Dirbtinis intelektas (DI), reiškiantis kompiuterio ar tam tikros kompiuterinės programos gebėjimą savarankiškai mokytis ir įgyvendinti tam tikrus uždavinius, labai dažnai minimas tarp perspektyviausių šių dienų technologijų. Klasikiniais DI pavyzdžiais galime laikyti įvairius išmaniųjų namų sprendimus, telefonų balso asistentus ir socialinių tinklų algoritmus, tačiau įvairūs ekspertai prognozuoja, kad bene daugiausiai potencialo turi dirbtinio intelekto pritaikymas švietime – tai galėtų šią sritį visiškai transformuoti ir smarkiai pagerinti besimokančiųjų rezultatus, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Dirbtinio intelekto vaidmuo švietime
„Huawei Technologies“ vadovo Šiaurės Europos šalyse Kenneth Fredriksen nuomone, DI galėtų įgyvendinti tai, apie ką jau ne vieną dešimtmetį kalba edukacijos profesionalai – individualizuotą ir maksimaliai efektyvų mokymąsi. Pažangūs dirbtinio intelekto sprendimai galėtų elektroninėje erdvėje vykstančio mokymosi proceso metu aptikti mokinio žinių spragas ir parinkti tinkamiausią būdą jas užpildyti.
„DI paremtos mokymosi sistemos nuolat analizuos mokinio ar studento atliekamas užduotis stebėdamos, į kokius klausimus asmeniui sekasi sunkiau atsakyti, kokius pratimus atlikdamas jis užtrunka ilgiau laiko, bei įsimins net ir mažiausias jo padarytas klaidas. Visoje šioje informacijoje DI ieškos ryšių ir įvairių sąsajų, kurios padės nustatyti, ką tiksliai ir iš kokios temos jam reikia pasikartoti“, – pasakoja K. Fredriksen.
Be to, DI sistemos ateityje sugebės pagal besimokančiojo daromas klaidas automatiškai sugeneruoti įvairius pratimus ir užduotis, kurias atlikęs asmuo galėtų užpildyti savo žinių spragas. Dėl šios priežasties DI paremti virtualūs mokymosi asistentai ar susirašinėjimo programėles primenančios aplinkos, įgalinančios savarankišką mokymąsi, ateityje galėtų pakeisti korepetitorius ir smarkiai palengvinti darbą mokytojams bei dėstytojams.
Daug patrauklesnis mokymosi procesas
Pasak K. Fredriksen, dirbtinio intelekto naudą mokymosi procese pajustų ne tik jo organizatoriai, bet ir patys mokiniai ar studentai. DI gebės nustatyti, kuriomis valandomis besimokantysis yra geriausiai susikoncentravęs bei produktyviausias, ir pagal tai sukurs individualų mokymosi tvarkaraštį. To naudą pajus tiek anksti besikeliantieji, tiek aktyvumu vakare pasižymintys asmenys.
Specialistas taip pat akcentuoja kur kas geresnį mokinių įsitraukimą dėl parenkamų individualių užduočių ir tik jiems skirtų mokymosi rekomendacijų. Be to, kadangi DI praremtas mokymasis bus visiškai savarankiškas ir individualizuotas, besimokantieji nebejaus spaudimo, lygindami save su bendramoksliais ir matydami, kad tos pačios užduotys jiems sekasi prasčiau arba joms atlikti reikia daugiau laiko. Tikėtina, kad dėl to smarkiai pagerėtų mokymosi rezultatai ir didesnė dalis besimokančiųjų rinktųsi toliau studijuoti ar plėsti savo profesinę kompetenciją.
Fredriksen įsitikinęs, kad DI pakeis ir mokytojų vaidmenį: „Šiuo metu dėstytojai ir mokytojai atlieka labai daug administracinio darbo – kuria testus, juos taiso, vertina, analizuoja mokinių klaidas. Ateityje visu tuo pasirūpins DI, o dėstytojai ir mokytojai galės susikoncentruoti į ugdymo plano rengimą ir jo tobulinimą.“ Tai švietimo specialistams suteiks daugiau laiko gilinti savo profesines žinias ir kurti geresnes mokymosi programas.