Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 5 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 5 d. 08:22
Kaip su vaikais kalbėti apie saugumą virtualioje erdvėje?
Lapkričio 4 d. 20:23
„Hyundai“ pristato „Initium“ – naujos kartos vandenilio kuro visureigį
Lapkričio 4 d. 17:23
KTU mokslininkas apie DI ir automatizacijos paradoksą: pakeisdamos žmogų, jos kuria naujas darbo vietas
Lapkričio 4 d. 14:55
Rizikos zona ar galimybės verslui? Kokios grėsmės tyko naudojančių dirbtinį intelektą
Lapkričio 4 d. 11:33
„NanoAvionics“ palydovas nufotografavo Lietuvą iš kosmoso – skriejo aukščiau nei Tarptautinė kosminė stotis
Lapkričio 4 d. 08:23
„Volvo Trucks“ pristato naujos kartos saugumo sistemas pėstiesiems ir dviratininkams apsaugoti
Lapkričio 3 d. 17:23
Žaliasis vandenilis pramonėje: Lietuvos ir Vokietijos mokslininkai siūlo aplinkai nekenksmingą technologiją
Lapkričio 3 d. 11:29
Patarė, kaip išsirinkti EV įkrovimo stotelę: efektyvumą garantuoja tinkama elektromobilio ir įkroviklio kombinacija
Lapkričio 2 d. 17:35
Lietuvos ateities transportas: nuo skraidančių automobilių iki 240 km/h lekiančių traukinių
Lapkričio 2 d. 11:19
„Adobe“ vieną iš savo programų padarė nemokama
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Radijo bangų istorija

Publikuota: 2005-11-12 17:30
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Autorius: el. paštas Klemensas Žemaitaitis (LY3LP)
Aut. teisės: el. paštas ©Klemensas Žemaitaitis (LY3LP)

Radijo bangas atrado Hainrichas Rudolfas Hercas. Jis galbūt nelabai galėjo suvokti savo atradimo reikšmingumo. Radijo bangų juk nepasversi, nepačiupinėsi, neužuosi – dažnas pasakytų, kad tai niekam nereikalingas niekalas. Dabar pirmieji radijo ryšiai yra primiršti, tačiau kuo gali tapti „niekalas“ suvoksite iš šios trumpos istorijos.

 Rodyti komentarus (6)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Radijo bangų istorijos pradžia

Žmonėms būdinga savybė – užmiršti. Tai savisauga: jei atsiminti kiekvieną žodį ar kiekvieną įžeidimą, smegenys „perkaistų“ nuo didelio nereikalingo kiekio informacijos. Turbūt teko stebėti, kai kompiuteris (kaip ir žmogus) stringa nuo pernelyg intensyvios informacijos. Štai todėl pirmieji radijo ryšiai dabar yra primiršti.

Radijo bangas atrado (1888 m.) Hainrichas Rudolfas Hercas. Jis galbūt nelabai galėjo suvokti savo atradimo reikšmingumo. Radijo bangų nepasversi, nepačiupinėsi, neužuosi – dažnas pasakytų, kad tai niekam nereikalingas niekalas. Kuo gali tapti „niekalas“ suvoksite iš trumpos istorijos.

Pirmasis radijo ryšys buvo truputį kurioziškas. Italas Guljemas Markonis (Guglielmo Marconi) savo asistentą su imtuvu pasiuntė už keletos mylių, bet kadangi asistentas neturėjo siųstuvo, tai buvo paimtas medžioklinis šautuvas, kad patvirtintų radijo bangų sklidimą. Kai Markonis išgirdo asistento šūvį, suprato, kad radijo bangos nusklido ir buvo priimtos (1896 m.). Tik pagalvokite – jei „patvirtinti“ dabar priimamų stočių kiekį reikėtų šaudyti – neužtektų ir automato!

