokias dokumentų kopijas galima užsakyti? Ar daug kūrinių leidžiama kopijuoti?
Klientas gali užsakyti dokumento elektroninę kopiją ar kopiją popieriuje. Paieškos rezultatų sąraše šalia užsakomojo dokumento pavadinimo atvaizduojamas užsakomos kopijos tipas. Jis nustatomas automatiškai importuojant iš bibliotekų gaunamus įrašus į suvestinį katalogą, tada programa pagal nustatytas sąlygas tikrina ir nustato požymį kopijavimui. Jei paieškos rezultatų sąraše nėra piktogramų (tai reiškia, jog dokumentas gali būti saugomas autorių teisių), klientas gali pateikti užsakymą, kurį portalas priima, tačiau pateikia papildomą pranešimą, jog šio dokumento kopijos užsakymas bus tikrinamas ir gali būti neįvykdytas. Toliau pateiktą užsakymą tikrina paslaugos administratorius ir prie dokumento bibliografinio įrašo įveda reikiamus požymius.
Galimos neįvykdymo priežastys: dokumentas saugomas autorių teisių, užklausos pateikimo metu nei vienoje bibliotekoje nėra kopijai užsakyti reikalingo dokumento (pvz. dokumentas išduotas skaitytojui); dokumentas bibliotekose yra, bet yra nustatytas defektas (trūksta puslapių).
Jeigu kopija galima, per kiek laiko ji pasiekia skaitytoją?
Kadangi paslaugos vykdyme dalyvauja visos LIBIS bibliotekos, o programa automatiškai parenka skenavimo užduotį vykdysiančią biblioteką, nustatytas maksimalus užduoties vykdymo terminas – 5 dienos, tačiau paslaugos administratorius gali kontroliuoti vykdymą – paspartinti, nutraukti ar, susisiekęs su skaitytoju, tikslinti užduotį.
Elektroninė kopija vartotojui pasiekiama per pranešime nurodytą nuorodą, kopija popieriuje vartotojui pateikiama jo pasirinktu būdu (išsiunčiama paštu ar atiduodama atėjus į Nacionalinę biblioteką).
Kokios kainos, už kokias paslaugas yra taikomos?
Yra apmokamos šios paslaugos:
- Skaitytojo pažymėjimas: 4 Lt (be pašto išlaidų);
- Dokumento skaitmeninė kopija: 1 lapas – 1 Lt;
- Klausk bibliotekininko paslauga mokama, jeigu pateiktas užsakymas susijęs su bibliotekos mokamų paslaugų sąraše nurodytomis paslaugomis.