Elektronika.lt
 2024 m. gruodžio 23 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 23 d. 11:31
Dirbtinio intelekto sprendimai kibernetiniam saugumui užtikrinti VU Kauno fakultete
Gruodžio 22 d. 11:24
Energetikos sektoriaus laukia pokyčiai – alternatyvų yra, bet ar užteko laiko pasiruošti?
Gruodžio 21 d. 11:33
Kokį elektronikos įrenginį dovanoti, kad jis vėliau neišaugintų elektros sąskaitos?
Gruodžio 20 d. 17:12
KTU mokslininkai sukūrė nanolazerį – sidabro nanokubus panaudojo šviesos generavimui
Gruodžio 20 d. 14:28
Lietuvių kalba ir technologijos: VU mokslininkų projektas LIEPA-3 atvers naujas galimybes
Gruodžio 20 d. 11:49
Stacionarūs kompiuteriai: koks jų vaidmuo nešiojamųjų kompiuterių eroje?
Gruodžio 20 d. 08:14
„DS Automobiles“ pristato naujausią savo elektrinį flagmaną – „DS N°8“ kupė
Gruodžio 19 d. 20:18
Naudingi patarimai, kurie padės maksimaliai padidinti jūsų elektrinio automobilio priemonės įveikiamą atstumą
Gruodžio 19 d. 17:27
Žaidybinimas: efektyvus švietimo įrankis ar bėgimas nuo tikrovės?
Gruodžio 19 d. 14:27
Orkaitės darbymetis prasideda: 5 paprasti patarimai, kurie kalėdinius kepinius leis paruošti elektrą naudojant taupiau
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Orbitoje – 150 metų pavojų kelsianti „laiko bomba“

Publikuota: 2010-08-06 07:01
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Balsas.lt
Inf. šaltinis: Balsas.lt

Po 3 metų Europos kosmoso agentūrai priklausantis didžiausias civilinės paskirties Žemės palydovas taps pavojingiausia „kosmine šiukšle“. „Envisat“ palydovas, specialistų vertinimais, turėtų tapti didžiausią susidūrimo pavojų Žemės orbitoje per artimiausius 150 metų kelsiančiu kosminiu objektu.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Po 3 metų Europos kosmoso agentūrai priklausantis didžiausias civilinės paskirties Žemės palydovas taps pavojingiausia „kosmine šiukšle“.

Žemės stebėjimams skirtas aštuonių tonų masės „Envisat“ palydovas, specialistų vertinimais, turėtų tapti didžiausią susidūrimo pavojų Žemės orbitoje per artimiausius 150 metų kelsiančiu kosminiu objektu, pranešė „Space.com“.

2002 m. paleistas „Envisat“ iki šiol yra didžiausias nekarinės paskirties Žemės palydovas. Maždaug 2,9 milijardų JAV dolerių dabartinėmis kainomis Europos kosmoso agentūrai (ESA) kainavęs kosminis aparatas sėkmingai vykdo savo misiją. Nors buvo numatyta, kad jo tyrimų programa truks 5 metus, palydovo naudojimas buvo pratęstas iki 2013 metų, teigiama pranešime.

ENVISAT

Tačiau aplink Žemę skriejančių kosminių šiukšlių – nebenaudojamų kosminių aparatų, raketų pakopų ir kitų dirbtinių objektų – ekspertai mano, kad 782 kilometrų aukštyje virš Žemės ašigalių skriejantis „Envisat“ po 3 metų taps milžiniška problema, kuri bus aktuali bent 150 metų. Tiek laiko prireiks, kad šis palydovas, atsižvelgus į jo orbitos ypatumus ir dydžio bei masės santykį, palaipsniui žemėdamas pasiektų viršutinius Žemės atmosferos sluoksnius.

Neseniai vykusiame 38-ajame Kosmoso tyrimų komiteto (Cospar) kongrese dalyvavę ekspertai pareiškė, kad apie „Envisat“ keliamą potencialų pavojų galima spręsti iš šių metų sausį kilusio incidento. Tada JAV Kosminės erdvės stebėjimo tinklas perspėjo Europos kosmoso agentūrą, kad 1500 kg masės Kinijos raketos nešėjos viršutinioji pakopa žemėdama artėja prie „Envisat“ palydovo, ir abiejų objektų orbitų skaičiavimai rodo galimo susidūrimo tikimybę.

Kadangi „Envisat“ palydovas tebefunkcionuoja, ESA Europos kosminių operacijų centras (ESOC) Darmštate (Vokietija) trumpam įjungė palydovo variklius ir atliko manevrą, leidžiantį išvengti susidūrimo.