Kad radijo bangos „nusklido“ toli tai dar nieko nereiškė – reikalinga buvo sugalvoti būdą, jog jos nuneštų informaciją. Tuo primityviu laikotarpiu informacijos pagrindinis „nešikas“ buvo dar anksčiau sukurta ir telegrafuose naudota Morzės (Samuel Finley Breese Morse) abėcėlė (1830 m.). Nors pikti liežuviai kalba, kad Morzė tik nuplagijavo nuo savo mokinio šią idėją... Kaip yra iš tikro, turbūt niekas nesužinos.

Morzės abėcėlė – labai paprastas dalykas: kiekviena raidė atitinka taškų ir brūkšnių kombinacijas, nes tais „tamsiais laikais“ nebuvo galimybių kitaip perduoti informacijos. Išradimo nauda buvo stulbinanti: išgelbėta keletas skęstančių laivų, o poliarinėms ekspedicijoms tai buvo, išties, vienintelis išsigelbėjimas.

Dabar, interneto ir palydovinės televizijos amžiuje, Morzės abėcėlė tebegyvuoja radijo mėgėjų tarpe. Ji yra pranašesnė intensyvių trukdymų atžvilgiu, yra didesnis susisiekimo nuotolis, o kariškiai dar ir dabar naudoja telegrafinius ryšius, kaip labai patikimus. Radijo aparatūra, telegrafai (Morzės abėcėle) yra labai paprasta, todėl dažnai naudojama. Iš šiuolaikinių elementų padaryti aparatai yra modernūs – net ir „mažas žiogas“, tinkamai sukonstruotas, gali peršokti į kitą kontinentą.

Radijo bangos ir Antrasis pasaulinis karas

1939 m. vokiečių povandeninis laivas U30, vadovaujamas 26-mečio vyr. leitenanto Frico Juliaus Lempo (Fritz-Julius Lemp), skrodė Šiaurės jūrą. Staiga jam laivo radistas perdavė, kad yra labai svarbus pranešimas. Pranešime buvo sakoma, kad kuo greičiau atplėštų antspauduotą voką, paruoštą dienai „X“. Rašte buvo skelbiama, kad nuo voko atplėšimo pradžios prasideda karas su Anglija. Po dviejų valandų, horizonte buvo pastebėtas dūmų šleifas. Vyr. leitenantas Fricas Lempas nedelsdamas užėmė kovinę padėtį, ir 19:30 esant prieblandai, atakavo taip vadinamą „krovininį“ laivą, išleisdamas keturias torpedas. Dvi iš jų pataikė, ir tokiu būdu nuskandino keleivinį garlaivį, plaukusį iš Liverpulio į Otavą. Laive, pavadinimu „Atėnai“, buvo 1103 keleiviai iš įvairių šalių. Jis tapo pirma Antrojo pasaulinio karo auka jūroje.

Galima sakyti, kad vyr. leitenantas, U30 povandeninio laivo komendantas, pradėjo karą jūroje keturiomis torpedomis. Jei „Atėnų“ kapitonas Džeimsas Kukas būtų gavęs radijogramą, kad karas jau keletą valandų kaip prasidėjęs, būtų ėmęsis saugumo priemonių ir aukų būtų mažiau. Būdamas 2000 mylių nuo Belfasto, kapitonas Kukas buvo ramus, o radijo pranešimas gal ir būtų neišgelbėjęs, bet nors pagelbėjęs.

Likimo ironija – Fricas Julius Lempas buvo karo viduryje apibombarduotas britų povandeninių laivų medžiotojo „Buldogas“. Jis buvo priverstas iškilti į paviršių avariniu būdu, ir, kaip laivo U110 komendantas, pasiuntė sau kulką į burną. Pradėjo karą keturiomis torpedomis, o pabaigė viena kulka, kaip ir jo Fiureris. Taigi, nematomos radijo bangos galėjo ir kenkti: nebūtų gavęs U30 komendantas radijo nurodymų – gal nebūtų Antras pasaulinis karas atnešęs tiek daug aukų.

