Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 25 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 25 d. 20:25
Elektrinis sunkvežimis „Renault Trucks E-Tech T“ viena įkrova nuvažiuos 600 km
Lapkričio 25 d. 17:22
„Sony“ pristato pirmąjį „G Master“ standartinį priartinantį objektyvą su pastovia F2 diafragma
Lapkričio 25 d. 14:49
Apsaugokite savo namus: gyventojų klaidos, kurios traukia vagis, ir ekspertų sprendimai
Lapkričio 25 d. 11:20
Iš proto varanti senutė: kaip DI kovoja su telefoniniais sukčiais?
Lapkričio 25 d. 08:34
Kaip ištrinti fono paveikslėlį „iPhone“
Lapkričio 24 d. 15:39
Interneto greitis: kaip suprasti, kokio iš tikrųjų reikia?
Lapkričio 24 d. 11:39
Lietuvos ekranų tendencijos
Lapkričio 23 d. 15:27
„Garmin“ pristato pirmąjį didelio formato nardymo kompiuterį „Descent X50i“
Lapkričio 23 d. 11:37
Išmani vaikystė: ekspertė apžvelgia, kokius įgūdžius ugdo programavimas, robotika ir dirbtinio intelekto naudojimas
Lapkričio 22 d. 17:37
Svečiai gali „pavaišinti“ virusais: kodėl namuose būtinas „Šlepečių Wi-Fi“?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

Lietuvos studentai dirbtinį intelektą pasitelkia ir sukčiavimui: išeitis – patikrinti žinias dar kartą?

Publikuota: 2023-06-29 14:27
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Mėgėjams
Autorius: Ugnė Bulotaitė
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Kiekvienas žmogus dirbtinį intelektą nė nesusimąstydamas naudoja kone kasdien – nuo rekomendacijų vaizdo ar muzikos transliacijų programėlėse iki geriausių maršrutų paieškos žemėlapių programose. O kaip jis pasireiškia aukštajame moksle? Šioje srityje dirbtinis intelektas – labiau priešas ar naudingas pagalbą suteikiantis įrankis?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Kiekvienas žmogus dirbtinį intelektą nė nesusimąstydamas naudoja kone kasdien – nuo rekomendacijų vaizdo ar muzikos transliacijų programėlėse iki geriausių maršrutų paieškos žemėlapių programose. O kaip jis pasireiškia aukštajame moksle? Šioje srityje dirbtinis intelektas – labiau priešas ar naudingas pagalbą suteikiantis įrankis?

Lietuvos studentai dirbtinį intelektą pasitelkia ir sukčiavimui: išeitis – patikrinti žinias dar kartą?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Anot Europos Parlamento svetainėje publikuoto straipsnio „Kas yra dirbtinis intelektas ir kaip jis naudojamas?“, dirbtinis intelektas arba DI yra mašinos mokėjimas imituoti žmogaus intelektą bei tokius sugebėjimus, kaip argumentavimas, mokymasis, planavimas ir netgi kūrybiškumas.

DI naudojančioms techninėms sistemoms davus užklausą, šios ją apdoroja ir į ją reaguoja. Pavyzdžiui, jei užklausoje prašoma suteikti informacijos tam tikra tema, DI besinaudojanti sistema, besiremdama savo išmoktais duomenimis, šią informaciją suteikia.

O kaip ši technologija yra pasitelkiama aukštajame moksle: kaip jį naudoja studentai, akademikai ir kokia yra DI naudojimo aukštajame moksle perspektyva?

Idėjų generatorius

Advokatės, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) teisės fakulteto dėstytojos Julijos Kalpokienės teigimu, studijose DI yra naudojamas įvairiausioms reikmėms ir dažnai nė nesusimąstoma, kad jis naudojamas.

Elementarus pavyzdys: ruošiant skaidres ir prašant, kad programa sudėliotų geresnį dizainą, suveikia DI.

VDU informatikos fakultete, anot J.Kalpokienės, buvo sukurta ir yra naudojama programa, paremta mašininiu mokymusi, kuri gali išrašyti audio formatu esantį lietuvišką tekstą raštu.

Pasak dėstytojos, DI yra naudojamas kone visose aukštojo mokslo srityse, skiriasi tik būdai, kaip jis naudojamas.

„Šios technologijos plačiau ir plačiau ateis į universitetus ir padės studentams ir dėstytojams ugdymo procesą padaryti kuo geresnį. Dažnai technologijos padeda patirti ar pamėginti padaryti tai, ko kitu atveju nepavyktų“, – dėstė J.Kalpokienė.

Per egzaminus – DI pagalba

Paklausus keleto VDU studenčių, ar jos naudoja DI savo studijoms, visos atsakė, kad viena ar kita forma jį tikrai naudoja.

Štai baudžiamosios ir verslo teisės studentė Jurgita sakė dažnai pasitelkianti skaidrių dizaino generavimo įrankį.

Dauguma kalbintų studenčių atsakė naudojančios žymųjį ChatGPT teksto redagavimo ir idėjų generavimo reikmėms.

„Ši programa padeda sugalvoti idėjų, kurios reikalingos mano studijų programoje. Dažnai turime atlikti kūrybines užduotis, tad šios programos palengvina procesą, duoda idėjų, kurias vėliau galima vystyti ir sukurti galutinį produktą“, – pasakojo marketingo studentė Ieva.

„Iš pradžių buvo nedrąsu kažką su jomis daryti, tačiau dabar beveik kiekvienam darbui naudojuosi ChatGPT. Tiesa, ne pačiam darbui parašyti, o generuoti idėjas, atrasti įkvėpimą ir kartais perfrazuoti citatas. Man tai lyg pokalbis su kitu žmogumi, idėjų apsikeitimas“, – kalbėjo žurnalistikos ir medijų studentė Karolina.

O štai VDU Viešosios komunikacijos katedros docentas dr. Ignas Kalpokas atpasakojo situaciją, kai šios egzaminų sesijos metu buvo beveik tikras, jog kai kurie studentai savo darbams pasitelkė dirbtinio intelekto technologiją.

Kadangi kol kas nėra patikimų įrankių, kurie pakankamai gerai atpažintų DI sugeneruotą tekstą, jis nieko negalėjo dėl to imtis – mat net ir universitetų akademinio sąžiningumo taisyklės dar tik vejasi egzistuojančias technologijas.

Pasak J.Kalpokienės, šiuo metu kai kurie universitetai jau turi įvedę tam tikras taisykles dėl dirbtinio intelekto naudojimo studijose, o kiti tuo metu dar tik jas kuria, buria darbo grupes.

Vieningo nutarimo tarp universitetų nėra – jeigu vienas jų nusprendžia uždrausti, tarkime ChatGPT, tai nereiškia, kad visuose universitetuose šis įrankis yra uždraustas. Kiekviena aukštoji mokykla turi savo autonomiją ir sprendžia, kas geriausia jos bendruomenei.

O kadangi nėra nustatytų jokių aiškių taisyklių, nėra kaip ir reguliuoti studentų DI naudojimą.

Problema su atpažinimu

Keletas apklaustų VDU studenčių paminėjo žinančios, kad egzistuoja tam tikri įrankiai DI sugeneruoti turinio atpažinimui. Štai žurnalistikos ir medijų studentė Viktoriia teigė mananti, kad tokias programas dėstytojai jau naudoja, o jos kurso draugė Karolina abejojo šių programų patikimumu ir tvirtino, kad sunkiai atpažįstamas sugeneruotas turinys suteikia studentams saugumo jausmą naudoti DI sukčiavimui.

J.Kalpokienė mano, kad DI sugeneruoto turinio klausimas yra gana sudėtingas. Atpažinimo programoms gerėjant, DI iš to mokosi ir taip pat gerėja. Kuo atpažinimo įrankiai geresni – tuo DI sunkiau atpažįstamas.

„Tai tampa kaip katės-pelės žaidimu, panašiai kaip anksčiau būdavo su programine įranga ir piratavimu. Tik išmokdavo kaip nulaužti, atsirasdavo nauja priemonė, kaip užkirsti kelią piratavimui“, – tvirtino dėstytoja.

I.Kalpokas antrina, kad dabartinės egzistuojančios atpažinimo programos yra ganėtinai nepatikimos ir dažnai net pačiose jose pabrėžiama, jog jos neturėtų būti naudojamos kaip studentų baudimo priemonė.

Paklausus VDU studenčių, kaip galima būtų apsisaugoti nuo studentų, naudojančių DI sukčiavimui, ne viena jų paminėjo, kad būtų galima tiesiog patikrinti žinias iš naujo, arba rašyti atsiskaitymus nesinaudojant kompiuteriais – ant popieriaus.

„Manau, jog greitu metu matysime aukštosiose mokyklose taikomus veiksmingus metodus, tačiau šią akimirką sakyčiau, jog, kilus įtarimams, reikėtų patikrinti studento žinias dar kartą“, – mąstė baudžiamosios ir verslo teisės studentė Jurgita.

Nepatikima ar netikra informacija

VDU mokslininko I. Kalpoko teigimu, DI sugeneruoto turinio patikimumas kelia klausimų, mat šiandieninis DI nesupranta konteksto, o tik atkartoja tai, kas yra jo mokymosi duomenyse. Į šias įeina ir nepatikima informacija, kaip, pavyzdžiui, sąmokslo teorijų svetainės.

Taip pat, anot jo, dažnai DI tuomet, kai neturi tikslaus atsakymo į užklausą, šią spragą bando užpildyti suteikdamas netikrą informaciją. Be to, ši technologija nesuteikia šaltinių, kuriais yra paremta suteikta informacija, o tai reiškia, kad neįmanoma lengvai patikrinti faktų.

„Todėl reikia su skeptiškumu žiūrėti į pasakymus, kad DI yra naujas „Google“ ir labai greit pakeis paieškos sistemas“, – atkreipė dėmesį docentas.

I. Kalpokas aiškino, kad ieškodami informacijos internete mes matome šaltinius, pasitelkdami kritinį mąstymą galime atsirinkti turinį ir sudaryti nuorodų sąrašą. Na, o DI įrankiai tiesiog sugeneruoja apibendrintą informaciją klausiama tema ir negalima atsekti, iš kur atkeliavo suteikta informacija.

Net ir paprašius pateikti šaltinius, pasitaiko atvejų, kai sugeneruojamas sąrašas nė neegzistuojančių šaltinių. Tuomet labai lengva apsigauti, mat šaltiniai būna pateikiami tvarkingai, akademiškai surūšiuoti, nors yra neegzistuojantys.

Mokslininkas teigia, kad nuo netikros informacijos generavimo saugotis privalo ne vien studentai, bet ir akademikai. Jis pateikia pavyzdį situacijų, kai akademikai pateikia su DI pagalba parašytus straipsnius, o tada paaiškėja, kad dalis šaltinių, kurie yra cituojami, tiesiog neegzistuoja, mat juos išgalvojo DI.

Dauguma apklaustų VDU studenčių pateikė DI nepatikimos informacijos generavimą kaip vieną iš pagrindinių šio įrankio trūkumų. Štai marketingo studentė Ieva atkreipė dėmesį, kad dėl šios priežasties visą sugeneruotą informaciją reikia atsargiai atrinkti ir patikrinti.

„Studentai gali per daug pasikliauti DI teikiamais duomenimis, todėl gali prarasti gebėjimą kritiškai analizuoti informaciją prieš ją naudodami“, – svarstė žurnalistikos ir medijų magistro studentė Viktoriia.

Naudotis gali ne bet kas

I.Kalpokas teigė, kad šiuo metu dažniausiai girdime apie DI ir akademinio sąžiningumo problemą. Apie tai, kaip DI pasidarius lengvai prieinamu visi studentai nebesimokys ir savo atsiskaitymus rašys pasitelkę tokius įrankius kaip „ChatGPT“.

Anot docento, tam pagrindo yra tik kalbant apie trumpus atsiskaitymus, tokius, kuriems reikia sugeneruoti kelių šimtų žodžių tekstus, reikalaujančius bendro išsilavinimo. Na, o jau sudėtingesnėms, labiau specifinės informacijos reikalaujančioms ir ilgesnės apimtiems užduotims DI nėra lengvai pritaikomas sukčiavimo įrankis. Norint, kad DI sugeneruotų norimą rezultatą, reikia turėti bazinių žinių ta tema ir mokėti naudotis pačiu įrankiu.

I.Kalpokas aiškino, kad užklausų DI įrankiams sukūrimas yra savotiškas įgūdis. Norint deramo rezultato, reikia suformuluoti itin konkrečią užklausą. Suprantama, tam reikia turėti pakankamą žinių bagažą.