Kongrese dalyvavęs ESOC kosminių šiukšlių skyriaus vadovas Heineris Klinkradas informavo, kad šios situacijos analizė atskleidė, jog Kinijos raketos pakopa veikiausiai būtų susidūrusi su „Envisat“, jei nebūtų atliktas minėtasis manevras. Tačiau po to, kai šis palydovas taps nebevaldomas, susidūrimo su kitais aplink Žemę skriejančiais dirbtiniais objektais nebepavyks išvengti, teigia ekspertai.

ENVISAT H. Klinkrado teigimu, jei Kinijos raketos pakopa vis tik būtų pataikiusi į „Envisat“ palydovą, intensyviai naudojama žemutinės Žemės orbitos dalis nuolaužomis būtų užteršta 10 kartų daugiau, nei 2009 metais, kai čia susidūrė nebenaudojamas Rusijos palydovas „Cosmos“ ir veikiantis JAV „Iridium“ sistemos palydovas. Jie susidūrė beveik tame pačiame aukštyje, kuriame šiuo metu skrieja „Envisat“.

Nors aplink Žemę skrieja beveik tuzinas nebenaudojamų rusiškų raketų pakopų, kurių masė prilygsta ar net yra didesnė už „Envisat“, šio palydovo keliama potenciali grėsmė yra didesnė dėl jo padėties orbitoje, teigiama pranešime. Šio palydovo dydis – 26x10x5 m, jame įrengtas įvairių antenų masyvas, kurios po dešimtmečio, praleisto kosmose, taps „trapesnės“ ir pačios ilgainiui gali tapti dideliu greičiu skriejančiomis kosminėmis šiukšlėmis.

Išanalizavus „Envisat“ orbitoje esančių kosminių šiukšlių išsidėstymą buvo nustatyta, kad egzistuoja nuo 15 iki 30 procentų tikimybė, kad per likusius 150 metų, kol jis bus orbitoje, „Envisat“ gali susidurti su kitomis nuolaužomis. Tačiau šie skaičiavimai remiasi dabartine orbitos užterštumo kosminėmis šiukšlėmis situacija, darant prielaidą, kad kosminis „sąvartynas“ nedidės. O tokia galimybė, pasak ekspertų, mažai tikėtina.

„Envisat“ keliamo pavojaus priežastis – ESA sprendimas taupant kaštus ir remiantis tuometinėmis kosminių aparatų projektavimo nuostatomis įrengti šiame palydove palyginti nedidelės talpos raketinio kuro baką. Gaminant „Envisat“ buvo panaudotas Žemės stebėjimams skirto Prancūzijos palydovo „Spot 4“ degalų bakas, nors šio palydovo paleidimo masė buvo beveik perpus mažesnė, nei „Envisat“.

Dėl tokio mažo kuro bako bet koks bandymas pasibaigus tyrimų misijai patraukti palydovą iš orbitos ir nuleisti jį į aukštuosius atmosferos sluoksnius, kad jis galėtų nukristi į Žemę, reikštų, jog „Envisat“ reikėjo atsisakyti vos po kelių mėnesių nuo jo paleidimo, teigiama pranešime.

ESA atstovai dabar pabrėžia, kad tuo metu, kai buvo projektuojamas „Envisat“, nebuvo įsigalioję tarptautiniai reikalavimai dėl kosminių šiukšlių.

Problemą dar labiau komplikuoja tai, kad „Envisat“ yra per didelis, jog jam būtų leista nevaldomam grįžti į atmosferą. Pagal dabartines ESA saugumo nuostatas nebenaudojami kosminiai aparatai, kurie yra tokio dydžio, jog gali nespėti sudegti atmosferoje, turi būti saugiai nukreipiami į atmosferą virš mažiausiai gyvenamų Žemės regionų, pavyzdžiui, pietinės Ramiojo vandenyno dalies.

Bendrovės „Astrium Space Transportation“, su kuria ESA pasirašė sutartį dėl kosminių šiukšlių pašalinimo iš orbitos technologijų kūrimo, atstovai mano, jog kol kas neaišku, kuris variantas būtų geresnis – pakelti nebenaudojamą „Envisat“ į kol kas nenaudojamą orbitą, ar nukreipti jį į Žemės atmosferą virš Ramiojo vandenyno. Bet kuriuo atveju, pasak jų, tokia palydovo „utilizavimo“ misija kainuotų kelis šimtus milijonų dolerių. Kol kas ESA vadovai nėra preliminariai pritarę jokiam preliminariam scenarijui, teigiama pranešime.


Balsas.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama