Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 22 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 21 d. 20:39
Asfaltas klojamas, o ryšys stringa: kodėl infrastruktūros spragos stabdo skaitmeninę pažangą Lietuvoje?
Lapkričio 21 d. 18:37
Norite kalbėti vokiškai, itališkai ar kiniškai? „Microsoft Teams“ atnaujinimas pavers jus poliglotu
Lapkričio 21 d. 16:45
5 tendencijos 2025-iesiems: žmonės ieško pusiausvyros tarp technologijų ir realybės, vis labiau vertina autentiškumą
Lapkričio 21 d. 14:24
NKSC įspėja apie dažniausias Juodojo penktadienio apgavystes
Lapkričio 21 d. 12:29
Palygino IT ir automobilių gigantus: į akis krenta sudėtinga problema
Lapkričio 21 d. 10:12
Elektronikos prekių pardavimai per Juodąjį penktadienį: taupysime ne tik dėl akcijų
Lapkričio 21 d. 08:20
Ką turime nuveikti šiandien, kad taptume konkurencingesni ateities inovacijų srityje?
Lapkričio 20 d. 20:21
Su vietos trūkumu susiduria daugelis „Gmail“ naudotojų: pateikiame paprastas gudrybes, kurios leis išspręsti opią problemą
Lapkričio 20 d. 17:34
Sukčiai platina netikras nuorodas, prisidengdami Lietuvos prekių ženklais
Lapkričio 20 d. 14:31
Odos vėžio nustatymas naminiams gyvūnams – KTU doktorantė siekia sukurti diagnostinę metodiką pasitelkiant DI
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

DI jau šiandien keičia studijų procesus

Publikuota: 2024-01-17 08:21
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Aukštosios mokyklos visada buvo žinių ir mokslo kalvės, tad natūralu, jog technologinis progresas ir atsirandantys nauji įrankiai kaip dirbtinis intelektas (DI) aukštųjų mokyklų bendruomenėse greitai randa savo vartotojus. Kaip su nauju iššūkiu tvarkosi Lietuvos kolegijos ir kokią DI ateitį mato studijų procese?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Aukštosios mokyklos visada buvo žinių ir mokslo kalvės, tad natūralu, jog technologinis progresas ir atsirandantys nauji įrankiai kaip dirbtinis intelektas (DI) aukštųjų mokyklų bendruomenėse greitai randa savo vartotojus. Kaip su nauju iššūkiu tvarkosi Lietuvos kolegijos ir kokią DI ateitį mato studijų procese?

DI jau šiandien keičia studijų procesus

DI – galingas įrankis skatinantis progresą

Šiandien DI kelia tiek daug diskusijų kaip niekas kitas. Žmonės skirtosi į grupes – palaikančių naująją technologiją ar bijančių progreso ir nežinomybės, kurią ji atneš. Visgi, pasak Utenos kolegijos doc. dr. V. Bartkutės-Norkūnienės, nors ir labai galingas, visgi, tai kol kas yra tik įrankis.

„DI gali padidinti tam tikrų užduočių efektyvumą ir automatizavimą, bet negali pakeisti žmogaus įgūdžių. Skverbiantis DI, bendravimas, atsparumas, empatija, smalsumas, gebėjimas prisitaikyti, kūrybiškumas, kritinis mąstymas ir mokymasis visą gyvenimą yra minkštieji įgūdžiai, kurie tampa vertingesni nei bet kada anksčiau.

Visgi, norime to ar ne, DI jau lemia tai, kaip besimokantieji mokosi ir atlieka užduotis. DI iš tikrųjų gali būti priešas, kai piktnaudžiaujama sukčiavimo ir plagiato tikslais. Tačiau apgalvotai integruotas, jis gali būti vertingas įrankis ar vertinga technologija siekiant pedagoginių tikslų. Visiškas draudimas yra neįgyvendinamas ir neduos rezultatų, tai atstumtų technologijas išmanantį jaunimą“, – sako ji.

