![]() DI sugeneruota nuotr. |
---|
Dar prieš keletą metų dirbtinio intelekto užklausų inžinierius buvo negirdėta profesija, bet šiandien jų paklausa stipriai išaugo. Remiantis „LinkedIn“ duomenimis, nuo 2021-ųjų iki 2022-ųjų, greitųjų inžinierių pareigybių darbo skelbimų padaugėjo 51 proc, o vien 2023-iais jų skaičius šoktelėjo net penkis kartus! Tuo metu 2023-iais atlikta „McKinsey“ apklausa atskleidė, kad 7 proc. DI naudojančių įmonių jau samdo užklausų inžinierius ir nesunku prognozuoti, kad šis skaičius didės kartais, nes organizacijos sparčiai optimizuoja dirbtinio intelekto taikymą versle.
„Ši tendencija ypač ryški JAV, Jungtinėje Karalystėje ir technologijų centruose Azijoje, kur dirbtinis intelektas diegiamas greičiau. Tuo metu Lietuvoje, DI užklausų inžinerija kaip profesija, dar tik pradeda vystytis, bet tai rodo milžinišką šios srities potencialą. Įmonės vis dažniau integruoja dirbtinį intelektą rinkodaros, finansų ir automatizavimo srityse“, – pasakoja verslo konsultantas Sigitas Živoltas.
Gerai apmokama darbo vieta
Didėjant paklausai, sparčiai auga DI užklausų inžinierių atlyginimai. 2023-iais tokios dirbtinio intelekto įmonės kaip „Anthropic“, geriausiems talentams, siūlė iki 335000 JAV dolerių siekiančius metinius atlyginimus, o tokios technologijų milžinės kaip „Google“ ir „OpenAI“ ieškojo specialistų, kurių metiniai atlyginimų paketai viršijo 250000 JAV dolerių. Vidutiniškai per metus dirbtinio intelekto užklausų inžinieriai uždirba apie 178,000 JAV dolerių, o tai prilygsta vyresniesiems programinės įrangos inžinieriams.
Pagrindiniai DI inžinerijos specialistų įgūdžiai
Dirbtinio intelekto užklausų inžinierius derina natūralios kalbos apdorojimo (NLP), dirbtinio intelekto modelių supratimo ir gebėjimus spręsti problemas. Todėl toks specialistas privalo turėti atitinkamus įgūdžius:
- Kalbos meistriškumas: aiškių, glaustų ir struktūrizuotų sąvokų kūrimas.
- DI modelio išmanymas: suprasti apribojimus ir šališkumą.
- Techninis išsilavinimas: programavimo įgūdžiai, ypač „Python“ kalba.
- Pramonės žinios: veiksmingas dirbtinio intelekto taikymas tokiose srityse kaip finansai, teisė ir sveikatos priežiūra.
- Etiniai DI aspektai: teisingumo, skaidrumo ir atitikties užtikrinimas dirbtinio intelekto atsakymuose bei galutiniuose rezultatuose.
Kokiose srityse galima panaudoti turimas žinias?
Dirbtinio intelekto užklausų inžinerija keičia įvairių pramonės šakų produktyvumą bei veikimo principus visame pasaulyje:
- Finansai ir finansų sektorius: dirbtiniu intelektu pagrįsta rizikos analizė.
- Teisė: sutarčių rengimas, teisiniai tyrimai.
- Sveikatos priežiūra: dirbtinio intelekto pagalba atliekama diagnostika ir medicininė dokumentacija.
- Rinkodara ir turinio kūrimas: reklamos automatizavimas, SEO strategijos ir kūrybiškumas.
„Nors pasaulinės korporacijos DI daugiausiai naudoja veiklai optimizuoti, Lietuvos įmonės jį pradeda taikyti turinio kūrimui ir automatizavimui. Tačiau šalyje vis dar trūksta konkrečių DI reglamentų ir struktūrizuotų šios srities inžinerinių vaidmenų. Kai vis daugiau įmonių integruos dirbtinį intelektą, didės vietinės kompetencijos poreikis, o tai suteiks daugiau galimybių tiems, kurie šioje srityje jau turės sukaupę patirties arba pakankamai teorinių žinių ir galės tai pritaikyti praktikoje“, – sako Sigitas Živoltas, kuri įsitikinęs, kad tai bus vienos perspektyviausių specialybių jau artimiausiu metu.
Iššūkiai ir ateities tendencijos
Nepaisant spartaus augimo, DI inžinerija susiduria ir su iššūkiais. Dirbtinio intelekto modeliai vis dar pateikia šališkus arba netikslius rezultatus, todėl inžinieriams reikia nuolat tikslinti užklausas. Be to, kai kurie ekspertai prognozuoja, kad dirbtinis intelektas vystysis taip, kad reikės mažiau žmogaus įsikišimo, todėl sumažės ir inžinierių poreikis.
Tačiau trumpuoju laikotarpiu, tai išlieka labai svarbia ir greitai besivystančia sritimi. Įmonės vis daugiau investuoja į DI mokymus, suteikdamos daugiau galimybių siekti karjeros dirbtinio intelekto užklausų inžinerijos srityje. Lietuvoje universitetai ir įmonės dar tik integruoja oficialias mokymo programas, skirtas konkrečioms dirbtinio intelekto funkcijoms atlikti, todėl anksti mokymosi procesą pradedantys būsimieji DI inžinerijos specialistai yra ir bus labai konkurencingi darbo rinkoje.
Ruoštis reikia jau šiandien
Dirbtinio intelekto užklausų inžinerija yra ateities tendencija – ji tampa kertiniu dirbtinio intelekto sąveikos veiksniu visose pramonės šakose. Visame pasaulyje įmonės investuoja į DI, kad maksimaliai padidintų efektyvumą, todėl šios srities inžinierių atlyginimai yra dideli, o paklausa sparčiai auga. Nors Lietuvoje dirbtinio intelekto sektorius dar tik formuojasi, tačiau įmonėms pripažįstant šių įrankių optimizavimo vertę, DI inžinerijos žinių turintys specialistai turės didelį pirmumo pranašumą.
Kadangi dirbtinis intelektas tampa vis svarbesne ateities technologija, šios srities inžinerijos įvaldymas yra esminis įmonių bei pavienių asmenų išskirtinumas. Nesvarbu, ar pasaulyje, ar Lietuvoje, tie, kurie išmoks efektyviai valdyti dirbtinio intelekto galimybes bei išnaudos potencialą, turės milžiniškas galimybes.