Pastarosiomis dienomis technologijų pasaulyje netyla kalbos apie „metavisatą“ (ang. metaverse) – viziją, pagal kurią internetas turėtų tapti alternatyvia realybe. Joje žmonės galėtų ne tik pramogauti, bet ir susitikti su draugais ar netgi dirbti. Į metaversą mus perkelti turėtų įvairūs virtualios realybės (VR) prietaisai, kurie bent jau kol kas gali simuliuoti tik vaizdinius ir garsinius dirgiklius, ko nepakanka vartotojui iki galo pasijausti esant virtualioje realybėje. Vis dėlto netrukus tai turėtų pasikeisti, nes pažangiausiose pasaulio laboratorijose jau kuriamos technologijos, padėsiančios virtualius objektus pajusti pirštais ir kūnu, rašoma „Huawei“ pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Taktilinė virtuali realybė
Pasak Mindaugo Plukio, „Huawei Technologies“ korporatyvinės komunikacijos vadovo Lietuvoje, virtuali realybė nėra visiškai nauja ir futuristinė technologija. Rinkoje jau egzistuoja bent keletas VR akinių, kuriuose sumontuoti ekranai leidžia vartotojui atsidurti tam tikrų kompiuterinių žaidimų virtualioje erdvėje, lankyti virtualius turistinius turus ar įtraukiančiu būdu padėti reabilituotis po traumų ar įvairių susirgimų. Tačiau šį ribotą VR panaudojimo sričių skaičių vis dar labai sunku pavadinti metaversu.
„Didžiausia dabartinių VR sistemų problema yra tai, kad jos alternatyvioje realybėje atsidurti leidžia tik per du iš penkių pojūčių – regą ir klausą, o lytėjimas, uoslė ir skonis savotiškai veikia kaip inkaras, neleidžiantis iki galo pasinerti į virtualų pasaulį. Turbūt nesunku įsivaizduoti, kiek patrauklesnis taptų alpinizmo žaidimas, kuriame žmogus galėtų ne tik matyti už uolienų besilaikančias virtualias rankas, bet ir pirštais jausti jų bei virtualios virvės tekstūrą ar net kūną blaškančius vėjo gūsius“, – aiškina specialistas.
Šią problemą turėtų išspręsti sparčiai vystomos taktilinės VR technologijos. Pirmosiomis jų užuomazgomis galima laikyti specialius VR žaidimų pultelius, kurie vibruoja, bandydami atkartoti šautuvo atatranką, ar specialias liemenes, galinčias žemo dažnio virpesiais imituoti kūno jaučiamą sprogimo bangą. Visgi mokslininkai jau kuria specialias pirštines, padėsiančias pajusti virtualių objektų formą, svorį ir net paviršiaus nelygumus. Kitaip tariant, žmogui jas mūvint, jį galima priversti patikėti, jog rankoje laiko puodelį ar glosto purų kailį turintį gyvūną, nors šie objektai viso labo yra virtualūs. Tuo metu specialūs kostiumai, imituodami mūsų kūną liečiančio smėlio pojūtį ir šilumą, gulint ant sofos, galimai padės pasijusti lyg deginantis paplūdimyje.
Plačios panaudojimo galimybės
Anot M. Plukio, nors kalbant apie taktilinę virtualią realybę kompiuteriniai žaidimai skamba lyg klasikinis ir kone vienintelis jos praktinio pritaikymo pavyzdys, jie labiau yra įvairių VR technologijų bandymų poligonas, nei vienintelė panaudojimo niša. Pažangesni VR sprendimai turėtų natūraliai sukurti daugiau scenarijų, kurie apimtų kur kas daugiau sričių, nei tik žaidimus.
Pandemijos metu įvesti judėjimo ribojimai atskleidė, kaip kiekvienai įmonei svarbu savo paslaugas skaitmenizuoti ir gebėti jas teikti virtualiu būdu. Taktilinės VR sprendimai turėtų padėti tai įgyvendinti tiems verslams, kurių skaitmeninė transformacija iki šiol buvo sunkiai įsivaizduojama – fizinės parduotuvės, kavinės ar kelionių biurai.
„Huawei Cloud“ platformos siūlomos techninės galimybės virtualia realybe mėgautis net ir tiems vartotojams, kurie neturi greito interneto ryšio ar galingo kompiuterio, bei „Tiny Island Productions“ kūrybinis potencialas turėtų įgalinti ateityje apsilankyti suskaitmenintose fizinėse parduotuvėse ar turistiniuose turuose, žmonėms neiškeliant kojos iš namų. Taktilinės VR sprendimai galimai leis šią patirtį maksimaliai priartinti prie realybės – pavyzdžiui, vartotojai galimai galės pirštais pačiupinėti ir pakilnoti virtualiose lentynos išdėstytus daiktus, o lankydamiesi virtualiuose turuose – rankose palaikyti istorinius artefaktus.
„Kad ir kaip šiandien būtų sunku tuo patikėti, metavisata yra neišvengiama žmonijos ateitis. Padedant kasmet tobulėjančioms VR technologijoms, į šią milžinišką virtualią realybę persikels viskas, pradedant susitikimais su draugais ar šeimos nariais ir baigiant tokiais kasdieniais dalykais kaip apsipirkimas. Dėl šios priežasties apie savo vietą metaverse ir savo produktų ar paslaugų skaitmeninimą jau šiandien turėtų pagalvoti kiekvienas verslas, nes nuo to ateityje priklausys jo konkurencingumas ar netgi išlikimas.“ – prognozuoja specialistas.