AB „Kelių priežiūra“ jau kurį laiką spartina darbų atlikimą, tačiau to nebūtų galima padaryti be naujų IT sprendimų. 21 tūkst. km Lietuvos kelių prižiūrinti įmonė komandos darbe yra įdiegusi virš 20 informacinių sistemų. Dalis sistemų yra skirtos administracinėms funkcijos vykdyti, kita dalis – orientuota į kelių priežiūros veiklą. Būtent dėl pastarųjų vien pernai užfiksuota net 63 proc. daugiau įvairių kelių defektų nei užpernai.
Žolės pjovimo darbai. „Kelių priežiūra“ nuotr.
Pasak bendrovės Kokybės ir technologijų departamento direktorės Jolitos Mackienės, kasdienio darbo organizavimui naudojamos personalo, apskaitos, dokumentų valdymo, sutarčių valdymo, viešųjų pirkimų informacinės sistemos. Tačiau viena iš pagrindinių sistemų – darbų apskaitos informacinė sistema, skirta planuoti kelių priežiūros užduotis bei stebėti jų įvykdymą.
„Tai mūsų pačių kurta sistema, skaitmenizuojanti įmonės planavimo procesus. Įdiegėme sklandų patrulinių apžiūrų atlikimo procesą kartu su mobilia defektų fiksavimo programėle. Matant pozityvius naujųjų procedūrų rezultatus, jų taikymą plečiame dar labiau“, – sako „Kelių priežiūros“ atstovė J. Mackienė.
Nuo sąsiuvinio – prie mobiliosios aplikacijos
Kasdien vykdomų patrulinių apžiūrų metu „Kelių priežiūros“ darbuotojai su mobiliąja aplikacija fiksuoja kelių, jų elementų bei statinių defektus ir nustato terminus jiems pašalinti. Tai – vienas iš reikšmingų elementų, padedančių užtikrinti maksimalų saugumą Lietuvos keliuose.
Vis dėlto, dar prieš kelerius metus šios apžiūros buvo vykdomos be vieningos sistemos.
„Šiandien pirmiausia iš anksto parengiami atitinkamos dienos maršrutai ir užduotys, yra sutarta dėl defektų klasifikavimo, fiksavimo ir apibrėžimo. Taip pat sukurta mobili defektų fiksavimo aplikacija, kurios pagalba keliuose patruliuojantis darbuotojas žymi kelio trūkumus ir juos iliustruoja nuotraukomis, o grįžęs iš apžiūros peržiūri rezultatus ir juos patvirtina. Be to, defektų vieta yra nustatoma pagal darbuotojo mobiliojo telefono lokaciją, todėl palengvėjo ir su jų šalinimu dirbančios komandos darbas – nuo šiol rasti defektus yra daug paprasčiau“, – pasakoja pašnekovė.
Šiuo metu absoliuti dauguma „Kelių priežiūros“ registruojamų defektų, 96 proc., yra registruojama mobiliosios aplikacijos pagalba. Tačiau dar visai neseniai didžioji dalis kelininkų pastebėtus defektus žymėdavo į sąsiuvinį, vos kas dešimtas – į telefoną ar planšetę.
Naujos IT priemonės – ir šiltojo sezono kelių priežiūrai
Nuo šiol „Kelių priežiūra“ naudos ir atnaujintą darbų planavimo sistemą šienavimo darbams atlikti. Žaliųjų plotų priežiūros organizavimas prasideda taip: atnaujinami kelio inventorizacijos duomenys, pagal kuriuos apskaičiuojama, kiek technikos bei pajėgumų reikės atlikti darbams pagal kelių priežiūros normatyvus. Susiformavus šienavimo darbų poreikiui, formuojamos dienos užduotys, sudaromi maršrutai.
„Šiemet galime pasidžiaugti, jog pradedame dar vieną naujovę, palengvinsiančią tiek darbų kasdienybę, tiek pagerinsiančią jų kokybę. Tai naujas darbų planavimo principas, kai žolės pjovimo mechaniniu būdu užduotys yra formuojamos žemėlapio pagalba. Tai atnaujinta, pagal darbuotojų poreikius pritaikyta darbų planavimo sistema, galinti paskaičiuoti reikalingą darbo trukmę atsižvelgiant į kelio tinklą ir į turimus mechanizmus. Taigi, šie sprendimai leis sutaupyti užduočių planavimui skirtą laiką, efektyviau organizuoti darbus bei užtikrinti atitikimą kelių priežiūros normatyvams“, – teigia „Kelių priežiūros“ Kokybės ir technologijų departamento direktorė.
Pasak J. Mackienės, skaitmenizavimo iniciatyvos yra naudingos tada, jei jos vykdomos kartu su vidinių procesų gerinimu.
„Todėl visada kartu su naujomis IT priemonėmis lygiagrečiai peržiūrime ir pagal poreikį keičiame, tobuliname kasdienes procedūras“, – priduria J. Mackienė.
Sistemos jau ruošiamos ir žiemai
„Kelių priežiūra“ ruošiasi ir naujam žiemos sezonui. Jau penkerius metus bendrovė naudoja kelio būklės prognozavimo sistemą. Tokios sistemos rinkoje dar vadinamos kelių priežiūros sprendimų priėmimo paramos sistemomis. Pagrindinis tokių sistemų tikslas – sukaupti ir apdoroti meteorologinius duomenis bei pateikti rekomendacijas tolimesniems kelių priežiūros darbams.
Žiemos darbų informacija surenkama ir perduodama naudojant žiemos darbų mobiliąją aplikaciją, o nuo artėjančio žiemos sezono – pajungiami naujesni barstytuvai, kurie perduos duomenis automatiškai (kiek, kur ir kokia medžiaga yra beriama, ar atliekamas valymas, kurioje vietoje šiuo metu barstytuvas yra ir pan.).
Į pagalbą ateina ir kelių orų sąlygų stotys, priklausančios AB „Lietuvos automobilių kelių direkcijai“. Jų duomenys naudojami prognozių apskaičiavimui (pavyzdžiui, kelio dangos temperatūra, kritulių intensyvumas ir kt.), o kita dalis – naudotojų informavimui (pavyzdžiui, kamerų vaizdai).
„Be to, dalį elektroninių duomenų bei sprendimų esame atvėrę ir visuomenei, pavyzdžiui, kelių slidumo žemėlapį, kuriame 4-8 valandoms į priekį galime numatyti, kokia bus atskirų kelio ruožų būklė. Tai leidžia mums, kelininkams, vykdyti prevencinę kelių priežiūrą, pavyzdžiui, iš anksto kelią pabarstyti druska ir užkirsti ledo ar šerkšno susidarymui ant kelio. Žmonėms – tai puikus įrankis kelionėms planuoti ir maršrutams įsivertinti“, – sako „Kelių priežiūros“ atstovė J. Mackienė.
Pasak jos, be šiuo metu vykdomų IT sistemų testavimų ir paruošimo naujam žiemos sezonui, taip pat kuriami barstytuvams skirti nauji IT sprendimai.