Pasaulinė informacinių technologijų kompanija IBM prognozuoja, kad jau artimiausiu metu technologijos bus naudojamos spręsti susisiekimo, transporto grūsčių miestuose, su tuo susijusias oro taršos, o taip pat saugumo keliuose problemas. Naujosios IBM technologijos, anot kompanijos atstovų, laboratorijose buvo kuriamos atsižvelgiant į globalias visuomenės, miestų, taip pat atskirų rinkų vystymosi tendencijas.
Kasmet transporto grūstyse vairuotojai „sudegina“ per 34 milijardai litrų degalų, įvairių autoįvykių metu žūva ar nukenčia žmonės, o jų nuostoliai pasaulyje skaičiuojami šimtais milijardų litų. IBM tikina, kad šiuos skaičius per kelerius metus yra įmanoma sumažinti ir problemas išspręsti tik panaudojant informacines technologijas.
Anot bendrovės „IBM Lietuva“ vadovo Rimanto Vaitkaus, tradicinės priemonės, pavyzdžiui kelių ir aplinkkelių tiesimas, miestams ne visada padeda išspręsti susisiekimo problemas, o didėjant mašinų skaičiui eismas keliuose taps dar intensyvesnis ir kels daugiau problemų.
„Tik naujausi technologiniai sprendimai gali padaryti ateities transportą ne tik greitą, bet ir saugų“, - teigia R. Vaitkus.
IBM specialistai teigia, kad jau artimoje ateityje automobiliai turės savuosius „refleksus“ – technologijos leis jiems „jausti“ kitus automobilius ir transporto srautus. Automobiliai keisis informacija tiek vienas su kitu, tiek su kelių infrastruktūra, o apdorojus visą šią informaciją vairuotojams bus pateikiami patarimai, padėsiantys išvengti transporto spūsčių ar avarinių situacijų.
Be to, technologijos, pagal eismo intensyvumą, reguliuos šviesoforų darbą, taip pat įspės vairuotojus praleisti gelbėjimo tarnybų automobilius. Informacija transporto kamščius, laisvas vietas automobilių stovėjimo aikštelėse ir kitas eismo sąlygas vairuotojams bus teikiama ir pagal palydovų parodymus.
IBM teigia, kad jau artimiausiu metu automobiliuose bus įdiegtos modernios balso atpažinimo sistemos, leisiančios nepaleidžiant vairo paprašyti ir gauti pageidaujamos informacijos, pasitikrinti elektroninį paštą ar išsiųsti laišką. Balso komandomis taip pat bus reguliuojama automobilio garso sistema, temperatūra jame.
Anot IBM, inovacijų naudą pajus ir žmonės, besinaudojantys viešojo transporto paslaugomis. Pavyzdžiui, apie vėluojantį autobusą žmonės bus įspėjami skambučiu ar SMS žinute, o GPS įtaisai ar kita komunikacinė įranga keleiviui patars patogiausią ir greičiausią maršrutą: perpildyti autobusai bus pamiršti.
Be to, IBM siūlo ir oro susisiekimui skirtas inovacijas. Prognozuojama, kad iki 2020 m. oro linijų keleivių skaičius padidės daugiau nei du kartus ir sieks 7 milijardus kasmet. IBM sukurta sudėtinga sistema leis numatyti galimus įvairių skrydžių vėlavimus, o keleiviai bus iš karto nukreipiami į kitus reisus, taip išvengiant nuobodaus laukimo oro uostų terminaluose.
IBM tyrimai transporto ir susisiekimo srityje rėmėsi šiomis visuomenės vystymosi tendencijomis, statistiniais rodikliais ir ateities prognozėmis*:
- Transporto kamščiuose pasaulyje kasmet sudeginama per 34 mlrd. litrų degalų.
- Kasmet JAV autoįvykių metu patiriama 230 mlrd. JAV dolerių nuostolių.
- Europos valstybės autoįvykių metu patiria 160 mlrd. eurų nuostolių kasmet.
- JAV gyventojų skaičius nuo 1982–2001 m. laikotarpiu išaugo beveik 20 proc., o laiko dalis, kurią amerikiečiai praleidžia transporto grūstyse, padidėjo 236 proc. – nuo 16 val. per savaitę 1982 m. iki 47 val. 2001 m.
- 1950 m. pasaulyje buvo 8 didmiesčiai, kuriuose gyveno daugiau nei 5 mln. gyventojų. 2001 m. tokių didmiesčių skaičius pasiekė 41. Prognozuojama, kad 2010 m. jų bus 59, o 48 iš jų bus mažiau išsivysčiusiose šalyse.
- Kasdien pasaulyje jūroje ir sausumos keliais transportuojama daugiau nei 15 mln. krovininių konteinerių.
- Kinijoje šiuo metu yra apie 20 mln. automobilių. Prognozuojama, kad iki 2020 m. jų skaičius išaugs iki 140 mln.
- Naujajame orlaivio „Airbus A380“ programavimo kode yra maždaug vienas milijardas eilučių. Prognozuojama, kad iki 2010 m. kiekvieno lengvojo automobilio programavimo kodą vidutiniškai sudarys 100 milijonų eilučių („Windows XP“ kodas jų turi tik 40 milijonų).
- Los Andželo uoste kiekvieną dieną savo eilės laukia apie 30 krovininių laivų.
- Krovininis laivas uoste prisišvartuoja, iškrauna krovinį ir išplaukia vidutiniškai per 7 dienas.
- Viena stovėjimo eilėje prie uosto diena laivui vidutiniškai kainuoja 50 tūkst. JAV dolerių.
- Manoma, kad iki 2020 m. metinis oro linijų keleivių skaičius padvigubės ir sieks 7 mlrd.
- Pernai Europoje iš 1000 oro linijų keleivių vidutiniškai 16 neteko savo bagažo.
* Šaltiniai: „The Ocean Project“; „Insurance Information Institute“; „U.S. News and World Report“; „Population Reference Bureau“; „The Economist“; „China Daily“; „IDG News“; „IT World“; „IBM Institute for Business Value“.