Iš visų technologijų, šiandien antraštėse dažniausiai mirga vadinamasis dirbtinis intelektas ir jo pagrindu kuriami technologiniai sprendimai. Nuo „ChatGPT“ tipo programėlių ir paieškos sistemų algoritmų iki bepiločių automobilių ir industrinių robotų – dirbtinio intelekto pritaikymo sfera yra labai plati. Tačiau kaip smarkiai ši technologija pakeis mūsų kasdienybę – vis dar atviras klausimas. Diskusijos šia tema verda nuolatos. Bandydami įnešti indėlį į šias diskusijas, pabandykime panagrinėti, kaip dirbtinis intelektas gali pakeisti mūsų informacijos paieškos internete įpročius. Visgi, „Google“ paieška šiandien yra beveik neatsiejama nuo naudojimosi internetu.
Dirbtinis intelektas „Google“ paieškoje
Dirbtinis intelektas paieškos sistemose nėra naujiena. Kaip žino bet kuris SEO specialiastas, „Google“ jau senokai naudoja dirbtinį intelektą (mašininį mokymąsi) kartu su savo paieškos algoritmais. Tačiau iki šiol tai buvo technologija, kurios eilinis vartotojas „Google“ paieškoje nematė: jis įprastai matydavo tik rezultatą – 10 nuorodų paieškos rezultatų puslapiuose. Dirbtinis intelektas atlikdavo tik nematomą darbą, padėdamas paieškos sistemos naudotojui gauti aktualesnius, geriau jo asmeninį poreikį atitinkančius rezultatus. Tačiau tai gali labai greitai pasikeisti.
Jau kuris laikas yra kalbama apie tai, kad standartinio „Google“ paieškos rezultatų puslapio, kuriame atvaizduojama 10 „Google“ atrinktų nuorodų, greitai nebeliks. Teisybės dėlei, toks paprastas rezultatų puslapis yra retenybė jau kurį laiką. Dabar dauguma užklausų taip pat gali sukurti atskiras skiltis paveikslėliams, video įrašams, žemėlapiams, „Google My Business“ paskyroms, „Wikipedia“ įrašų ištraukoms, įvairiems struktūrizuotiems duomenims. Tačiau visa tai yra tik paieškos rezultatų puslapio papildymas, bet ne jo alternatyva. 10 nuorodų „Google“ paieškos rezultatuose vis dar yra visiems gerai pažįstamas paieškos sistemos pagrindas.
SEO optimizavimas dirbtinio intelekto fone
Tačiau praėjusiais metais „Google“ pradėjo eksperimentuoti su SGE (angl. Search Generative Experience), kuris fundamentaliai keičia tai, kaip atrodo „Google“ paieškos rezultatai. SGE pagrindu sukurtame rezultatų puslapyje centrinę vietą užima ne mėlynos nuorodos į „Google“ atrinktas svetaines, bet dirbtinio intelekto sukurta skiltis, kurioje pateikiamas konkrečią paieškos užklausą atinkantis turinys. Jame gali būti pateikiama bet kokia ir bet kokios formos informacija, kuri būtų naudinga užklausą įvedusiam asmeniui. SGE rezultatai – kur kas mažiau standartizuoti, lyginant su dabartiniais paieškos rezultatų puslapiais.
Tai kelia klausimų svetainių savininkams, ypač tiems, kurių pagrindiniai lankytojai – „sausos“ informacijos ar apžvalgų ieškantys asmenys. Kas nutiks, kai tokią informaciją, apžvalgas, rekomendacijas ir kitą turinį sukurs dirbtinis intelektas? Tokiu atveju nepadės ir šiandien dažniausiai pritaikomi SEO metodai, nes tikėtina, kad sukurtame turinyje įterpiamos nuorodos ten bus įtrauktos remiantis semantinėmis, mašininio mokymosi principus labiau atitinkančiomis taisyklėmis, nei atgalinėmis nuorodomis ir kt. Bent iš dalies, tai jau yra angliakalbės, bet ne lietuviškos „Google“ paieškos sistemos dalis. Plačiau su šia SEO puse galite susipažinti seobit.lt.
Tačiau bent jau kol kas, SGE pagrindu sukurti puslapiai yra prieinami ne visiems, o pati idėja – tik eksperimentinėje stadijoje. Kaip, kiek smarkiai ir kada dirbtinis intelektas pakeis informacijos paieškos internete patirtį vis dar yra atviras klausimas, nes toks dirbtinio intelekto išnaudojimas gali reikšti ir reikšmingus „Google“ verslo modelio pokyčius.
Pokyčiai „Google“ verslo modelyje?
Šiuo metu „Google“ didžiąją dalį pajamų uždirba iš mokamos reklamos, pavyzdžiui, rodant skelbimus paieškos rezultatų puslapiuose. Tuo tarpu dirbtinio intelekto pagrindu sukurtas rezultatų puslapis gerokai susiaurina galimybes ten įterpti reklamą. Tai taip pat sumažina ir svetainių, kurios rodo„ Google Ads“ reklamos skelbimus, lankytojų srautą ir reklamų parodymų skaičių.
Be to, yra ir kaštų klausimas: kiekviena tokia paieškos užklausa reikštų didesnes išlaidas, nei tos, kurias „Google“ patiria naudojant standartinį paieškos rezultatų variantą (kiekviena dirbtinio intelekto užklausa kainuoja!). Todėl pasigirdo kalbų, kad „Google“ svarsto SGE tipo rezultatus padaryti mokamais ir prieinamais tik asmenims, turintiems atitinkamą prenumeratą. Panašiu principu veikia ir kai kurios žiniasklaidos priemonės, kurios prenumeratą užsisakiusiems skaitytojams siūlo geresnę skaitymo patirtį (reklamų rodymo sumažinimą ar panaikinimą).
Kol kas tai yra tik spekuliacijos, bet labai tikėtina, kad tai – tik pradžia. Augant dirbtinio intelekto galimybėms, neabejotinai keisis ir mūsų informacijos paieškos internete įpročiai. Jau dabar yra žmonių, kurie dalį informacijos mieliau gauna naudodamiesi „ChatGPT“ tipo programėlėmis, nei „Google“ paieška. Visa tai artimiausiu metu turėtų reikšmingai paliesti ir didžiausias paieškos sistemas, jų veikimo principus bei verslo modelius.