Bandant pasitelkti DI didelės apimties komplikuotų darbų rašymui, reikia būti apgalvojus, pirma laiko, tokių darbų struktūrą, kurią būtų galima užpildyti DI sugeneruoti turiniu.

„Kol kas DI matyčiau labiau dialogiškame santykyje su vartotoju, negu, kaip šiuo metu pristatoma, kad bet kas, jokių žinių, jokių gebėjimų neturintis, duos pirmą pasitaikiusią užklausą ir gaus vos ne visą bakalauro ar magistro baigiamąjį darbą“, – tikino VDU docentas.

J.Kalpokienė tvirtino, kad besinaudojant DI būtina pasitelkti kritinį mąstymą tam, jog būtų galima atsirinkti, kuri sugeneruota informacija yra tinkama. DI teksto generavimo įrankiai yra linkę kai kada suteikti neteisingą ir niekuo nepagrįstą informaciją. Na, o neturint jokių kritinio mąstymo sugebėjimų ir žinių tam tikra tema, yra sunku suprasti ar sugeneruota informacija yra tinkama, ar ne.

Dirbtinio intelekto ateitis aukštajame moksle

VDU mokslininkas I.Kalpokas dėstė, jog apie DI turi būti pradėta kalbėti jau mokyklose, universitete to imtis jau būtų per vėlu. Švietimas turėtų orientuotis į bendradarbiavimo su DI įrankiais sugebėjimų ugdymą.

„Paprasčiausia visada į naują technologiją žiūrėti kaip į grėsmę, kaip į kažkokį priešą, drausti, sakyti, kad jeigu tu naudojiesi, tai jau esi nesąžiningas, bet iš tiesų pagrindinis iššūkis yra būtent suteikti įgūdžius mokiniams, studentams, kurie įgalintų kurti tikslias, prasmingas užklausas DI“, – tikino I.Kalpokas.

Mokslininko teigimu, kitas sugebėjimas, susijęs su DI, kuris turėtų būti ugdomas, - kritinis informacijos vertinimas ir gebėjimas ją tikrinti.

„Pasakymas, kad dabar nebereikės mokytis, nes viską už mus darys DI, neatlaiko kritikos. Tu turi mokytis sėkmingai naudotis, kad suprastum, ką DI sugeneruoja, ir ar tai kažkas vertingo, ką galima naudoti, ar tai DI haliucinacija“, – kalbėjo docentas.

Paklausus VDU studenčių apie dirbtinio intelekto ateitį studijose, dauguma jų atsakė, jog nereikėtų žvelgti į šią technologiją kaip į priešą. Teisės studentė Jurgita mano, kad reikia studentus šviesti apie dirbtinio intelekto privalumus, trūkumus ir grėsmes. Jai antrino marketingo studentė Ieva, sakydama, jog galima būtų mokyti jaunus žmones naudotis šia technologija, kartu su jais atrasti jos galimybes.

O štai žurnalistikos ir medijų studentė Karolina svarstė, kad reikėtų specialios darbo grupės, sudarytos iš šios srities specialistų, kurie galėtų užtikrinti, kad švietimas neatsiliktų nuo vis pasirodančių naujovių ir galėtų susitvarkyti su iškilusiais sunkumais.

„Norėčiau, kad švietimo sistema nevertintų DI kaip grėsmės, o vertintų kaip galimybę galinčią padėti studentams ir dėstytojams. Tikiu, kad žvelgiant į DI su tinkamu požiūriu, jis gali pakeisti švietimą teigiama linkme“, – tikino žurnalistikos ir medijų studentė Viktoriia.

J.Kalpokienės manymu, yra būtina, kad ir vaikai, ir suaugę mokytųsi naudotis šiomis technologijomis. Pasak jos, nereikia DI bijoti, nors jis kai kuriais atvejais ir gali atrodyti grėsmingas.

„Kaip kažkada mes išmokome gyventi su fotografijomis ir kinu, tai DI technologijos man atrodo kaip analogija tam. Reikia ir dabar išmokti gyventi su tuo, ką turime. Išmokti jas panaudoti geriems ir tinkamiems tikslams, gebėti atpažinti, kur jos gali kelti grėsmes ir tada jas sėkmingai suvaldyti“, – svarstė VDU dėstytoja.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama