Robotizacija, mašininio mokymosi algoritmai, dirbtinis intelektas ir kitos technologijos tampa privalomu pasirinkimu, jeigu įmonė siekia būti lydere konkurencinėje kovoje. Darbus, kuriems žmogui gali prireikti visos dienos, robotai gali atlikti vos per kelias minutes. Taigi, kaip suderinti robotų ir žmonių darbą, siekiant dirbti efektyviau ir būti pranašesniems už kitus?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Procesų automatizacija – strateginis prioritetas
2020 metais, prieš pat COVID-19 pandemiją, konsultacijų bendrovės „McKinsey“ atliktas tyrimas rodo, kad norint sėkmingai automatizuoti procesus, svarbu šią veiklą paversti strateginiu prioritetu. Tačiau sėkmingai procesų automatizaciją diegiančios bendrovės laikosi vieningos nuostatos, kad dėmesys turi būti sutelkiamas vienodai tiek darbuotojams, tiek technologijoms. Taip atsiranda naujas iššūkis – sukurti naujus veiklos modelius, kurie leistų efektyviai suderinti žmonių ir robotų darbą, skirtingas jų funkcijas.
Du trečdaliai tyrime dalyvavusių įmonių diegia arba bent jau bando pilotinius automatizacijos projektus viename ar keliuose verslo procesuose ar skyriuose. Pasak respondentų, dažniausiai diegiamos technologijos yra verslo procesų valdymo platformos ir robotizuota procesų automatizacija. Po jų seka vaizdo atpažinimo technologijos, mašininio mokymosi algoritmai ir automatizuotos procesų analizės įrankiai. Taip pat aktualios pokalbių automatizavimo technologijos, tokios kaip pokalbių robotai.
Su finansais susijusioms sritims robotizacija itin svarbi
Draudimo ir finansų sektoriuje veikiančios verslo įmonės, tokios kaip draudimo bendrovės, investicijų valdymo įmonės ir bankai, taikyti procesų automatizaciją pradėjo palyginus anksti. Šiai sričiai itin aktualus skaičiavimų tikslumas, o tai yra vienas iš svarbiausių robotų darbo privalumų. Robotizavus su finansais susijusius procesus, gaunami maksimaliai tikslūs skaičiavimai – išvengiama netikslumų bei klaidų, kurie kartais gali atsirasti, kai šiuos darbus atlieka žmogus.
Automatizavus rutininius ir žmogiškųjų savybių nereikalaujančius darbus, taip pat žymiai pagreitėja kasdienių užduočių atlikimo laikas, tad įmonė tampa pajėgi apdoroti daugiau duomenų nei anksčiau. Pavyzdžiui, nuo Žalų departamento procesų robotizavimą pradėjusi „Compensa Vienna Insurance Group“ tokias rutinines veiklas, kaip dokumentų kėlimas ar skaičių suvedimas į bendrovės sistemą, kurias anksčiau atlikdavo bendrovės darbuotojai, patikėjo tam specialiai sukurtiems robotams.
Skaičiuojame, kad užduotys, kurios anksčiau pareikalaudavo visos darbo dienos, dabar robotų yra atliekamos vos per kelias minutes. Robotai – tarsi skaitmeniniai asistentai darbuotojams, kuriems padedant, lieka daugiau laiko mąstymo, sprendimų priėmimo, kūrybiškumo reikalaujantiems darbams. Tokiu būdu įmonė tampa efektyvesnė, produktyvesnė ir tuo pačiu konkurencingesnė.
Procesų automatizacijos nauda įvairialypė
Be greitesnio užduočių atlikimo bei didesnio tikslumo, robotų darbas turi ir kitų teigiamų efektų Pavyzdžiui, vadinamieji procesų automatizavimo robotai atlieka veiksmus, kurie yra pasikartojantys, nereikalaujantys tokių žmogiškųjų savybių kaip, pavyzdžiui, intuicija ar empatija. Taigi, yra sutaupomas darbuotojų laikas – jie tuo metu gali atlikti didesnę pridėtinę vertę kuriančius veiksmus.
Procesų automatizacija įmonėms patraukli ir tuo, kad investicija yra viena iš greičiausiai atsiperkančių. Robotų atlikti veiksmai yra lengvai atsekami, o tai yra naudinga vykdant auditą. Be to, robotizavus procesus, galima išvengti procesus sulėtinančio didelio gaunamų laiškų kiekio, kurį įprastai sugeneruoja rutininiai darbai.
Įmonėms svarbūs ir robotai, ir darbuotojai
Kaip rodo „McKinsey“ tyrimo rezultatai, auga ne tik įmonių, kurios pradėjo diegti pirmuosius robotus savo procesuose, skaičius, tačiau ir automatizuotų procesų kiekis vienoje bendrovėje. Įmonės, kurios sėkmingai dalį darbų perleidžia robotams bei praktiškai įsitikina šių veiksmų nauda, dažniausiai toliau atlieka kruopščią visų procesų analizę ir ieško tolimesnių automatizavimo pritaikymo galimybių savo veikloje. Bendrovės automatizacijos keliu eina išnaudodamos įvairius įrankius: tiek robotus, tiek ir sistemų tarpusavio integracijas, pačių procesų automatizacijas ar net dirbtinį intelektą apdorojant užduotis.
Visgi, balansas taip žmonių ir robotų darbo išlieka itin svarbus. Tokios užduotys, kaip bendravimas su klientais ir partneriais, sprendimų priėmimas, reikalauja žmogiškųjų savybių, todėl vis dar yra darbuotojų atsakomybė. Taigi, įmonių užduotis šiuo metu yra paskirstyti tolygų dėmesį ir robotizacijos procesams, ir darbuotojams. Pasiekus šį tikslą, jos gali įgauti realų pranašumą konkurencinėje kovoje.
Komentaro autorius – Mindaugas Balinskas, „Compensa Vienna Insurance Group“ Žalų departamento vadovas