Doc. dr. V. Bartkutės-Norkūnienės teigimu, naivus DI naudojimas gali sumažinti žmogaus mokymąsi ir mąstymą. Besimokantieji dabar dažnai yra labiau išmanantys DI nei jų mokytojai.

„Būtina rasti sprendimus naudoti ar nenaudoti DI, kuriant išmintingą politiką ir pedagoginius sprendimus, siekiant gauti DI naudą ir sumažinti jo riziką. Užuot kovoję su DI, turime išmokyti jaunimą naudoti jį kritiškai ir etiškai, pavyzdžiui, DI gali būti leidžiamas naudoti kūrybiškumui didinti. Apgalvotai įgyvendintas DI gali padaryti mokymąsi labiau suasmenintą, efektyvesnį ir patrauklesnį, gali padėti „įkvėpti“ idėjų ir pateikti konstruktyvių atsiliepimų studentams.

DI užuot išstūmęs žmones, mokytojus, tampa pagalbininku mokymosi procese. Lygiai taip pat labai svarbu vystyti besimokančiųjų etiką ir kritinį požiūrį į patį DI. Kadangi generatyvūs modeliai skverbiasi į visuomenę, studentams reikia žinoti apie visuomeninį poveikį, šališkumą ir algoritmų apribojimus“, – mano specialistė.

Kolegei pritaria ir Vilniaus kolegijos doc. dr. Joana Katina, kurios nuomone, dirbtinis intelektas nėra priešas, jeigu atsakingai juo naudojamasi.

„Aukštojo mokslo įstaigoms jis naudingas, nes gali padėti automatizuoti rutininius procesus, padėti moksliniuose tyrimuose, tokiu būdu efektyvinant organizacijos veiklą. Dėstytojams gali padėti parengti metodinę medžiagą, paskaitų prezentacijas, o, pavyzdžiui, informatikos studentams gali padėti surasti klaidas programiniame kode, su jo pagalba galima rašyti įvairius rašto darbus (projektus, kursinius, baigiamuosius). Taip pat pati DI sritis yra dėstoma kaip atskiras studijų dalykas, todėl gali būti naudojamas tiriamiesiems darbams.

Tačiau reikia atminti, kad DI nesiremia moksliniais šaltiniais, o rengiant įvairius rašto darbus reikia jais remtis. Taip pat reikia būti atidiems, negalima aklai kopijuoti teksto, nepatikrinant patiems DI pateiktų faktų, nes jis dažnai klysta. O ir tekstas, pavyzdžiui, pateiktas lietuvių kalba, dažnai būna nerišlus, todėl DI geriau naudoti tik kaip pagalbininką, užvedantį ant kelio“, – sako ji.

Padės studijuoti personalizuotai

DI pastaraisiais metais tapo itin populiariu, tačiau jo poveikis švietimui tik pradedamas suvokti. Sparčiai tobulėjant technologijoms, DI gali pakeisti mokymo ir mokymosi būdą. Pasak doc. dr. V. Bartkutės-Norkūnienės, DI ir švietimo sankirta atveria naujas asmeninio mokymosi, klasės valdymo ir specialiojo ugdymo galimybes. Vienas iš perspektyviausių DI pritaikymų švietime yra personalizuotas mokymasis.

„DI algoritmai gali analizuoti daugybę duomenų, tam kad nustatytų modelius ir pritaikytų mokomąją medžiagą, kad ji atitiktų unikalius studentų poreikius. DI taip pat gali atlikti svarbų vaidmenį valdant auditoriją. Mokytojai dažnai daug laiko skiria administracinėms užduotims, tokioms kaip užduočių vertinimas, lankomumo stebėjimas ir elgesio klasėje valdymas.

Naudojant dirbtinį intelektą šios užduotys gali būti automatizuotos, todėl mokytojai gali daugiau laiko skirti mokymui. DI gali pakeisti specialųjį ugdymą, teikiant asmeninę pagalbą studentams, turintiems įvairių mokymosi poreikių. Pavyzdžiui, studentams su negalia DI grįsti įrankiai gali pasiūlyti pagalbines priemones, kurios prisitaiko prie jų individualių poreikių“, – DI pritaikomumo galimybes vardina doc. dr. V. Bartkutė-Norkūnienė.

Kartu su progresu ateina ir iššūkiai. Vienas jų – plagijavimas ir sukčiavimas. Vilniaus kolegijos atstovės teigimu, reikia ne kovoti su DI, o gebėti prisitaikyti.

„Kova su DI yra bergždžia ir tam reikalui nėra jokių patikimų įrankių. Internete galima rasti nemažai taip vadinamų DI detektorių, kurie tikrina turinio autentiškumą. Tačiau lygiai taip pat galima rasti įrankių, kurie DI sugeneruotą turinį pakeis taip, kad niekas nepasakys, kad jis buvo sugeneruotas DI. Dirbtinis intelektas yra turtingas savo kaupiamais duomenimis, tačiau neturi proto ir kol egzistuos persvara tarp DI ir žmogaus, žmogus atras būdų kaip jį apeiti. Mokytojams ir dėstytojams siūlau susikoncentruoti ne į kovą su DI, o į tokį užduočių pateikimą, kurių DI negalėtų išspręsti, tuomet ir gaudyti sukčiavimo atvejų nereikėtų.

Džiugina ir tai, kad didesnioji dalis studentų supranta, kad baigę studijas norės eiti dirbti pagal savo specializaciją, o DI nepraeis darbo pokalbio, nepademonstruos studento įgūdžių ir nedirbs vietoj jo, todėl studentai ir suvokia, kad turi patys mokytis ir nepasikliauti vien DI“, – optimistiškai į ateitį žvelgia doc. dr. J. Katina.

Kokius specialistus pakeis DI?

Nors apie dirbtinį intelektą garsiai kalbėti pradėjome tik pastaraisiais metais, tačiau jį naudojame gana dažnai. Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos (LAJM) direktoriaus pavaduotojos akademinei veiklai Rimos Mickienės teigimu, skaitmeninių duomenų yra visur, o jų kiekis kas dvejus metus padvigubėja.

„Jūrų transporto ir tarptautinės logistikos sektoriuje vyksta sparti skaitmeninė revoliucija, kurią sukėlė didžiųjų duomenų, blokų grandinių ir DI technologijos. Skaičuojama, kad globalioje laivybos rinkoje veikia daugiau nei 50 000 prekybinių laivų, gabenančių visų rūšių krovinius. Pasaulio laivynas yra registruotas daugiau nei 150 valstybių ir jame dirba daugiau nei milijonas beveik visų tautybių jūrininkų. DI ypač svarbus jūrų transportui, nes juo gabenama net 90 proc. tarptautinės prekybos apimties.

Skaitmeninės technologijos ir DI sudarė sąlygos plėtoti autonominių laivų ir skaitmeninių uostų terminalų segmentą. Autonominė laivyba yra viena iš ,,karščiausių" laivų statybos pramonės plėtros krypčių, sparčiai plėtojama Norvegijos, Suomijos ir JAV laivų statyklose.

Tikimasi, kad autonominiais laivais bus itin dideli konteinervežiai, tanklaiviai ar kruiziniai laivai. Debesų technologijos jau veikia pasaulinės reikšmės išmaniuosiuose Antverpeno, Hamburgo, Singapūro ir kt. uostuose. Visiškai automatizuoti jūrų uosto konteinerių terminalai yra Roterdamo, Barselonos ir kituose uostuose“, – pasakoja R. Mickienė.

DI intelektas kuria ne tik naujus procesus ir standartus, bet ir specialybes. Utenos kolegijos atstovės teigimu, prognozuojama, kad ilgainiui turėtų atsirasti tokios profesijos kaip: DI auditorius, DI treneris, DI etikos ekspertai ir kt.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama