2005 metais mes lėtai ir nepastebimai priėjome svarbų interneto etapą: vartotojų skaičius pasiekė milijardą. Kadangi internete nėra vieningo registro, mes nežinome, kas buvo tas laimingasis arba kada jis prisijungė prie interneto. Tačiau remiantis statistika, ko gero, tai buvo 24 metų moteris iš Šanchajaus. Interneto vartotojų augimas buvo stulbinantis.
Jei tikėtumėte kompanijos Morgan Stanley duomenimis, 36 proc. interneto vartotojų gyvena Azijoje, 24 proc. – Europoje. Tik 23 proc. interneto vartotojų gyvena Šiaurės Amerikoje, kur 1969 metais viskas ir prasidėjo.
Kad pasiektų pirmą milijardą, internetui prireikė 36 metų. Antras milijardas, tikėtina, bus pasiektas 2015 metais, ir dauguma antro milijardo vartotojų bus iš Azijos. Trečią milijardą pasiekti bus kur kas sunkiau ir jis bus pasiektas tik 2040 metais.
2002 metais firma NUA sakė, kad pasaulyje yra 605 milijonai interneto vartotojų. Nuo to laiko internetas augo 18 proc. per metus greičiu. Ne taip greitai, kaip 90-aisiais, tačiau vis tiek solidžiai.
Bendrai, interneto vartotojų augimas buvo stulbinantis. Prieš dešimt metų tai buvo technikų tinklas, šiandien tai yra įprasta verslo priemonė daugelyje šalių. Vykdant tyrimus JAV ir Europoje, paaiškėjo, kad didelė dalis įmonių informacijos ir partnerių ieško internete.
E-komercijos ateitis
E-komercija toliau augs. Paprastai žmogui reikia dviejų trijų metų, kad jis galėtų internete jaustis gerai ir atlikti pirkimus. Tai reiškia, kad komercinių svetainių pirkimo paslaugos populiarumas išaugs kelis kartus, kai tas milijardas vartotojų apsipras pasauliniame tinkle.
Milijardas interneto vartotojų nemaža minia, kuri labai skiriasi nuo Silicio slėnio ir kitų technologinių centrų gyventojų. Pavyzdžiui, internete yra keli šimtai tūkstančių pagyvenusių žmonių, ir dar daugiau - neturinčių aukštojo išsilavinimo. Dabartiniai interneto vartotojai labai skiriasi nuo jūsų ir vis didėja skirtumas tarp interneto elito ir paprastų vartotojų.
Tai reiškia, kad jei norime, jog e. komercija plėtotųsi paprastų vartotojų sąskaita, elektroninėms parduotuvėms reikia sekti komercinių svetainių vartotojo sąsajos patogumo („usability“) kryptimi. Parduoti prekes 200 milijonų pramokusių vartotojų buvo pakankamai lengva. Parduoti tą pačią prekę 800 milijonų ką tik pradėjusiems naudotis internetu, yra kur kas sudėtingiau. Kito milijardo aptarnavimui reikės dar didesnių technologijų paprastumo standartų.
Pokyčiai demografijoje
Iki 2015 metų amerikiečiai sudarys vos 15 proc. visų interneto vartotojų ir išleis kur kas mažiau pinigų nei kiti (paprastai iki šiol amerikiečiai pinigų internete leidžia daugiausiai). Tas faktas, kad 2/3 visų pajamų bus gaunamos iš kitų pasaulio regionų, reiškia, kad vartotojo patogumui „usability“ internacionaliniu aspektu bus skiriama dar daugiau dėmesio. Deja, šiandien tik nedaugelis puslapių daro patogumo testus su vartotojais už JAV ribų ir dar mažiau jų daro pakeitimus, skirtus kitoms kultūroms. Ankščiau ar vėliau į šių svetainių vietą ateis vietiniai analogai, ir pirmosioms teks dalintis pelnu.
Štai dar vienas faktas susijęs su demografiniu judėjimu: dalis verslo JAV rinkoje ar populiarumas Silicio slėnyje vis mažiau bus svarbus sprendžiant apie interneto paslaugą arba technologiją. Kompiuteris „Mac“ jau dabar reiškia mažiau, nei galite įsivaizduoti. Nežiūrint į didelį pasisekimą JAV, vos keli procentai rinkos pasaulyje tikrai nėra pasisekimas. Azijoje „Mac“ prekinio ženklo beveik nežino.
Kinija, Indija ir „usability“
Kai Kinija ir Indija pridės dar milijardą prie interneto vartotojų, atsiras didelis poreikis šių šalių „usability“ specialistų. Dar prieš tris metus šalys negalėjo surasti šių sričių specialistų pačioms pagrindinėms paslaugoms pristatyti. Vis dažniau pasigirsta nusiskundimai, kad JAV ir Europos kompanijos negali surasti aukštos kvalifikacijos specialistų „usability“ srityje Kinijoje ir Indijoje.
Taip pat yra galimybė, kad išorinės įmonės „surinks“ visus specialistus ir vietinėms svetainėms jų neliks. Taigi, atsiras kiniškų ir indiškų svetainių su kuriomis bus sunku dirbti, dėl ko padidės laiko sąnaudos ir nepasitenkinimas interneto paslaugomis. Todėl tiek Azijos tiek Pietų Amerikos šalys turi rūpintis „usability“ specialistų ruošimu.
Kol kas nekalbėsime, kaip pasaulinis tinklas susitvarkys su 2 milijardais vartotojų. Pats faktas, kad laukiama tokio vartotojų kiekio, patraukliai pristato šią komunikacijos priemonę. Žmonės iš viso pasaulio patenkinti gaudami pačią galingiausią darbo priemonę: pasaulinis tinklas auga ir augs dėl to, kad žmonės naudojasi galimybe „bėgioti“ po visą pasaulį.
Kritinis balsas
Džiugu, kad Europoje interneto vartotojų vienu procentu daugiau nei JAV, ir dar džiugiau, kad tas skirtumas augs naujų interneto vartotojų naujose besivystančiose Europos šalyse augimo sąskaita. Tereikia kokybiškai žiūrėti į internetinę komunikaciją ir išnaudoti visas jos galimybes. Kas pirmas – tas turtingesnis.
Straipsnį paruošė „Kriause.com – internetinė komunikacija“.