Radarai – nepamainomos „akys“

Karas yra karas – jis būna ne tik jūroje, bet žemėje ir ore. Gindamiesi nuo vokiečių lėktuvų britai, iš pradžių naudojo „ruporus“ ir klausydavosi, ar nepasigirs atakuojančių lėktuvų motorų gaudimas. Kaip ir patys suprantate, toks gynybos būdas yra labai ribotas – kai girdisi motoro gaudimas, mažai lieka laiko slėptis ar pakelti į orą naikintuvus, priešo atakai atremti.

Garso bangos buvo pakeistos radijo bangomis. Pirmieji radijo radarai dirbo žemame dažnyje – apie 30 MHz, antenos buvo tiesiog gremėzdiškos, bet tai buvo didelė pažanga lyginant su akustiniais radarais – pasiklausymo aparatais su ruporais. Dabar anglų pakrantės tarnybos galėjo „matyti“ žemyne kylančius lėktuvus, besigrupuojančius bombardavimo atakai, pasiruošusius perskristi 50 km. pločio Lamanšo sąsiaurį. Per tą laiką be vargo buvo galima į orą pakelti „spitfaerius“ ir „harikeinus“, kad atmušti Hermano Geringo (Hermann Wilhelm Goering) organizuojamas oro atakas.

Vokiečiai buvo įsitikinę pergale – buvo kalbama, kad tai įvyks greitai ir tik laiko klausimas kada. Pirmosios įnirtingos atakos teko radarams. Vienai parai jau vokiečiai buvo pramušę spragą radarų grandinėje, bet Vokietijos tuometinis nacionalinis didvyris, komanduojantis nacistinėms oro pajėgoms, sugalvojo, kad reikėtų subombarduoti Londoną. Anglai paros laikotarpyje sugebėjo atstatyti radarų antenas ir vėl buvo ne „akli“, ko nežinojo vokiečiai. Pastarieji ramiai kėlę į orą bombonešius galvodami, kad anglai nežinos kada yra puolami ir netgi nepasirūpino reikiamu skaičiumi naikintuvų, saugančių bombonešius. Anglai laukė: sutraukė oro pajėgas iš visos Anglijos į pietinę pakrantę. Kuo baigėsi operacija, kodiniu pavadinimu „Erelio skrydis“, vokiečiams turbūt daugelis žinote: negrįžo daugiau nei pusė bombonešių. Trečiam reichui tai buvo nepakeliamas smūgis – Vokietijos „Liuftvaffe“ daugiau nebedominavo ore. Mažos nematomos bangos, t. y. radarai, padėjo sunaikinti didelę dalį Vokietijos oro galios.

Pirmiesiems sunkumams praėjus, karo teatro veiksmai persikėlė į Europą. Anglai organizavo bombardavimo reidus. Iš pradžių sekėsi neblogai, bet staiga naktiniai skrydžiai imdavo baigtis visišku pralaimėjimu – ir tai buvo jau ne atsitiktinumas. Reikėjo kažką daryti, nes vokiečių naikintuvai naktį skrendančius bombonešius greitai aptikdavo ir sunaikindavo.

Buvo nutarta siųsti lėktuvą, „prikimštą“ radijo aparatūros, kad nustatyti kokiu būdu naikintuvai „mato“ naktį. Pasiųstas lėktuvas spėjo pranešti, kad aptiko apie 400 MHz radijo dažnio spindulius. Deja, lėktuvas negrįžo. Pasirodo, vokiečiai sugebėjo pasidaryti portatyvinius radarus, telpančius į naikintuvą, ir turėjo galimybę „matyti“ naktį. Kaip visada, jei yra nuodai, tai yra ir priešnuodžiai. Antžeminius radarus „vesdavo iš proto“ beriama iš lėktuvų paprasta folga. Radarai tapdavo akli, nes kildavo radaro ekranuose dideli trukdžiai.

Radijo bangos turėjo ir turės didelę reikšmę, nesvarbu, kad jos bekvapės ir jų „plika“ akimi nepamatysi. Jos yra ir duoda labai apčiuopiamą naudą, o netinkamai panaudojus – nepataisomą žalą.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama