Šiandien „eBay.com“ vienas iš didžiausių pasaulio aukcionų, kuriuose savo prekes gali parduoti bet kas. Nors ir įkurtas dar prieš vadinamąjį „dot com“ burbulo sprogimą, portalas sėkmingai pergyveno visus rinkos sukrėtimus ir šiandien vertinamas milijardais JAV dolerių.
Šiandien „eBay.com“ tai ne tik vieta, kur gali pirkti ir parduoti viską, ką širdis geidžia, bet ir pasaulinė internetinė finansinė imperija, kuriai priklauso populiari internetinė bankininkystė „PayPal“.
Pradžioje buvo ledinukai
Pirmąją „eBay.com“ versiją dar gūdžiais 1995 m., kai norint naudotis personaliniu kompiuteriu reikėjo baigti kursus, sukūrė programuotojas iš San Chosė – Pjeras Omidjaras (Pierre Omidyar). Tada svetainė buvo kurta kaip mėgėjiškas projektas, nesvajojant apie multimilijardinį verslą. Legenda, kurios niekas negali patikrinti, skelbia, kad Omidjardas tinklalapį, kuris tada vadinosi „AuctionWeb“, sukūrė tik tam, kad įtiktų savo merginai. Panelė kolekcionavo saldainių popieriukus ir jai reikėjo vietos, kurs galėtų suburti tokio pat pomėgio kamuojamus žmonės, nes norėjo su jais keistis savo lobiais ir taip pildyti kolekciją.
Pagrindiniai principai
Nors istorija ir graži, tačiau vėliau „eBay.com“ teko pripažinti, kad ją sukūrė ir pasaulin paleido vienas iš bendrovės viešųjų ryšių specialistų. Tačiau tiesa tai, kad vos pasauliniame tinkle pasirodžius šiam projektui, jau po poros dienų įvyko pirmasis sėkmingas aukcionas. Omidjardo kaimynas internetu iš programuotojo nupirko neveikiantį lazerinį spausdintuvą (kiti šaltiniai teigia, kad tai buvo lazerinė rodyklė, naudojama dėstytojų ir vaikų). Tiesą sakant, visiškai nesvarbu, koks buvo pirmasis pirkinys. Svarbu tai, kad aukciono autoriai suprato, jog projektas veikia ir įdomus publikai. Prie „AuctionWeb“ jungėsi vis nauji žmonės ir prekyba sparčiai plėtėsi. Tai nebuvo pirmasis internetinis aukcionas pasaulyje, tačiau naudotojus jis traukė tuo, jog neėmė komisinio mokesčio, kai tuo tarpu kitiems tinklalapiams už tarpininkavimą reikėjo atseikėti iki 35 procentų nuo sandėrio sumos. Pamatęs, kad jo „kūdikis“ įsivažiuoja, Omidjardas suprato, kad sukūrė vertingą projektą ir ėmėsi jo vystymo. Programuotojas paskelbė tris pagrindinius principus, kuriais ir dabar remiasi kompanija:
- Dauguma žmonių sąžiningi.
- Kiekvienas žmogus gali prisidėti prie projekto vystymo.
- Tik laisvai bendraujant pasireiškia geriausios žmonių savybės.
Vado paieškos
Vos po dvejų metų veiklos, „AuctionWeb“ tapo populiariausiu aukcionu Jungtinėse valstijose ir verslui palaikyti jau nebeužteko jo kūrėjo asmeninių pajamų. Teko įvesti komisinį mokestį, kuris buvo tik 6 procentai – tuo metu mažiausias rinkoje.
1997 m. tinklalapio savininkas nusprendė pakeisti ir jo pavadinimą. Pjerui norėjosi puslapį pavadinti jį konsultavusio firmos „Echo Bay Technology Group“ garbei, tačiau domeną „EchoBay“ jau buvo užregistravusi auksakasių bendrovė „Echo Bay Mines“. Po ilgų apmastymų, programuotojas nusprendė, kad geriausiai tiks vardas „eBay.com“.
