Dauguma aiškinimų apie skirtingus moterų ir vyrų matematikos sugebėjimus gali būti klaidingi, tvirtinama naujame moksliniame tyrime.
Matematika tradiciškai buvo laikoma vyrišku „užsiėmimu“. Statistiniai duomenys rodo, kad moterys ir vyrai skirtingai sugeba spręsti skaitines užduotis. Kai kurie mokslininkai teigia, kad gamta yra nulėmusi tai, kad vyriškos lyties atstovai geriau susidoroja su matematinėmis užduotimis. Kiti tiki, kad tai – kultūrinis skirtumas, moterims neleidžiantis pasižymėti skaičių pasaulyje, rašo livescience.com.
Naujausias mokslinis tyrimas prisideda prie manančių, kad skirtumas tarp lyčių matematinių sugebėjimų slypi kultūroje, o ne prigimtyje. Pastebėta, kad vienose šalyse skirtumas tarp moterų ir vyrų matematinių sugebėjimų yra mažesnis nei kitose šalyse.
Moterys matematines užduotis sprendžia geriau tose šalyse, kur labiau išvystyta lyčių lygybė, geresni mokytojai bei mažiau studentų, gyvenančių skurde. Kai kuriose šalyse skirtumai matematikoje išvis nepastebėti.
„Tai – ne biologija. Nei vienas iš mūsų tyrimo rezultatų leidžia teigti, kad skirtumas matematiniuose sugebėjimuose yra įgimtas“, – teigia Wisconsin-Madison universiteto mokslininkė Janet Mertz. Tyrimo išvadose pabrėžiama, kad matematinių sugebėjimų skirtumas yra sociokultūrinio faktoriaus padarinys, o šie faktoriai gali būti keičiami.
Didesnis biologinis pranašumas
2005 metais Harvardo vadovas Lawrence Summersas paskelbė, kad vyrų yra daug daugiau mokslo srityje, susijusioje su matematika, nes jie turi įgimtų savybių geriau pasižymėti matematikos srityje.
Iškelta hipotezė teigia, kad moterys matematikos uždavinius sprendžia „vidutiniškai“, o vyrai skaičiuoja arba labai gerai arba blogai.
Tačiau išnagrinėjus 2007 metų duomenis paaiškėjo, kad vyrų matematikos sugebėjimai labiau svyruoja tik kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Taivane. Tunise labiau skyrėsi moterų matematinės galimybės. Tyrimas rodo, kad moteris iš matematikos pasaulio išstumia kultūra, o ne biologija.
Tarptautiniai duomenys
Buvo iškelta hipotezė, kad skirtumai tarp lyčių ir jų matematinių sugebėjimų gali priklausyti nuo švietimo sistemos, pavyzdžiui, atskirų mokyklų berniukams ir mergaitėms. Patikrinti šį spėjimą mokslininkai nusprendė ištirdami islamiškas šalis.
„Kai kuriose Vidurio Europos šalyse, pavyzdžiui Omane, mergaitėms sunkiai sekėsi matematikos testai, bet berniukai pasirodė dar blogiau, todėl teigiame, kad matematikos sugebėjimai nepriklauso nuo musulmonų kultūros ar mokymosi klasėse su vienos lyties bendraklasiais“, – aiškino mokslininkas Jonathanas Kane‘as.
Tačiau prasti matematiniai sugebėjimai gali būti nulemti mokymo stiliaus: religingose mokyklose daugiau valandų skiriama religijai nei matematikai.
Lygybė svarbiausia
Tyrimo autoriai išvadose pateikė, kad svarbiausias faktorius, lemiantis matematinių sugebėjimų panašumą tarp vyrų ir moterų, – lyčių lygybė. Kai vyrų ir moterų pajamos, išsilavinimas, sveikata ir politinės pažiūros mažai skiriasi, nedidelis skirtumas ir tarp jų matematinių sugebėjimų.
„Pastebėjome, kad berniukams ir mergaitėms geriau sekasi matematikoje, kai jie auga šalyje, kur moterims užtikrinama lygybė, – tvirtina mokslininkas. – Tai logiška, kad moterims gerai uždirbant ir turint gerą išsilavinimą jų vaikams lengviau sekasi matematikoje“.
Mokslinis tyrimas publikuojamas 2012 sausio mėnesio žurnale „Notices of the American Mathematical Society“.