Socialiniai tinklai šiandien yra tapę neatsiejama mūsų kasdienybės dalimi, o jaunosios kartos atstovus socialinės medijos supa nuo pat mažų dienų. Nors jos neabejotinai suteikia iki tol neregėtas bendravimo, informacijos sklaidos galimybes ir patrauklią pramogą, tačiau kartu kelia tam tikras rizikas.
Privatumo klausimas socialiniuose tinkluose nėra nauja problema. Daugelis naudotojų žino, kad šios platformos renka didelius kiekius duomenų, tačiau kuri iš jų juos tvarko blogiausiai?
Neseniai atliktas tyrimas atskleidžia, kad dauguma platformų nesugeba apsaugoti naudotojų duomenų. Deja, situacija rodo, kad nugalėtojų nėra, o tik skirtingo lygio nusižengimai. Visai neseniai „Meta“ valdomi socialiniai tinklai „Facebook“ ir „Instagram“ sulaukė kritikos dėl to, kad planuoja naudoti savo platformų duomenis dirbtinio intelekto modeliams mokyti.
Tai vėl sukėlė nerimą privatumo gynėjams. Bendrovė padarė nedidelius privatumo sąlygų pakeitimus, kurie gali turėti didžiulį poveikį naudotojų duomenų saugumui. Tai jau ne pirmas kartas, kai „Meta“ sulaukia kritikos – ji jau anksčiau neatsargiai elgėsi su naudotojų duomenimis. JAV federalinė komisija (FTC) ir privatumo grupės jau ne vienerius metus įspėja kompaniją, o jos sąskaitoje – daugybė pažeidimų.
Privatumo tyrimas ir jo išvados
Privatumo tyrimų grupė peržiūrėjo kelių pagrindinių platformų praktiką. Jie rėmėsi penkiais pagrindiniais veiksniais:
- Duomenų rinkimas ir saugojimas. Kiek duomenų platformos renka ir kiek laiko juos saugo?
- Naudotojo kontrolė ir sutikimas. Kokią įtaką naudotojams turi tai, kokie duomenys renkami? Kokie yra numatytieji nustatymai?
- Teisiniai klausimai. Kaip dažnai platformos susiduria su duomenų apsaugos pažeidimais arba joms skiriamos baudos?
- Skaidrumas. Kokius kiekiu duomenų kompanija dalijasi su valdžios institucijomis?
- Patogumas naudotojui. Ar privatumo politiką lengva perskaityti ir suprasti? Kiek žingsnių reikia atlikti norint ištrinti paskyrą?
Didžiausias pažeidėjas
Rezultatai aiškūs ir turbūt nestebinantys. „Facebook“ prasčiausiai tvarkosi su vartotojų duomenimis. Šis socialinis tinklas renka daugiau duomenų nei bet kuri kita platforma, anksčiau yra pažeidęs privatumo nuostatas, o privatumo nustatymų kontrolė yra menka.
Net jei naudotojai nusprendžia ištrinti savo paskyras, jų duomenys gali būti saugomi iki šešių mėnesių. Analitikai mano, kad tai kelia ypatingą nerimą. Po „Facebook“ penketuką sudaro „LinkedIn“, „Instagram“ ir „X“ socialinės žiniasklaidos platformos, kuriose blogiausiai tvarkomi naudotojų duomenys. Įdomu pastebėti, kad iš penkių pirmųjų prekių ženklų trys yra vienos bendrovės „Meta“.
Tokios platformos kaip „YouTube“ ir „Discord“ taip pat saugo duomenis ilgą laiką, net ir tada, kai naudotojai atsisako.
Apsauga
Niekas neturėtų tikėtis privatumo socialinėje žiniasklaidoje. Saugiausias būdas apsisaugoti – apskritai nesinaudoti socialine žiniasklaida. Tiems, kurie vis tiek nori dalyvauti, labai svarbu įsigilinti į privatumo nustatymus ir, jei įmanoma, išjungti duomenų rinkimą.
Taip pat yra mažesnių platformų, pavyzdžiui, „Mastodon“ ir „Matrix“, kuriose pirmenybė teikiama naudotojų privatumui. Nors jos yra mažiau žinomos, jos suteikia galimybę žmonėms, norintiems apsaugoti savo duomenis ir visiškai neatsisakyti socialinės žiniasklaidos.