Verslui augant, Omidjards suprato, kad jis tik programuotojas ir be profesionalaus vadybininko toliau žygiuoti nepajėgs. Prasidėjo kandidatūrų paieška. Vienas iš potencialių kandidatų buvo Styvas Jobsas (Steve Jobs), dabartinis „Apple“ vadovas. Tuo metu Jobsas buvo pasitraukęs iš „Apple“ ir pasiūlymas vadovauti internetiniam aukcionui jį sudomino, tačiau į „eBay.com“ direktoriaus kėdę jis taip ir neatsisėdo. Sutrukdė triukšmingas sugrįžimas į „Apple“.
Besvarstan kandidatūras, Omidjardui už akies užkliuvo už Margaret Vitman (Margaret C. Whitman). Po trumpų derybų, vadybininkė, kuri jau garsėjo kaip puiki rinkodaros specialistė, ryžosi pasiraukti iš žaislų kompanijos, kuriai tuo metu vadovavo, ir imtos „eBay.com“, kuris dar tebuvo sauskelnėse, tačiau labai norėjo užaugti.
Atkirtis konkurentams
Vitman savo naujame kabinete įsitaisė pačiu laiku, nes tuo metu vis daugiau verslininkų pradėjo suprasti, kad internetiniai aukcionai gali tapti aukso gysla ir konkurentai virtualioje erdvėje dauginosi kosminiais greičiais. Į šią rinką pamėgino įžengti net tokie gigantai, kaip Yahoo.com ir News.com. Yahoo.com, norėdamas atsiriekti gabalą pražiopsotos nišos net sukūrė aukcioną, kuriame, kaip ir „eBay.com“ jo gyvavimo pradžioje, nebuvo komisinio mokesčio. „eBay.com“ nusprendė nesnausti ir visame pasaulyje pradėjo supirkinėti vietinius populiaresnius savo srities tinklalapius. Su kitu interneto gigantu aol.com buvo sudaryta sutartis, kad „eBay.com“ taps jų išskirtiniu partneriu. Be to, kadangi aukcionas jau ėmė tarpininkavimo mokestį, klientams jis galėjo pasiūlyti ir papildomą paslaugą – tikrinti, ar mokama iš tikrų kredito kortelių, kas kelis kartus padidino verslo saugumą ir sumažino nuostolius. Be to, padidino klientų pasitikėjimą, nes žmonės prieš dešimtmetį dar atsargiai vertino prekybą internetu.
Ne viskas pasiteisino
Šios naujovės, ir tai, kad 2002 m. kompanija nusipirko internetinį banką „PayPal“, jai suteikė išskirtines pozicijas ir toli už borto paliko konkurentus. Nors, tiesą sakant, ne visur. Iki šiol Japonijoje už „eBay.com“ populiaresnis Yahoo.com aukcionas.
Tiesą sakant, ekspertai šių nuopelnų nepriskiria Witma, kuri vėliau buvo atleista iš kompanijos kaip nepateisinusi lūkesčių. Manoma, kad tiesiog Omidjardas užčiuopė auksinė nišą ir projektas negalėjo neaugti savaime. Tuo labiau, kad Witman padarė ir stambią klaidą – už 2,6 milijardo dolerių nupirko „Skype“, kuris nieko, išskyrus nuostolius, bendrovei neatnešė. Viltis, kad ši programa pasitarnaus vidiniam pirkėjų ir pardavėjų bendravimui vargu ar pasiteisino. 2009 m. lapkritį „Skype“ kompanija pardavė už 1,7 milijardo dolerių. Tiesa, dalį akcijų pasiliko.
2008 m. aukcionas gavo 8,46 milijardo JAV dolerių pajamų. Šiandien „eBay.com“ parduotuvės veikia dvidešimtyje valstybių. Tarp jų tokios sparčiau augančios rinkos kaip Kinija ir Indija.